فونیکسریمکسبهتام

هشدار درباره حوادث زمستانی

عصر خودرو- سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در نخستین روزهای زمستان هشدارهایی را درباره حوادث زمستانی ارائه کرد.

هشدار درباره حوادث زمستانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، سیدجلال ملکی  با اشاره به آغاز فصل زمستان، اظهارکرد: با آغاز زمستان سردترین روزهای سال‌نیز فرا می‌رسد و در این میان علاوه بر حوادثی همچون آتس‌سوزی و گازگرفتگی که آمار آن در منازل و محل کار افزایش می‌یابد حوادث دیگری نیز جان شهروندان را تهدید می‌کند که کمتر به آن توجه می‌شود.

    وی با بیان اینکه همواره بزرگ‌ترین حوادث از دل کوچک ترین بی احتیاطی‌ها خارج می‌شود، گفت: گازگرفتگی گرچه بیشتر در منازل مسکونی و محل اسکان کارگران رخ می‌دهد اما بعضی از رانندگان به‌ویژه رانندگان خودروهای سنگین قدیمی نیز در معرض آن هستند.

    ملکی ادامه داد:‌ رانندگانی که خودروی آن ها فاقد سیستم گرمایشی مناسب است گاهی در طول سفر مجبور به استراحت و توقف درحاشیه مسیر می‌شوند، گاهی هم به علت نقص فنی مجبور به توقف می‌شوند و در این مدت برای گرم کردن فضای داخل ماشین اقدام به روشن کردن اجاق خوراک‌پزی همچون گاز پیک نیک و ... می‌کنند و درها و پنجره‌های خودرو را نیز می‌بندد، در این فضا به سرعت اکسیژن داخل اتاق خودرو به اتمام رسیده و متعاقب آن گاز مونوکسید کربن تولید شده و باعث مسمومیت افراد و حتی در مواردی باعث مرگ آنان می شود.

    سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه علاوه بر گازگرفتگی این اقدام خطر آتش سوزی خودروها را نیز افزایش می‌دهد، گفت: گاهی رانندگان حین حرکت گاز پیک‌نیکی را درون کابین روشن می‌گذارند و حتی گاهی نیز به دلایلی، اجاق پیک نیکی داخل خودرو واژگون شده و باعث شعله وری خودرو می‌شود چرا که اجزای داخل خودرو مانند صندلی، روکش ها، کفی های لاستیکی و... همه از جمله مواد قابل اشتعال هستند و آتش در آنها به سرعت گسترش می‌یابد.

    ملکی با بیان اینکه اگر فرد در خواب باشدزمانی متوجه حادثه می شود که آتش همه اتاق خودرو را فراگرفته است، گفت:بهتر است برای گرم کردن کابین خودرو به جای استفاده از وسایل گرمایشی شعله دار، از وسایل گرمایشی بدون شعله استفاده شود. وسایلی مانند بخاری های برقی یا باتری دار که شعله آزاد ندارند و هیچ خطری از آتش سوزی و گازگرفتگی افراد را تهدید نمی کند، گزینه‌های مناسبی هستند.

    سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه سرمای هوا در گاهی مواقع باعث انجماد و یخ زدگی سوخت خودروها به ویژه خودروهای دیزلی می شود، گفت:گازوئیل مایعی است که در دمای منفی 18 درجه منجمد شده و یخ می زند و خودرو را با مشکل سوخت رسانی مواجه می کند. در زمستان های سرد، بسیار با این صحنه مواجه می شویم که خودروهای سنگین به دلیل یخ زدگی سوخت خود در حاشیه جاده ها متوقف شده و زیر باک خودرو اقدام به روشن کردن آتش می کنند که این کار می تواند حادثه ساز شود. درست است که گازوئیل دیرتر از نفت و بنزین شعله ور می شود اما گاهی رانندگان برای برافروختن آتش بیشتر مقداری بنزین روی آتش می ریزند که ممکن است آتش را به داخل باک هدایت کند که در این صورت گازوئیل نیز شعله ور می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه نقطه انجماد بنزین که در دمای منفی 60 درجه است، گفت:  تقریباً در ایران محیطی که منجر به یخ زدگی بنزین شود نداریم. اما گاهی نیز مشاهده می شود که رانندگان خودروهای سبک نیز به دلیل عدم آگاهی و به گمان اینکه سوخت خودروی آنان نیز دچار یخ زدگی خواهد شد زیر باک بنزین خودروی خود آتش روشن می کنند که بسیار خطرناک است.

    ملکی از شهروندان خواست که اگر در این ایام به هر دلیل مجبور به توقف در طول مسیر جاده هستند، سعی کنند که حتماً در محل هایی که به عنوان پارکینگ و به همین منظور تعبیه شده توقف کنند و چراغ های کوچک یا نورافکن ها را روشن نگه‌داشته و موتور خودروی خود را خاموش نکنند چرا که احتمال اینکه به دلیل سرمای هوا، موتور خودرو به سختی روشن شود زیاد است. البته باید مراقب میزان سوخت نیز بود.

    سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران توصیه کرد که رانندگان قبل از سفر حتما از سلامت خودروی خود به ویژه سیستم‌های مهم و حیاتی نظیر ترمزها، برف پاک کن، سیستم چراغ‌ها و روشنایی، سیستم هیدرولیک و تایرها که از اهمیت زیادی برخوردارند، اطمینان حاصل کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو