فونیکسریمکسبهتام

امداد و نجات همچنان نیازمند نگاه ویژه

وضعیت انبارهای امدادی همزمان با فصل سرد سال

عصر خودرو- سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، وضعیت انبارهای امدادی همزمان با فصل سرد سال و همچنین اولویت‌های این سازمان را تشریح کرد.

وضعیت انبارهای امدادی همزمان با فصل سرد سال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، مرتضی سلیمی درباره چگونگی توزیع اقلام و تجهیزات امدادی در پایگاه‌ها همزمان با فصل سرد سال، گفت: دستورالعمل طرح زمستانه سازمان امداد و نجات با نگاه به مشکلات سال‌های گذشته بروزرسانی شده و در دستورالعمل جدید سعی شده است نگاه بومی‌تری به تمام مناطق کشور بر حسب حوادث و وضعیت آب وهوایی شود و استان‌ها نیز اختیارات بیشتری در فعالیت‌هایشان داشته باشند.

    وی افزود: دستورالعمل مذکور از سوی معاونت عملیات سازمان امداد و نجات ابلاغ و سعی شده بر حسب سناریوهای مختلف تجهیزات و امکانات تقسیم‌بندی و آمادگی‌های لازم نیز کسب شود. جلسات آموزشی و توجیهی و مانورهایی نیز برای آمادگی نیز در نظر گرفته شده است.

    سلیمی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت انبارهای امدادی جمعیت هلال احمر و میزان آمادگی این سازمان برای مقابله با حوادث با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای، گفت: با توجه به اسناد بالادستی از سال‌ها قبل، باید استاندارد 10درصد در شهر تهران و 2 درصد در خصوص سایر شهرها در زمینه ذخیره‌سازی کالاهای امدادی را داشته باشیم و منطبق با این استانداردها در تمامی استان‌های کشور، انبارهای امدادی اقلام ضروری لازم در زمان بحران را نگهداری شود.

    وی افزود: این در حالی است که سازمان امداد و نجات سبد کالای حاوی 22 قلم کالای اساسی به میزان 2 درصد از جمعیت هر بخش را تأمین و ذخیره سازی می‌کند و برخی از اقلام مانند چادر، پتو، موکت، والر روشنایی با تاریخ بلند مدت در انبارها نگهداری می‌شود. همچنین برخی اقلام مانند مواد غذایی و بهداشتی در هر دوره بر اساس تاریخ انقضا، تازه‌سازی می‌شوند. همچنین در سال‌های اخیر اگرچه خوشبختانه با حوادث بزرگ روبرو نبودیم، اما در هر روز شما اخبار مربوط به امدادرسانی در نقطه‌ای از کشور را شاهد هستید. با توجه به این دو موضوع یعنی حفظ استاندارد و همچنین بروز رسانی، لازم است که نگاه ویژه‌ای به این بخش شود. اگر چه در حال حاضر سعی کرده‌ایم با سیستم گردشی در کل کشور و مدیریت مناطقی، پاسخگوی نیازها باشیم و آمادگی لازم را حفظ کنیم، اما به دلیل گستردگی کشور و احتمال بروز خطرات، ضرورت توجه بیشتر به این بخش لازم است.

    سلیمی ادامه داد: سازمان امداد و نجات به عنوان سازمانی غیردولتی و بین‌المللی همیشه سعی کرده است استقلال جمعیت هلال احمر را حفظ کند و به عنوان معین دولت همواره یار اصلی دولت در سخت‌ترین شرایط و مواردی که هیچ متولی برای اهداف بشر دوستانه وجود نداشته، جمعیت هلال احمر وارد شده است و موثرترین اقدامات را هم انجام داده است؛ به طوری که به گفته معاون اول رییس جمهور ، جمعیت هلال احمر در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های اجتماعی کشور است و توانسته طیف وسیعی از انسان دوستی را در بر گیرد.

    وی افزود: خوشبختانه هم نگاه مسئولین ارشد نظام، دولت و مجلس و هم نگاه مردم نسبت به فعالیت‌های جمعیت هلال احمر مثبت است و تاکنون نیز حمایت‌های بی‌دریغی داشته‌اند، اما ضرورت این مهم که کشور ما همانقدر که در معرض خطرات مسلحانه است، بیشتر در معرض خطرات و بلایای طبیعی و غیرطبیعی است و باید همان نگاهی که به مسئله آمادگی دفاعی می‌شود، نسبت به آمادگی هلال احمر نیز صورت گیرد. لذا وظیفه رسانه‌ها هم بر آن است که دائما به وظیفه آگاهی بخشی و هشدار دهندگی خود در این زمینه توجه داشته باشند.

    سلیمی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه در حال حاضر دستور اصلی در سازمان امداد و نجات، تشکیل تیم‌های واکنش سریع و در مرحله بعد سازماندهی تیم‌های عملیاتی در سطح ملی و بین‌المللی است، افزود: اقدامات گذشته در این خصوص بازنگری و مشکلات قبلی شناسایی شده است. نزدیک به یکسال است که کارهای مطالعاتی و جلسات متعددی برای تشکیل این تیم‌ها انجام شده که امیدواریم بتوانیم تا پایان سال جاری در مراکز استانی یک تیم 15 نفره داشته باشیم و در سطح شعب نیز تا نیمه اول سال آینده، تمام این تیم‌ها تشکیل و ساماندهی شده باشند.

    وی ادامه داد: همچنین بسیاری از فعالیت‌های گذشته و سنوات قبل حوزه امداد و نجات همچون فعالیت‌های باشگاه امدادگران ونجاتگران، المپیادهای امدادگری، جلسات  DOR، ارتقای نرم افزاری و سخت افزاری  EOC، کمیته‌های تحلیل عملیات و ساماندهی انبارهای امدادی کشور و فعالیت‌های دیگر مورد بازبینی و کارشناسی قرار خواهند گرفت. اولین اولویت کاری هم تشکیل اتاق فکر با کمیته‌ها به صورت ترکیبی از تمامی صاحبنظران، متخصصین، متجربین و دانشگاهیان برای تولید فکر، علم و عمل در ساماندهی و ارتقای کیفی این حوزه خواهد بود. در این بین همکاری تنگاتنگ با تمامی حوزه‌های جمعیت هلال احمر به منظور بالا بردن سطح کیفی ارائه خدمات سازمان امداد ونجات در سطح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی اولویت بعدی و جدی سازمان خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو