فونیکسریمکسبهتام

اجازه قاچاق سوخت در مرز ایران و ترکیه را نمی‌دهیم

عصر خودرو- رئیس کل گمرک با بیان اینکه برآورد کالای قاچاق بیش از ۶ میلیارد دلار نیست،‌ گفت: نمی توانیم اجازه قاچاق سوخت در مرز ایران با ترکیه را بدهیم.

اجازه قاچاق سوخت در مرز ایران و ترکیه را نمی‌دهیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، مسعود کرباسیان امروز در حاشیه همایش روسای گمرکات کشورهای عضو اکو در تهران با اشاره به توافقات بین المللی و رفتار کشورها در این زمینه اظهارداشت: این توافقات تا زمانی که به مرحله اجرایی در بیایند، روند بوروکراسی خود را دارد، چون مقررات کشورها در مورد مسائل یکسان نیست و بعضی هم در مرزها اختلاف‌نظرهایی میان سازمان‌ها بروز می‌کند.

    رئیس کل گمرک با اشاره به اینکه مدیریت هماهنگی مرزی و یکسان‌سازی مقررات مواردی است که مورد بررسی قرار گرفت، گفت:‌ وقتی کالایی با یک روند از کشور خارج می‌شود، اگر مقررات و اطلاعات یکسان نباشد، حتما سر مرز دچار مشکلاتی می‌شویم، بالاخره بعضی از کالاها احتیاج به یکسری مجوز دارند.

    وی افزود: یکی از عوامل معطلی بر سر مرز ایران و ترکیه تفاوت بر سر قیمت سوخت است، این موضوع از قبل هم وجود داشته است. سوخت ایران ارزان‌تر از کشورهای همسایه است. نمی‌توانیم اجازه بدهیم در قالب عبور کالا سوخت نیز قاچاق شود. به صورت متقابل از نظر زمان انجام کار نیز باید هماهنگی‌ها صورت بگیرد، تا زمانی که ما کار می‌کنیم، آنها نیز در سرکار حضور داشته باشند.

    معاون وزیر اقتصاد یکی‌ دیگر از موضوعات مهم اختلاف روزهای تعطیلی دانست و افزود:‌ تعطیلات ما با آنها هماهنگ نیست. همچنین سازمان‌هایی هستند که باید بر سر مرز برای تسهیل امور مستقر بوده تا زمان عبور و مرور از گمرکات را کاهش دهند، در این زمینه هماهنگی مقررات بسیار مهم است، این موضوع در اتحادیه اروپا قابل بررسی است، به این دلیل آنها معطلی چندانی در گمرکات خود ندارند، زیرا مقررات یکدیگر را قبول دارند.

    رئیس کل گمرک در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه گفتید 10 میلیارد دلار قاچاق کالا کم شده است، بیان داشت: سال 94 ستاد مبارزه با قاچاق کالا، آمار گمرک را 15 میلیارد دلار اعلام کرده بود و البته معتقدم قاچاق کالا از این میزان کمتر بود. چهار روش محاسبه برای میزان قاچاق کالا داریم، به عنوان مثال هر سال مرکز آمار ایران، آمار مصرف سرانه را اعلام می‌کند، اگر واردات رسمی و تولید را با هم جمع بزنیم، مانده میزان مصرف، به صورت غیررسمی وارد کشور شده است که البته لزوما به معنای قاچاق نیست، چراکه باید کالاهای همراه مسافر، ملوانی یا کوله‌بری را نیز اضافه کرد، بر همین مبنا و روش‌های دیگر  محاسبه قاچاق کالا در ایران بیش از شش میلیارد دلار نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو