فونیکسریمکسبهتام

کیفیت خودروهای داخلی و وارداتی زیرذره‌بین محیط زیست می رود

سهم ۸۰ درصدی خودروها در آلودگی هوای تهران

عصر خودرو- مدیرمرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست گفت: تمامی خودورهای تولیدی و وارداتی باید مجهز به کیفیت یورو ۴ و یورو ۵ شوند.

سهم ۸۰ درصدی خودروها در آلودگی هوای تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، علی اصغر رجبی مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست  در رابطه با کیفیت خودروهای تهران و تأثیر آنها بر آلودگی هوا، اظهار داشت: مصوبات 93/2/10 و 94/2/2 به ارتقای استاندارد خودروها پرداخته اند؛ در این مصوبات، ذکر شده که استاندارد خودروهای داخلی و وارداتی سبک بنزینی باید یورو 4 باشد و فرم جدید خودروها نیز طبق استاندارد یورو 5 تولید و یا وارد شوند.

    وی ادامه داد: طبق مصوبات مذکور خودروهای دو گانه‌سوز از ابتدای امسال ملزم به رعایت استاندارد آلایندگی یورو 4 و فیلترگذاری شده‌اند.

    مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست افزود: ملزم شدن خودروهای سبک وارداتی از تاریخ 94/3/1 و خودروهای تولید داخلی از تاریخ 94/9/1، به فیلتر گذاری از دیگر موارد ذکر شده در مصوبات مربوط به ارتقای استاندارد خودروهاست.

    رجبی با بیان اینکه لزوم تجهیز خودروهای سبک دیزلی به فیلتر در مصوبات ارتقای کیفیت استاندارد خودروها درج شده، افزود: خودروهای سنگین و نیمه سنگین در 2 دسته درون و برون شهری از قاعده ارتقای استاندارد بی نصیب نمانده‌اند، بطوریکه خودروهای سنگین و نیمه سنگین درون شهری از تاریخ 95/7/1 و خودروهای سنگین و نیمه سنگین برون شهری از تاریخ 96/1/1 مکلف شده‌اند مباحث فیلترگذاری و ارتقای استاندارد به یورو 4 را رعایت کنند.

    *استاندارد خودروها زیر ذره بین محیط زیست می رود

    وی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست از لحاظ زیست محیطی استانداردها و مکانیزم هایی برای تولید و واردات خودرو دارد که باید آن را تایید کند.

    مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست ادامه داد: یک نمونه از خودروی تولید شده قبل از تولید عمده و ورود به چرخه در آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست مورد تستی به نام " تایید نو " قرار می‌گیرد، اگر با استانداردهای 2 مصوبه کیفیت استاندار خودروها همخوانی داشته باشد مجوز تولید انبوه را می‌گیرد در غیر اینصورت مجوز تولید انبوه نخواهد داشت.

    رجبی افزود: پس از گذران موفقیت آمیز نمونه خودروی تولید شده از نخستین تست، دومین مرحله تست به نام "تطابق با تولید" شروع خواهد شد، بطوریکه به شکل کاملا تصادفی چند نمونه از خودروی تولید شده از میان حجم انبوه تولیدی انتخاب، پلمب و با انتقال به مرکز تست آزمایشات دومین مرحله از بررسی ها صورت می‌گیرد، اگر نتایج تست تطابق تولید با تایید نو همخوانی داشته باشد، خودور تولیدی به شماره گذاری خواهد رفت، در غیر اینصورت شماره گذاری محقق نخواهد شد.

    رجبی تاکید کرد: میزان آلایندگی خودروها و موتورسیکلت ها دائما در مرکز تست زیست محیطی در حال به روزرسانی است.

    *توقف شماره گذاری به معنای توقف تولید نیست

    مدیر مرکز تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت:ما تقریبا چند وقت گذشته از شماره گذاری 15 نمونه خودرو جلوگیری کرده ایم ولی این بدان معنا نیست که تا آخر این نوع خودروها شماره گذاری نخواهند شد بلکه تولید کننده با تغییر  واصلاح روی خودروها و قبولی آنها از دو تست زیست محیطی سازمان می تواند مجددا امکان شماره گذاری خودروی تولیدی خود را اخذ کند.

    *از محدودیت تردد تا اسقاط ؛تنها علاج خودروهای فرسوده

    وی با اشاره به  کیفیت استاندارد خودروهای سالهای قبل،افزود:خودروهای تولید شده مربوط به سالیان قبل از اولین مصوبه ارتقای استاندارد کیفیت خودروها یعنی سال 93 کاربراتوری یا انژکتوری بوده اند، همانند پیکان که چندین برابر خودرو معمولی آلودگی ایجاد می کند.

    مدیر مرکز تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت:در تاریخ93/2/10 خودروها را از استاندارد یورو 2 به یورو 4 ارتقاء دادیم.

    رجبی در رابطه با راهکارهای کنترل خودروهایی که از استاندارد پایین تری نسبت به استاندارد روز برخوردارند گفت: از رده خارج کردن خودروها، معاینه فنی و اعمال محدودیت های مدیریتی می‌تواند راهکارهایی باشد که تردد خودروهایی که از استاندارد پایین تری نسبت به استاندارد روز برخوردارند، را سخت تر کند.

    وی ادامه داد: ارتقای حق بیمه از لحاظ قیمتی در کلان شهرها می‌تواند راهکار دیگری برای محدود کردن تردد خودروهایی با استاندارد پایین باشد، بنابراین باید بطور کلی راهکارهایی را ارایه دهیم تا خودروهایی با 25 سال عمر را به سمت اسقاط پیش ببریم.

    *نوسازی ناوگان عمومی با جدیت دنبال می شود

    مدیر مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره ناوگان عمومی نیز بیان داشت: برای ناوگان عمومی نیز همان قوانینی که در خصوص خودروها اعلام شد صادق است با این تفاوت که سخت گیرانه اعمال می شود.

    رجبی افزود: اتوبوس هانسبت به سواری های دیگر باید زودتر از رده خارج شوند و در حال حاضر نوسازی ناوگان عمومی در حال انجام است.

    *80درصد آلودگی هوا به خودروها مرتبط است

    وی درباره سهم خودروهای شهر تهران در آلودگی هوا بیان داشت: نخستین گزارش سیاهه انتشار(سهم آلودگی ها) در سال 82 توسط محققان چینی و دومین گزارش در سال 92 توسط دانشگاه شریف و شهرداری تهران انجام پذیرفت،البته باید توجه داشت که درصد آلایندگی و نوع آلایندگی در شهرهای مختلف متفاوت است، مثلا در اهواز نوع آلایندگی طبیعی و ناشی از غبار است در حالیکه در شهری مثل تهران آلایندگی از نوع احتراقی است.

    مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود:  نسبت ساطع شدن آلاینده ها از منابع ثابت یا متحرک در شهرها با هم متفاوت است،برای مثال آلایندگی در اراک بیشتر از منابع ثابت همانند کارخانه ها بوده در حالیکه در تهران منابع متحرک ازجمله موتورسیکلت، خودرو، ناوگان عمومی و حتی قطار منشا آلایندگی هستند.

    مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بااشاره به متفاوت بودن سهم آلایندگی منابع متحرک ،گفت: آلایندگی ناوگان دیزلی از نوع ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون است در حالیکه آلایندگی یک موتورسیکلت از نوع دی اکسید کربن است.

    رجبی در ادامه تصریح کرد:حدود 70 تا 80 درصد از سهم آلایندگی خودروها در تهران به موارد فوق مرتبط است.

    *توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری

    وی افزود: موتورسیکلت های موجود در سطح شهرها به دلیل کاربراتوری بودن به اندازه 4 تا 5 ماشین با استاندارد یورو 4 آلودگی دارند و برای جلوگیری از این اتفاق تولید آنها از 95/7/1متوقف شد.

    رجبی در پایان گفت: تمامی مصوبات و مدیریت آلودگی هوا بر اساس سیاهه انتشار تدوین و تهیه شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو