فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا «۱۹۱۱»

آلودگی هوا میهمان ناخوانده و ماندگار مشهد

عصر خودرو- آلودگی هوا از مسائل عمده ای است که همچنان کلانشهر مشهد در کنار هفت کلانشهر کرج، شیراز، تهران، تبریز، اهواز، اصفهان و اراک با آن دست به گریبان است و هر چند وقت شاهد شدت وضعیت آلودگی و ادامه چندین روزه آن هستیم.

آلودگی هوا میهمان ناخوانده و ماندگار مشهد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، از ابتدای هفته جاری در پی روند ماندگاری و افزایش میزان آلاینده ها کلانشهر مشهد تاکنون پنج روز پیاپی هوای ناسالم و در وضعیت هشدار را تجربه کرده و این در حالی است که دو هفته پیش نیز شاهد شدت بار آلودگی در هوای این کلانشهر و تجربه تنفس چندین روز هوای آلوده ریه های شهروندان مشهد را تنگ کرد.
    این روزها بطور میانگین 11 ایستگاه از مجموع 20 ایستگاه سنجش در نقاط مختلف شهر مشهد دارای بار آلودگی بیشتر از حد مجاز گزارش شده اند.
    در این میان نمی توان از رفت و آمد روزانه یک میلیون و 200 هزار خودرو و سهم بالای وسایل نقلیه در آلودگی هوای این کلانشهر به سادگی عبور کرد.

    * مردم به سلامت خود اهمیت نمی دهند
    مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع آلودگی هوا از جمله مسائلی است که با عزم همگانی و جمعی مدیریت و مهار می شود.
    حمید صالحی افزود: برای مدیریت تخلیه آلاینده ها به هوای شهر خودروها و وسایل نقلیه سهم بالایی دارند اما طی روزها و هفته های گذشته که شاهد شدت آلودگی هوا بوده ایم میزان رفت و آمد خودروها در سطح شهر مشهد تغییری نکرده است.
    وی ادامه داد: تنها با بارندگی و تغییرات جوی شاهد کاهش بار آلودگی در هوای مشهد طی هفته های گذشته بوده ایم و این امر نشانگر بی توجهی مردم به سلامت خودشان است.
    مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: باید هر یک از ما با کاهش استفاده از وسایل شخصی و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی هر چند در این زمینه ضعفهای روشنی برای خدمات دهی به همه مردم وجود دارد نسبت به ایفا نقش خود در کاهش آلودگی هوا کمک کنیم.
    وی افزود: باید هر یک از شهروندان با رعایت برخی اصول از جمله حذف رفت و آمدهای غیرضروری در سطح شهر، کاهش سفرهای درون شهری، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و خودداری از حرکت با وسیله نقلیه تک سرنشین نسبت به کاهش بار آلودگی مشارکت کنند.
    صالحی ادامه داد: آسیبها و عوارض ناشی از آلودگی هوا بر تک تک انسانها و به خصوص کودکان تاثیرات فراوانی دارد بنابراین توجه به سلامت امری ضروری و لازم است.

    * محدودیت رفت و آمد ناوگان باری در سطح شهر
    مدیرکل حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: همزمان با نقش آفرینی و مشارکت موثر و مفید شهروندان، دستگاهها و بخشهای مختلف نیز می توانند با انجام برخی اقدامات نسبت به شتاب در کاهش بار آلودگی موثر عمل کنند.
    وی افزود: هر چند وضعیت آلودگ هوای مشهد به سختی و بدی تهران نیست و به مرز اضطرار نرسیده است اما جلسات کارگروه آلودگی هوای این شهر تشکیل می شود و در این چارچوب تمهیدات ترافیکی در جهت کنترل آلودگی هوا اندیشیده می شود.
    صالحی ادامه داد: از جمله این تمهیدات محدودیت رفت و آمد ناوگان باری در شهر مشهد است که در قالب آن محدودیتهای زمانی و مکانی برای خودروهای حمل بار در نظر گرفته شده است.
    وی گفت: با جلوگیری از رفت و آمد بی رویه و غیرمدیریت شده ناوگان حمل و نقل بار در مشهد می توان امیدوار بود بخشی از تخلیه آلاینده ها در این کلانشهر کاهش یافته و مهار شود.
    مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: 100 درصد تامین گازوئیل در مشهد با گازوئیل استاندارد انجام می شود. بخشی از خودروهای حمل بار که از بیرون شهر وارد می شود از گازوئیل غیر استاندارد استفاده کرده اند و همین امر موجب آلودگی هوا می شود.

    * فعالیت هزار اتوبوس فرسوده در مشهد
    صالحی همچنین گفت: نوسازی و بهسازی 150 دستگاه اتوبوس در دستور کار شهرداری مشهد قرار گرفته بود و 50 دستگاه بهسازی شده اما هنوز نیازمند شتاب در فعالیت در این زمینه هستیم.
    وی افزود: هم اینک 1000 دستگاه اتوبوس فرسوده در ناوگان اتوبوسرانی مشهد وجود دارد که باید نوسازی شوند اما به دلایل نبود اعتبار و یا عدم تامین از سوی خودروسازان هنوز در این زمینه اقدامات لازم انجام نشده است.
    مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: تلاش شده اتوبوسهای نوتر در خطوط مرکزی شهر مشهد بکار گرفته شوند تا شاهد آلایندگی کمتر در این منطقه باشیم.
    وی گفت: از دیگر اقدامات خوب شهرداری می توان به نوسازی تاکسیهای فرسوده اشاره کرد هرچند هنوز تا رسیدن به اهداف تعیین شده فاصله زیاد است.
    او افزود: 13 هزار دستگاه تاکسی در شهر مشهد فعالیت دارند که هفت هزار دستگاه آن فرسوده اند و به مرور در مسیر تعویض و به سازی قرار دارند.
    صالحی ادامه داد: علاوه بر اینها کنترل و پایش واحدهای صنعتی و کارخانه ها در مشهد و حومه آن با شدت و جدیت بیشتری انجام می شود.
    وی گفت: اقدامات خوبی برای مهار و کاهش آلودگی هوا در مشهد طی روزها و هفته های گذشته انجام شده است.

    * ١٨ کانون بحران گرد و غبار
    مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین تداوم پدیده خشکسالی را از عوامل شدت گرفتن آلودگی هوای کلانشهر مشهد ذکر و بیان کرد:از دیگر عوامل موثر در بروز آلودگی هوای این شهر می توان به وجود کانونهای بحران ریزگرد داخلی و نیز در کشورهای همسایه شمالی و شرقی اشاره کرد.
    وی افزود: در خراسان رضوی ١6 کانون بحران گرد و غبار وجود دارد که تعدادی از آنها کلانشهر مشهد را تحت تاثیر قرار می دهند.
    صالحی ادامه داد: علاوه بر این، دو کانون گرد و خاک قره قوم در ترکمنستان و نیز کشور افغانستان شهرهای مشهد و سرخس را تحت تاثیر جدی قرار می دهند.
    وی گفت: آلودگی هوای مشهد طی روزهای اخیر بیشتر مربوط به افزایش ذرات معلق بوده که از کانونهای بحران ریزگردها در اطراف به حرکت در آمده و این شهر را تحت تاثیر قرار داده اند.

    * افزایش دو برابری شمار روزهای نا سالم در مشهد
    مدیر مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شمار روزهای ناسالم و در وضعیت هشدار در این کلانشهر از ابتدای امسال تا روز 11 آذر جاری در مقایسه با پارسال بیش از دو برابر افزایش دارد.
    رضا اسماعیلی افزود: بر این اساس از مجموع 257 روز گذشته از امسال 48 روز هوای کلانشهر مشهد در وضعیت ناسالم قرار داشت که 44 روز آن ناسالم برای گروههای حساس و چهار روز ناسالم برای تمامی گروهها بوده است.
    وی ادامه داد: این در حالی است که در مدت مشابه پارسال 21 روز هوای این کلانشهر ناسالم برای گروههای حساس بوده است.
    مدیر مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد گفت:
    امسال همچنین مردم این کلانشهر 19 روز هوای پاک و 190 روز هوای سالم تنفس کرده اند.
    وی افزود: شمار روزهای پاک در سال جاری کاهش چشمگیری را نشان می دهد، پارسال مردم مشهد تجربه 30 روز هوای پاک را داشته اند.
    اسماعیلی ادامه داد: تعداد روزهای هوای سالم در کلانشهر مشهد در مدت مشابه پارسال نیز 206 روز بود که امسال به 190 روز کاهش یافته است.
    وی افزایش آلودگی هوای کلانشهر مشهد را ناشی از عوامل متعدد ذکر و بیان کرد: مهمترین سهم آلودگی هوا در این کلانشهر که بالای 60 درصد است مربوط به وسایل نقلیه می شود.
    مدیر مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد گفت: همچنین وقوع پدیده وارونگی هوا در ابتدای صبح از مهمترین عوامل ماندگاری و تراکم آلاینده ها در هوای تنفسی مشهد طی چند روز گذشته بوده است.
    وی به تاثیر خودروها بر آلایندگی هوا نیز تاکید و بیان کرد: نتایج کار تحقیقاتی و میدانی در تهران نشان می دهد 85 درصد سهم آلودگی هوای آن کلانشهر مربوط به وسایط حمل و نقل و منابع آلاینده متحرک و 15 درصد سایر عوامل ثابت بوده است.
    او افزود: با کمی تغییر در این نسبتها می توان گفت وسایل نقلیه در مشهد نیز سهم بالایی در آلودگی هوا دارند.

    * تامین 100درصدی بنزین پاک برای مشهد تا اسفند
    مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز گفت: تا دهم اسفند امسال 100 درصد بنزین مصرفی کلانشهر مشهد با بنزین استاندارد یورو 4 تامین می شود.
    وی افزود: هم اکنون 50 درصد بنزین مصرفی در این کلانشهر با بنزین استاندارد تامین می شود.
    صالحی ادامه داد: روزانه دو میلیون تا دو میلیون و 300 هزار لیتر بنزین در مشهد مصرف می شود که در شرایط اوج مصرف به دو میلیون و 800 هزار لیتر در روز می رسد.
    وی گفت: روزانه یک میلیون و 200 هزار خودرو در کلانشهر مشهد رفت و آمد دارند لذا تامین بنزین استاندارد در سالم ماندن هوای این شهر تاثیر بسزایی دارد زیرا 65 تا 70 درصد آلودگی هوای مشهد ناشی از تخلیه آلاینده ها از وسایل نقلیه است.

    *تغییرات در طرح جامع کاهش آلودگی
    مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی همچنین گفت: مطالعات اولیه طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر مشهد مربوط به سال ١٣٨٢ است بنابراین زمینه ها، اهداف و برنامه های مورد پیگیری در اجرای آن نیازمند تغییر می باشد.
    وی افزود: بازنگری در این طرح انجام شده و اجرای خطوط بی.آر.تی و قطار شهری و نیز بنزین و گازوئیل استاندارد همه از مزایا و پیشنهادات طرح جامع کاهش آلودگی هوای مشهد هستند.
    صالحی گفت: همکاری و هماهنگی دستگاهها و ادارات مرتبط با موضوع آلودگی هوا نیز از مسائل مهمی است که امیدواریم در ادامه بیش از گذشته محقق شود.
    کلانشهر مشهد علاوه بر سه و نیم میلیون نفر جمعیت ثابت، سالانه پذیرای افزون بر 27 میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو