فونیکسریمکسبهتام

تویوتا کورولا ۵۰ ساله شد

عصر خودرو-تویوتا کورولا که یکی از پرفروش‌ترین خودروهای سواری جهان است، هفته جاری ۵۰ ساله می شود.

تویوتا کورولا ۵۰ ساله شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، از زمانی که نخستین مدل کورولا در پنجم نوامبر سال 1966 در ژاپن به فروش رفت تا پایان سپتامبر، حدود 44.3 میلیون کورولا شامل کورولا فیلدر و انواع دیگر این خودرو در سراسر جهان به فروش رفته‌اند.

    در اواخر دهه 1950 که اقتصاد ژاپن در حال احیا از دوران جنگ جهانی دوم بود، خودروسازان تصمیم گرفتند خودروی ارزانی برای خانواده‌های متوسط که بیشتر آنها خودرو نداشتند، تولید کنند.

    تویوتا موتور ابتدا مدل پابلیکا را عرضه کرد که چندان مورد استقبال قرار نگرفت. در سال 1966، مدل دو درب کورولا را با هدف تولید 30 هزار دستگاه در ماه معرفی کرد، آن هم در شرایطی که کل تولید ماهانه این شرکت 50 هزار دستگاه بود.

    این خودرو به خوبی فروش رفت و سه سال بعد از عرضه، کورولا پرفروش‌ترین خودروی ژاپن شد و به آغاز دوران موتوریزه شدن این کشور کمک کرد.

    تاتسوئو هاسیگاوا، مردی که مسئول طراحی مدل اولیه کورولا بود، در دوران جنگ هواپیما طراحی کرده بود و آیرودینامیک هواپیما را در خودروی جدید استفاده کرده بود. وی برای این خودرو یک جعبه دنده دستی چهار سرعته طراحی کرد که در کف خودرو قرار داشت. کورولا همچنین یک موتور 1100 سی سی داشت که اندکی بزرگتر از موتور رقیبش نیسان سانی بود.

    تویوتا به سنت دیرینه خود وفادار بوده و هر بار که مدل جدیدی را از کورولا را معرفی می‌کند، فناوریهای جدیدی را در آن عرضه می کند. این خودرو اکنون در یازدهمین نسل خود در ژاپن است و در 13 کشور دنیا تولید شده و در بیش از 150 کشور به فروش می رود.

    بر اساس گزارش رویترز، کورولا پس از اینکه به مدت 33 سال متوالی پرفروش‌ترین مدل ژاپن بود، در سال 2002 این عنوان را به هاچ بک فیت هوندا موتور واگذار کرد.

    این خودرو از تویوتا آکوا و مدل هیبریدی پریوس پرفروش‌تر است، زیرا مصرف کنندگان ژاپنی خودروهایی را ترجیح می‌دهند که مصرف سوخت بهینه‌تری دارند.

    با این همه چشم انداز کورولا در ژاپن چندان روشن نیست، زیرا بازار خودرو با کاهش جمعیت، کوچک‌تر می شود. فروش داخلی کورولا اکنون حدود یک چهارم اوج فروش 400 هزار دستگاه در سال 1973 است. اما کورولا در آمریکا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون دومین خودروی سواری پرفروش پس از تویوتا کمری بوده است.

    در حال حاضر یازدهمین نسل تویوتا کرولا در 13 کشور ساخته و در 150 کشور فروخته می‌شود. مدلهای مختلف این خودرو را در گذر زمان ببینید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو