فونیکسریمکسبهتام

چشم‌های منتظر به تابلوی«همت»

ترافیک البرز تاوان همسایگی با پایتخت

عصر خودرو- سال‌هاست تردد از آزادراه کرج تاوان دارد، ساعت‌ها معطل شدن در ترافیک به دلیل تکمیل نشدن پروژه امتداد اتوبان شهید همت تاوانی است که هرروز البرزنشینان پرداخت می‌کنند.

ترافیک البرز تاوان همسایگی با پایتخت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ،  سال‌هاست تردد در اتوبان تهران - کرج آن‌هم هنگام غروب تاوان دارد؛ تاوانی از جنس گرفتار شدن در ترافیک چند کیلومتری، در چشم برهم زدنی ویترین اتوبان پر می‌شود از واکنش عصبی شهروندان، عجله دارند و می‌خواهند زود به مقصد برسند ولی تنها گزینه‌ای پیش رو تحمل است. طبق آمارها روزانه بیش از 300 هزار خودرو از اتوبان تهران - کرج عبور می‌کنند و این یعنی عمق فاجعه، یعنی صبر هر شهروند حدی دارد.

    نزدیک به پنج سال است که کُلنگ احداث امتداد بزرگراه شهید همت به کرج برای حل معضل ترافیک میان دو کلان‌شهر تهران و کرج زمین زده شده و فاز نخست این پروژه نیز به بهره‌برداری رسیده است ولی زمان اتمام این پروژه که بنا است دردی از معضلی دیرینه ترافیک دوا کند در میان وعده‌های مسئولان در هاله‌ای از ابهام فرورفته به طوری که از دو سال گذشته قرار است پایان هرسال فازهای دیگر این پروژه افتتاح شود.

    حل معضل ترافیک خواسته البرزنشینان

    اما به‌تازگی محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور از پروژه امتداد اتوبان شهید همت بازدید کرده است، وی در این سفر از افتتاح فاز دوم پروژه امتداد اتوبان شهید همت به کرج تا پایان سال جاری خبر داده است.

    روز گذشته در خبری که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری منتشر شد آمده است؛ در جریان برگزاری جلسه هماهنگی سفر کاروان دولت تدبیر و امید به استان البرز موانع و مشکلات این استان به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

    برطرف کردن مشکل استان البرز در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، مهم‌ترین محور و موضوع اصلی این جلسه بوده است که پس از بررسی‌های انجام‌شده، در خصوص راه‌های رفع این معضل با تقویت بخش راه‌سازی و راه‌آهن تصمیم‌گیری شد.

    در خبری که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری منتشر کرده است زمان سفر حجت‌الاسلام حسن روحانی و برخی اعضای کابینه به البرز بیست و ششم آبان ماه اعلام‌شده است یعنی دقیقاً یک هفته دیگر، حال به نظر می‌رسد که مسئولان استانی باید کمر همت بسته تا با تخصیص اعتبار، روند بهره‌برداری و افتتاح این پروژه ملی که به‌واقع مطالبه به‌حق البرزنشینان است را تسریع ببخشند.

    مشکلات اقتصادی گریبان پروژه های ملی را گرفته است

    در این رهگذر هیربد معصومی معاون هماهنگی امور استانداری البرز با تشریح آخرین وضعیت این پروژه به خبرنگار مهر گفت: پروژه امتداد اتوبان شهید همت تا کرج یکی از پروژه‌های مهم البرز است که با بهره‌برداری از آن توسعه استان شتاب بیشتری خواهد گرفت.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه مجموعه استان بر حل معضل ترافیک برون‌شهری کرج تأکیددارند و از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند، گفت: پروژه امتداد اتوبان شهید همت تا کرج ازجمله پروژه‌های سرمایه‌گذاری است که دولت و پیمانکار به نسبت مساوی سرمایه‌گذاری 50 درصدی داشته‌اند.

    معاون هماهنگی امور استانداری البرز با اشاره به اینکه بخش خصوصی به لحاظ مشکلات اقتصادی در برهه‌های از زمان کار را رها کرد و پروژه تعطیل شد، گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی پیمانکار درخواست کاهش سهم خود در این پروژه را داشت.

    معصومی با تأکید بر اینکه پیمانکار پروژه امتداد اتوبان شهید همت تا کرج درخواست کاهش سهم تا 30 درصد بود، گفت: دولت به دنبال اجرای اصل 44 و واگذاری برخی پروژه‌ها به بخش خصوصی است برای تحقق خواسته پیمانکار این پروژه باید به دنبال سرمایه‌گذار می‌گشتیم.

    وی به جلسه‌ای با وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: در این جلسه شرایط پیمانکار و دلایل قفل شدن پروژه بررسی شد و از آنجاییکه برای حل مشکل پیمانکار راه حلی پیدا نشد به‌ناچار دولت سهم خود را به 70 درصد افزایش داد.

    همت به کرج نرسیده تغییر مسیر داد

    معاون هماهنگی امور استانداری البرز تأکید کرد: پس از افزایش سهم دولت به 70 درصد عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد.

    معصومی در ادامه به تغییراتی در روند اجرایی این پروژه اشاره کرد و گفت: در ابتدا قرار بود امتداد پروژه اتوبان شهید همت در کرج به میدان امام حسین(ع) متصل شود با توجه به استانداردهای موجود انتهای یک اتوبان که قرار است معضل ترافیک را حل کند نمی‌تواند به یک میدان در ورودی شهر ختم شود، عرض کم معبر در میدان امام حسین(ع) گنجایش ترافیک عبوری را نداشت و به همین منظور پس از مطالعات انجام‌شده مسیر تغییر کرد.

    معصومی ادامه مسیر اتوبان شهید همت تا محدوده شهرک جهان‌نما را طبق نقشه قبلی اعلام کرد و افزود: ادامه مسیر پس از اتصال به شهرک جهان‌نما تغییر کرد چراکه اگر ادامه پروژه طبق نقشه قبلی اجرایی می‌شد وضعیت ترافیک درون‌شهری کرج با مشکل جدی مواجه می‌شد.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز گفت: ادامه پروژه امتداد اتوبان همت از محدوده شهرک جهان‌نما به محدوده بیلقان در محور کرج - چالوس متصل می‌شود.

    معصومی احداث کنارگذر شمالی و جنوبی را در کرج ضروری دانست و گفت: وجود کمربند شمالی و جنوبی در هر شهر ضروری است چراکه باید برای تردد خودروهای سنگین و سبک کمربندهای خاصی اختصاص یابد.

    وی ادامه داد: ادامه اتوبان شهید همت از محدوده جهان‌نما در کرج تا بیلقان در محور چالوس باعث می‌شود حجم ترافیک برون‌شهری که در حال حاضر از کرج عبور می‌کنند به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کند و بار ترافیک برون‌شهری از طریق رمپ‌های خروجی تعبیه‌شده در این اتوبان تخلیه می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه تاکنون در این پروژه 160 متر تونل حفرشده است، گفت: امید داریم تا انتهای سال جاری امتداد اتوبان شهید همت به خط چهار حصار در کرج متصل شود.

    باگذشت بیش از 5 سال و استان شدن البرز هنوز پروژه امتداد اتوبان شهید همت به کرج نرسیده و البرزنشینان در انتظار اتمام این طرح ساعت‌ها در ترافیک ورودی شهر معطل می‌مانند
    معصومی با اشاره به سفر هیئت دولت به استان، گفت: مقررشده است برای پروژه ملی امتداد اتوبان شهید همت به کرج 80 میلیارد تومان درخواست کنیم پیمانکار نیز اعلام آمادگی کرده است که بجای دریافت پول از دولت زمین معوض بگیرد که این مهم از سوی دولت مورد استقبال قرارگرفته است.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در پاسخ به این پرسش که دولت به‌تازگی برای تکمیل 150 طرح بزرگ نیمه‌کاره در کشور مبلغ 37 هزار میلیارد تومان اختصاص داده است آیا از این مقدار به پروژه امتداد اتوبان شهید همت اختصاص‌یافته است، گفت: برای اتمام این پروژه نیازمند 150 میلیارد تومان دیگر هستیم که 80 میلیارد را در سفر هیئت دولت به استان درخواست کرده‌ایم و از محل تکمیل طرح‌های بزرگ نیز 35 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص‌یافته است.

    به گزارش خبرنگار مهر، برای حل معضل ترافیک میان دو کلان‌شهر تهران و کرج طرح‌های زیادی تاکنون ارائه‌شده یکی از این طرح‌ها امتداد اتوبان شهید همت بوده است این طرح در دولت نُهم مطرح، تأیید و تصویب شد تا راه خلاصی برای برون‌رفت مسافران تهران - کرج از ترافیک باشد. کُلنگ این پروژه زمانی به زمین زده شد که کرج ازنظر تقسیمات کشوری جزو پایتخت بود حالا باگذشت بیش از 5 سال و استان شدن البرز هنوز این پروژه به بهره‌برداری نرسیده و البرزنشینان در انتظار اتمام این طرح ساعت‌ها در ترافیک ورودی شهر معطل می‌مانند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو