فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۹۳۰»

خطرات جدی آلودگی هوا در مناطق شهریِ جهان

عصر خودرو- پکن، لندن، مکزیکوسیتی، دهلی‌نو و پاریس از جمله شهرهای جهان هستند که در سال ۲۰۱۶ به دلیل سطح فزآینده آلودگی هوا در کانون توجه بوده‌اند.

خطرات جدی آلودگی هوا در مناطق شهریِ جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، با این حال طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) این شهرها تنها شهرهای آلوده جهان نیستند و در واقع 92 درصد از جمعیت شهرنشین جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که هوای آن آلوده و سمی است.

    مطالعه انجام گرفته نشان می‌دهد 41 شهر هند که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند تقریبا در 60 درصد مجموع روزهای بررسی شده با وضعیت نامناسب آلودگی هوا روبه‌رو بوده‌اند.

    در قاره آفریقا نیز آلودگی هوا علت مرگ زودهنگام 712 هزار نفر بوده که تلفات آن از مصرف آب ناسالم، سوءتغذیه در کودکان و نبود بهداشت بیشتر بوده است.

    در اروپا 85 درصد جمعیت شهری در معرض ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون قرار دارند که عامل مرگ زودهنگام 467 هزار تن در 41 کشور این قاره بوده است.

    تاثیرات منفی آلودگی هوا بر سلامتی کاملا ثابت شده است اما اکنون شواهد جدید از وجود ارتباط بین آلودگی هوا و زوال عقلی و آلزایمر حکایت دارد. علاوه بر این، هوای سمی عامل سوانح جاده‌ای است چراکه آلاینده‌ها موجب اختلال در تمرکز راننده‌ها می‌شود.

    آلودگی هوا همچنین بر اقلیم منطقه‌ای تاثیر گذاشته و دسترسی به منابع آب و بازدهی اکوسیستم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کربن سیاه که از احتراق سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود علاوه بر مضراتی که بر سلامتی انسان دارد، موجب ذوب شدن یخچال‌های طبیعی می‌شود.

    به گزارش روزنامه ایندیپندنت، با این حال در سال 2016 شیوه‌های مختلفی برای درک و توجه به مشکل آلودگی هوا در نظر گرفته شد است. برای مثال در لندن کبوترهای مجهز به حسگرهای آلاینده هوا و حساب کاربری توئیتر به کار گرفته شدند تا میزان اطلاع‌رسانی از آلودگی هوا در مناطق پایتخت افزایش یابد. در مناطق دیگر نیز با توجه به این که آگاهی از میزان این آلودگی حائز اهمیت است شیوه‌های مختلفی برای این منظور به کار گرفته شده است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط