فونیکسریمکسبهتام

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

۲.۵ درصد درآمد ملی کشور صرف معضل آلودگی هوا می‌شود

عصر خودرو- مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی گسترش و توسعه قطارهای حومه ای را راهکار کاهش آلودگی هوا و کاهش هزینه های اقتصادی ،اجتماعی و درمانی آن برشمرد و گفت: ۲.۵ درصد از درآمد ملی کشور صرف معضل آلودگی هوا می شود که این رقم بسیار بالاست.

۲.۵ درصد درآمد ملی کشور صرف معضل آلودگی هوا می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم ، اسماعیل کهرم  اظهار کرد:استفاده از مترو و قطارهای حومه ای در کشورهای توسعه یافته در مقایسه با ایران تفاوت چشمگیری دارد چرا که قوانین وضع و اجراشده در شهرهایی بزرگی همچون لندن ،پاریس و ...این الزام را برای شهروندان آن ایجاد می کند که استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مزایای به مراتب بیشتری نسبت به بهره گیری ازاتومبیل شخصی دارد .

    وی افزود:به طور مثال یک شهروندی که در لندن زندگی میکند در صورت استفاده از اتومیبل شخصی خود برای تردد در شهر علاوه بر هزینه بالای سوخت مصرفی باید ساعت 8 پوند برای استفاده از پارکینگ پرداخت کند در حالی که با پرداخت تنها 4 پوند می تواند در طول یک روز کامل از تمام مسیرهای قطارهای حومه ای و شهری استفاده کند و این اقدام به مراتب هزینه های وی را کاهش می دهد.

    مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی توسعه و گسترش مترو و قطارهای حومه ای را اقدام مثبتی از سوی نهادها و متولیان برشمرد و تصریح کرد: با توجه به مشکلات امروز جامعه شهر نشینی ؛توسعه قطارهای حومه ای و مترو و حمل و نقل های عمومی راهکار قابل قبولی است اما این مهم به تامین مالی و هزینه نیاز دارد .

    3 برابر شدن هزینه سلامت در رزوهای آلوده

    کهرم با بیان اینکه 2.5 درصد از کل در آمد ملی کشور صرف معضل آلودگی هوا می شود گفت:با نظر داشتن رقم بودجه و هزینه های کنونی کشور این رقم بسیار بالاست به سخن دیگر اگر برآیند هزینه های ناشی ازتعطیلی مدارس ؛تاخیر حرکت هواپیماها به واسطه نامناسب بودن شرایط جوی و همچنین هزینه مخاطرات سلامت مردم به دلیل اثرات ناشی از آلودگی هوا را فارغ از هزینه های اجتماعی و اقتصادی در نظر بگیریم ؛ متوجه می شویم که این میزان مضرات آلودگی هوا در ابعاد مالی و جانی و ... معاول رویارویی باهزینه جنگی تحمیلی و یا سقوط 100 فروند هواپیما و یا بروز زلزله چند ریشتری است.

    به گفته کهرم هزینه های بهداشت و سلامت در روزهای آلودگی هوا 3 برابر می شود.

    این استاد دانشگاه تصریح کرد: براساس تحقیقات موجود 85 درصد از آلودگی های موجود کنونی در اثر استفاده از وسایل متحرک حمل و نقلی است به این ترتیب که در کنار وسایل نقلیه موجود در کشور روزانه رقمی در حدود 800 تا هزار پلاک به این تعداد افزوده می شود .

    وی افزود:به همین میزان موتورسیکلت در کشور وجود دارد که آلودگی آن به مراتب 8 برابر خودروهای شخصی است.

    حل معضلات شهری با توسعه قطارهای حومه ای

    مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی با اشاره به اینکه مترو و قطار های حومه ای در تسهیل جابه جایی مسافران به خصوص مسافران حومه و اطراف کلان شهرها نقش اساسی را ایفامی کنند گفت: در صورتی که همراستا با توسعه این شقوق حمل ونقلی ؛ افزایش ظرفیت و ارتقا سطح خدمات قطارهای حومه ای را داشته باشیم ،استقبال مردم وشهروندان ازاین ابزار حمل و نقلی به مراتب بیشتر خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو