فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا «۱۸۲۳»

آلودگی هوا و صدا فشارخون را افزایش می‌دهد

عصر خودرو- بزرگ‌ترین مطالعه انجام‌شده روی بیش از ۴۱ هزار نفر در کشورهای مختلف طی ۵ تا ۹ سال نشان می‌دهد که آلودگی هوا و صدای ناشی از ترافیک با شیوع مشکل فشارخون بالا، ارتباط مستقیم دارد.

آلودگی هوا و صدا فشارخون را افزایش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، مریم نادری مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: این مطالعه که در 25 اکتبر سال جاری در مجله اروپایی «قلب» منتشر شد، نشان داد که در میان بزرگسالان، از هر صد نفر که در نقاط آلوده زندگی می‌کنند، نسبت به همین تعداد کسانی که در نقاط با آلودگی کمتر به سر می‌برند، یک نفر بیشتر دچار عارضه فشارخون می‌شود. این خطر مشابه تأثیر اضافه وزن با شاخص توده بدنی (BMI) بین 25 تا 30 در قیاس با شاخص توده بدنی معمولی 18 تا 25 است. فشارخون بالا، مهم‌ترین عامل خطر برای بیماری و مرگ زودرس است.

    ارتباط صدای ناشی از ترافیک در افزایش فشار خون

    به گفته نادری، این مطالعه یکی از اولین تحقیقاتی است که آلایندگی هوا و صدای ناشی از ترافیک را به شکل هم‌زمان مورد بررسی قرار داده و دریافت که صدای ناشی از ترافیک با افزایش فشارخون در ارتباط است. در مجموع 42 هزار و هفتاد و دو نفر ساکن کشورهای نروژ، دانمارک، سوئد، آلمان و اسپانیا در مطالعه طولانی مدت تأثیر آلودگی هوا بر سلامت انسان، شرکت کردند. اطلاعات فشارخون افراد در ابتدای مطالعه جمع‌آوری شده و در طول دوره مطالعه چندساله نیز مورد پیگیری قرار گرفت. هیچ‌کدام از افراد شرکت‌کننده در ابتدای دوره، مشکل فشارخون نداشتند اما در طول مدت پیگیری، 6207 نفر (15 درصدشرکت‌کنندگان) دچار فشارخون شده و یا داروی کاهش فشارخون مصرف می کردند.

    مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: بین سال های 2008 و 2011 محققان در سه بازه دوهفته‌ای، آلودگی هوا را اندازه‌گیری کردند. آنان با استفاده از فیلترهای مخصوص، PM10، PM2.5 و دوده را در 20 نقطه از هر منطقه مورد آزمایش، اندازه گرفتند و همین‌طور اکسیدهای نیتروژن نیز در 40 نقطه هر منطقه مورد آزمایش، موردسنجش قرار گرفت. حجم ترافیک نیز در اطراف منازل شرکت‌کنندگان ارزیابی‌شده و بر اساس رهنمودهای اتحادیه اروپا، صدای ناشی از آن مدل‌سازی شد. محققان دریافتند که خطر فشارخون برای ساکنان مناطق آلوده نسبت به ساکنین مناطق با آلودگی کمتر افزایش می‌یابد.

    صدا سیستم‌های عصبی و هورمونی را تحت تأثیر قرار می‌دهد

    بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نادری اظهار کرد: در مورد مواجهه با صدای ناشی از ترافیک نیز محققان دریافتند که افرادی که در خیابان‌های پر سروصدا زندگی می‌کنند و با متوسط شدت صدای 50 دسی بل در هنگام شب روبه رو هستند، 6 درصد بیشتر از کسانی که با صدای 40 دسی بل مواجه هستند، دچار مشکل فشارخون می شوند. بر طبق نظر محققین، تأثیر آلودگی هوا و سروصدا بر روی عملکرد بدن می‌تواند متفاوت بوده و یا به‌طور کامل مشابه نباشد. آلودگی هوا بر روی عملکرد قلب و رگ‌های خونی مؤثر بوده و همین‌طور می‌تواند موجب بروز عدم تعادل در سیستم عصبی شود. صدا نیز سیستم‌های عصبی و هورمونی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو