فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز:

خودروهای متوسط و سنگین در آلودگی هوای کرج بیشترین سهم را دارند

عصر خودرو- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: خودروهای متوسط و سنگین (مینی‌بوس، اتوبوس و کامیون)، بیشترین سهم آلودگی هوای کرج را به خود اختصاص می دهند.

خودروهای متوسط و سنگین در آلودگی هوای کرج بیشترین سهم را دارند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، حسین محمدی اظهار کرد: استان البرز با مرکزیت شهر کرج در سال های اخیر از روند رو به رشد بدون برنامه‌ریزی شهرنشینی و صنعتی رنج می‌برد که منجر به اثرات محیط‌زیستی شده است مهم‌ترین آن‌ها کاهش کیفیت هوا در شهر کرج است.

    محمدی در ادامه گفت: اصلی‌ترین منبع آلودگی در مناطق شهری، انتشار آلاینده‌ها از وسایل نقلیه متحرک است، بنابراین دستیابی به سیاهه‌ انتشاری دقیق و جامع از منابع متحرک آلوده‌کننده،  برای مسئولان برای کاهش آلاینده‌ها و اتخاذ استراتژی‌های کاهنده‌ آلودگی هوا از اهمیت بسزایی برخوردار است.

    وی از انجام پژوهش بروز رسانی و تکمیل فهرست انتشار منابع متحرک آلاینده هوا در استان البرز خبر داد و گفت: هدف از این پژوهش بررسی سیاهه‌ انتشار برای منابع متحرک در استان است که می‌تواند به‌عنوان ابزاری کلیدی برای کاهش بخش عمده‌ای از آلودگی هوای این استان به کار گرفته شود که در آن از مدل بین‌المللی انتشار وسایل نقلیه‌ی متحرک (IVE) استفاده شده است.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: در سیاهه انتشار مورد بررسی برای استان، از داده‌های ترافیکی برای بررسی ارتباط بین سطح انتشار نرخ‌های انتشار مدل بین‌المللی انتشار استفاده شده است این نتایج نشان می‌دهند که منابع مونوکسیدکربن (CO)، ترکیبات آلی فرار (VOC)، اکسید‌های نیتروژن (NOx) و اکسیدهای گوگرد (SOx)، عمدتاً ناوگان شماره‌گذاری شده در استان البرز و شهر کرج مشخص شد که ناوگان تاکسی، اتوبوس واحد و اتوبوس‌های سرویس از اولویت بالاتری نسبت به جایگزینی با خودروهایی با استاندارد محیط زیستی بالاتر دارند.

    محمدی گفت: با توجه به بررسی‌ها و تخمین‌های انجام‌شده در مطالعات تهیه‌ فهرست انتشار منابع آلاینده سیار در کلان شهر کرج، می‌توان اذعان کرد که بیشترین سهم و مشارکت در انتشار ذرات معلق در شهر کرج از ناوگان‌های اتوبوس سرویس (44 درصد)، اتوبوس‌های واحد (38 درصد) و مینی‌بوس (12 درصد) است.

    وی با تاکید بر اینکه ناوگان‌های خودروهای شخصی سواری، اتوبوس‌های واحد و تاکسی‌ها به ترتیب 30، 23 و 22 درصد در انتشار اکسیدهای گوگرد نقش دارند، گفت: نتایج نشان داده‌اند که بیشترین مقدار انتشار اکسیدهای نیتروژن از منابع متحرک از ناوگان‌های اتوبوس واحد (40 درصد)، اتوبوس سرویس (24 درصد) و تاکسی‌ها (18 درصد) است.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اضافه کرد: ناوگان تاکسی و خودروهای تاکسی سواری بیشترین نقش را در انتشار آلاینده‌های ترکیبات آلی فرار (تاکسی 40 درصد و سواری 37 درصد) و مونوکسیدکربن (تاکسی 50 درصد و سواری 39 درصد) در شهر کرج برعهده دارند.

    محمدی گفت: علیرغم این واقعیت که وسایل نقلیه با وزن متوسط  و سنگین (مینی‌بوس، اتوبوس و کامیون) فقط 2.3 از ناوگان حمل و نقل شهر کرج را تشکیل می‌دهتد، اما به ترتیب سهمی بیش از 71، 44 و 94 درصد از انتشارات مربوط به اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد و ذرات معلق را به خود اختصاص داده‌اند.

    وی تصریح کرد: آنالیز توزیع و ژراکنش آلاینده‌ها نشان می‌دهد که انتشار آلاینده‌ها در بخش‌های مرکزی شهر کرج و اتوبان کرج - تهران و کرج - قزوین به دلیل نخ بالای ترافیک ناشی از وسایل نقلیه عمومی، تاکسی و اتوبوس‌ها بیشتر است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو