فونیکسریمکسبهتام

۶سال غفلت از قانون معاینه فنی‌

عصر خودرو- ۶ سـال از قــانـون غیرکارشناسی مجلس در افزایش معافیت معاینه فنی گذشت و حالا قرار است این قانون به‌زودی اصلاح شود.

۶سال غفلت از قانون معاینه فنی‌
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ، پس از گام مؤثر شهرداری تهران و دولت در تصویب طرح کاهش، مجلس نیز قرار است سرانجام گامی برای کاهش آلودگی هوای تهران و کلانشهرهای کشور بردارد. اخبار رسیده به همشهری نشان می‌دهد در هفته جاری لایحه هوای پاک پس از 3هفته انتظار قرار است به صحن علنی مجلس بیاید تا در عرصه قانونگذاری نیز خلأ بزرگ برخورد با آلودگی هوا برطرف شود.

    اسفند ماه1389 بود که مجلس هشتم طی اصلاحیه‌ای بر قانون اخذ جرایم رانندگی، طی تصمیمی شگفت، معافیت خودروهای نو از معاینه فنی را از 2 به 5سال افزایش داد. این قانون علاوه بر افزایش چشمگیر آلودگی هوای 8کلانشهر کشور موجب شد سطح فنی خودروها نیز دست‌کم تا 5سال مورد بررسی قرار نگیرد و تصادفات فوتی و جرحی بسیاری در معابر شهری و برون‌شهری کشور بر اثر نادیده گرفتن معاینه فنی رخ دهد. در یک معاینه فنی 18تست روی یک خودرو انجام و بخش‌های حیاتی خودرو در تردد بررسی می‌شود.

        امیدواری به یک لایحه

    لایحه هوای پاک در روزهای پیش رو قرار است به صحن علنی مجلس بیاید و به زعم علی محمدشاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس دهم، این لایحه، کامل‌ترین و جامع‌ترین قانون در مورد آلودگی هوا خواهد بود که پس از سال‌ها به سرانجام خواهد رسید. پیش از صحن علنی، لایحه هوای پاک در روزهای پایانی شهریور در کمیسیون کشاورزی مجلس مصوب شد و از 3مهر در صف ورود به صحن علنی قرار گرفته است. طبق ماده5 این لایحه «هر وسیله نقلیه موتوری باید دارای گواهینامه مخصوصی مبنی بر رعایت حد مجاز خروجی آلوده‌کننده‌های هوا(معاینه فنی) و صوت باشد و اخذ این گواهینامه برای دارندگان خودروهای سواری و موتورسیکلت با بیش از 3سال الزامی است. صدور این گواهینامه نیز با تأیید سازمان محیط‌زیست و شهرداری تهران خواهد بود.» همچنین در تبصره 3این لایحه آمده است: «افرادی که با وسایل نقلیه موتوری آلاینده تردد می‌کنند به 3برابر جریمه مرتبط در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی(150هزار تومان) جریمه خواهند شد و درصورت تکرار علاوه بر جریمه، گواهینامه آنان 6‌ماه ضبط می‌شود.»

        اهمیت بسته‌های تشویقی

    بیش از یک دهه است که کاهش آلودگی هوای پایتخت و کلانشهرها مطرح و اظهارنظرهای مختلف نیز در این زمینه ارائه شده اما شاهدیم که اقدامات محدود به تصمیمات مقطعی، مسکن و با اثرگذاری کم مانند محدودیت‌های تردد و طرح‌های زوج و فرد شده است. علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی در این‌باره گفت: اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا عمدتا روش‌های تنبیهی بوده است. این در حالی است که استفاده از بسته‌های تشویقی می‌توانست کارسازتر باشد، در این زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی و مترو به شکل گسترده و ویژه یکی از راهکارهای مهم بود که از آن غفلت شده است.

        لایحه سریع‌تر تصویب شود

    دولت و تمامی دستگاه‌های مسئول باید تلاش کنند تا به‌صورت مبنایی به کاهش آلودگی هوا پرداخته شود، پرداختن مبنایی به‌معنای مدیریت تمام مولدهای آلایندگی است تا به سطحی برسانند که منشا تولید آلودگی مدیریت‌ و کنترل شده و به حد استاندارد برسد، از این‌رو مجموعه‌ای از اقدامات نیاز است که در لایحه هوای پاک وجود دارد. محمدرضا نجفی، نایب‌رئیس مجمع نمایندگان استان تهران مجلس در این‌باره گفت: توسعه حمل‌ونقل ریلی، کاهش سن معاینه فنی خودرو و تجهیز مراکز معاینه فنی به سیستم‌های لازم، توسعه حمل‌ونقل عمومی و جایگزینی خودروهای فرسوده در حمل‌ونقل عمومی در لایحه هوای پاک لحاظ شده و باید این لایحه هرچه سریع‌تر در صحن علنی تصویب شود.

        خودروها عامل تشدید آلودگی‌ هوا

    خودروهای دودزا مهم‌ترین عامل آلایندگی هستند. محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس در این‌باره گفت: برای کاهش آلودگی هوا و خسارات ناشی از آن باید در وضعیت خودروهای دود‌زا بازنگری شود. عمده‌ترین عامل آلودگی هوا به‌خصوص در کلانشهرها خودروهایی‌ است که سیستم سوختی آنها اشکال دارد. برای بهبود آلودگی هوا باید به توسعه وسایط نقلیه عمومی چون مترو نیز پرداخته شود اما به‌دلیل هزینه بالای توسعه آن، دولت باید با شهرداری‌ها همکاری کند، اما با این حال به‌دلیل تأثیر صرفه‌جویی در سوخت برای کاهش آلایندگی باید بهسازی سیستم احتراق خودروها در اولویت قرار گیرد. رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در حوزه آلودگی، قوانین از گذشته وجود داشته است. هم‌اکنون نیز لایحه هوای پاک در دستور کار صحن علنی مجلس است اما خلأ قانونی در این زمینه وجود ندارد و مشکل اصلی ضعف در اجراست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو