فونیکسریمکسبهتام

الزام واردکنندگان باطری خودرو به دارابودن نمایندگی رسمی

عصر خودرو- وزارت صنعت، معدن و تجارت واردکنندگان باطری خودرو را ملزم کرد تا برای واردات علاوه بر پرداخت تعرفه ۵۵ درصدی، مجوزهای خاص واردات و شرط دارابودن نمایندگی رسمی را نیز رعایت کنند.

الزام واردکنندگان باطری خودرو به دارابودن نمایندگی رسمی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، گویک نرسسیان در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: در گذشته تامین‌کننده باطری خودرو در ایران تنها یک شرکت دولتی بود که خوشبختانه اکنون 5 تا 6 کارخانه بزرگ در بخش غیردولتی مشغول به تولید این محصول در کشور هستند و به همین دلیل هم، بالغ بر 80 درصد نیاز داخلی از سوی تولیدکنندگان ایرانی تامین می‌شود؛ بیست درصد مابقی نیز از طریق واردات و عمدتا واردات غیررسمی و قاچاق از کره جنوبی روانه بازار می‌شود.

عضو انجمن تولیدکنندگان باطری خودرو   افزود: هم اکنون تعرفه واردات باطری خودرو 55 درصد است که در کنار آن، واردکنندگان ملزم شدند تا حتما نمایندگی رسمی از کمپانی مادر خارجی را هم کسب کنند؛ در غیر این صورت اجازه واردات به آنها داده نمی‌شود؛ ضمن اینکه باید خدمات پس از فروش منظم و کیفی به مردم را نیز تضمین نمایند.

وی تصریح کرد: مصرف داخلی باطری خودرو در کشور ده میلیون دستگاه است که بعد از تحریم‌ها، تعداد تولیدکنندگان داخلی افزایش یافته و تولید به 6 تا 6.5 میلیون دستگاه رسیده است که مابقی از طریق واردات تامین می‌شود؛ البته امسال برای حمایت از تولید داخلی اقدامات مناسبی از سوی سیاستگذار انجام گرفته که بر مبنای آن، تا حدودی جلوی واردات غیررسمی و قاچاق هم گرفته شده است.

به گفته نرسسیان، کمپانی‌های خودروساز خارجی که قرار است به زودی فعالیت خود را در ایران آغاز کنند، برای تامین کالا با ما وارد مذاکره شده‌اند که بر این اساس قرار است بخشی از خودروهای جدیدی که به تازگی قرار است در ایران تولید شود، با باطری‌های تولید داخلی، تامین شوند. در این راستا خودروسازانی همچون پژو و سوزوکی وارد مذاکره با ایران شده و هم اکنون ایران وارد زنجیره تامین آنها شده است.

وی اظهار داشت: وقتی تولید داخلی پاسخ میزان مصرف را نمی‌دهد، روند تولید سخت شده و البته این مشکلات به دلیل شکل‌گیری تحریم‌ها بود، ضمن اینکه گمرک نیز بر روی قیمت‌گذاری‌ها نظارت نمی‌کرد. از سوی دیگر، تولیدکنندگان داخلی نیز دسترسی کافی به تامین مواد اولیه نداشتند و به روز کردن تکنولوژی نیز امکان‌پذیر نبود. اما با برداشته شدن تحریم‌ها راه خط تولید جدید و تکنولوژی وارد ایران شده است. این در شرایطی است که بر روی باطری‌های قاچاق در داخل کشور نظارت نمی‌شود.

نرسسیان خاطرنشان کرد: هم اکنون باطری‌های خودرو تولید ایران به صورت غیرمستقیم و با نصب بر روی خودروهای صادراتی به بازارهایی همچون عراق و سوریه و افغانستان صادر می‌شود، اما با توجه به اینکه هم اکنون برخی شرکت‌ها، ادیت پژو و سوزوکی را دریافت کرده‌اند، می‌توانیم به صورت مستقل نیز صادرات انجام دهیم.

وی اظهار داشت: پای باطری‌های چینی هیچگاه به ایران باز نشد، تجار هم علاقه‌ای برای تجارت این باطری‌ها نداشتند و بنابراین وارد آن نشدند و حتی آن را تست هم نکردند، اما اکنون باطری قاچاق از کره جنوبی وارد می‌شود؛ البته در دنیا کشورهایی همچون کره جنوبی، آمریکا و چند کارخانه اروپایی تولیدکننده مطرح در دنیا به شمار می‌روند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو