فونیکسریمکسبهتام

مذاکرات برای ورود ۱۹ خودروساز بزرگ به کشور بعد از لغو تحریم‌ها

عصر خودرو- معاون وزیر صنعت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه در یک سال گذشته با شرکت پژو، سیتروئن، رنو، هیوندای قرارداد بسته شده است و قرارداد با فولکس واگن نیز در حال تمام شدن است می‌گوید: سازمان گسترش و نوسازی پس از لغو تحریم‌ها در یک سال گذشته، مذاکرات گسترده‌ای با ۱۹ خودروساز بزرگ جهان داشته که تعدادی از آن اعلام شده و مابقی نیز در حال نهایی شدن هستند.

مذاکرات برای ورود ۱۹ خودروساز بزرگ به کشور بعد از لغو تحریم‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از پاد،  در یک سال گذشته هم‌زمان با لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران در صنعت خودروسازی کشور شاهد ورود سرمایه‌گذاران زیادی بوده‌ایم و در این مدت قراردادهای مهمی  با خودروسازان  فرانسوی، کره‌ای و آلمانی نهایی شده است و قراردادهای دیگری هم در حال نهایی شدن است که به گفته بسیاری از کارشناسان بازار خودرو قابل اهمیت است. کارشناسان بازار خودرو این قراردادها را برد- برد می‌دانند. در واقع به گفته آنها بازار ایران برای خودروسازان خارجی بازاری بکر است و در شرایطی که آمار فروش جهانی خودروسازان کاهش پیدا کرده ایران گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری آنها به حساب می‌آید. از سویی دیگر این قراردادها برای صنعت خودروی ایران نیز دستاوردی مهم محسوب می‌شود.

افزایش هزینه‌های تولید خودرو به دلیل تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن منجر به دور شدن بیش از پیش صنعت خودروسازی کشور از فضای رقابتی شد. از سویی دیگر نیاز ایران به تکنولوژی‌های روز صنعت خودروسازی نیز یکی دیگر از مشکلاتی بود که خودروسازان کشور را در چند سال گذشته در تنگنا قرار داده است. در این شرایط به گفته بسیاری از کارشناسان قراردادهای جدید می‌تواند فضای رقابتی را به صنعت خودروسازی کشور برگرداند. مساله ای که در سال‌های گذشته بارها مورد هشدار کارشناسان و فعالان بازار خودرو قرار گرفته است. به باور کارشناسان برای داشتن خودرویی ارزان‌قیمت و با کیفیت مناسب نیاز است که درهای کشور به روی سرمایه‌گذاران و خودروسازان خارجی باز  باشد.

در این شرایط مسئولان وزارت صنعت به عنوان متولی اصلی قراردادهای خودرویی در یک سال گذشته نیز همواره این موضوع را مرود توجه قرار داده‌اند. سرمایه‌گذاری مشترک و صادرات محصولات تولید شده شرط اصلی متولیان بخش صنعت خودرو برای قراردادهای جدید بوده است.

منصور معظمی، معاون وزیر صنعت در این باره با بیان اینکه لغو تحریم‌های هسته‌ای منجر به افزایش حضور ایران در بازارهای جهانی می‌شود می‌گوید:  در طول سال‌های تحریم از بازارهای جهانی فاصله گرفتیم و برجام فرصت استفاده از امکانات بیرون که مورد نیاز و تایید ما است را برای کشور به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو در ایران سابقه‌ای بیش از 50 ساله دارد، با این وجود تا به حال نتوانسته‌ایم در صحنه بین‌المللی به عنوان خودروساز مطرح باشیم می‌گوید: در حال حاضر سالی یک میلیون و دویست هزار خودرو تولید می‌کنیم، اما این رقم به نسبت 92 میلیون خودرویی که سالیانه در جهان تولید می‌شود، عدد قابل توجهی نیست. اما آنچه پس از لغو تحریم‌ها به دنبال آن هستیم این است که با خودروسازانی که صاحب برند هستند مشارکت بین‌المللی کنیم و بتوانیم از توانایی و امکانات آنها استفاده کنیم.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی ایران در ادامه به پایگاه اطلاع‌رسانی دولت می‌گوید: در این شرایط می‌توانیم خودرویی تولید کنیم که مردم رضایت‌مندی بیشتری داشته باشند و قیمت‌ها نیز به گونه‌ای باشد که بتوانند خرید کنند.

معظمی با بیان اینکه در یک سال گذشته با شرکت پژو، سیتروئن،  رنو، هیوندای قرارداد بسته شده است و قرارداد با فولکس واگن نیز در حال تمام شدن است می‌گوید: سازمان گسترش و نوسازی پس از لغو تحریم‌ها در یک سال گذشته، مذاکرات گسترده‌ای با 19 خودروساز بزرگ جهان داشته که تعدادی از آن اعلام شده و مابقی نیز در حال نهایی شدن هستند و در زمانی که به جمع بندی مشخص برسد اعلام می‌شود. در حال حاضر مذاکراتی نیز با شرکت خودروسازی بنز داشته‌ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه در اسفندماه امسال اولین خودرویی که با مشارکت خودروسازان خارجی تولید شده است به بازار عرضه می‌شود می‌گوید: سال آینده نیز محصولات مشارکتی با سیتروئن و  رنو به بازار عرضه می‌شود.

مدیر عامل شرکت ایدرو در ادامه با بیان اینکه نتیجه مشارکت های جدید  خودروساز واقعی شدن است می‌گوید: خودروساز واقعی یعنی تولید کننده ای که در صحنه بین المللی باشد، صادرات داشته باشد و صاحب برند قابل قبول باشد و این فرصت خوبی است.

وی در ادامه با اشاره به قراردادهای جدید خودرویی با پژو، رنو و هیوندای می‌گوید:  قراردادهای جدید همگی قراردادهای سرمایه‌گذاری هستند و شرط اصلی این قراردادها سرمایه‌گذاری و مشارکت است.  بنابراین این مساله که در قراردادهای خودرویی منفعت ایران نادیده گرفته می‌شود و فقط بازاری برای خودروسازان خارجی ایجاد می‌شود وجود ندارد؛ چرا که قراردادها فقط سرمایه‌گذاری است.

معظمی در ادامه با بیان اینکه قراردادها به گونه است که شریک هستیم و هر منفعتی داشته باشیم 50 درصدش نصیب خودمان است می‌گوید: سهم پژو و سیتروئن در قراردادهای جدید هر کدام پنجاه درصدی است و در قرارداد با رنو نیز 60 درصد سهم رنو و 40 درصد سهم ایران است. معاون وزیر صنعت در ادامه می‌گوید: با ورود خودروسازان خارجی تکنولوژی و سرمایه وارد کشور می‌شود و  تمامی قراردادها این گونه است که 30 درصد از تولیدات مشترک باید صادر شود. بنابراین فرصتی برای صادرات و بین‌المللی شدن پیش روی صنعت خودروی کشور قرار گرفته است ضمن اینکه این فرصتی است برای بالا بردن تولید قطعه سازان داخلی که جامعه بزرگ و کارآفرین هستند.

رییس سازمان گسترش و نوسازی ایران در ادامه با بیان اینکه با ورود خودروسازان جدید می‌توانیم به رقابتی‌تر شدن صنعت خودروی کشور امیدوار باشیم می‌گوید: با ورود خودروسازان خارجی به کشور آرام آرام وارد بازار بین‌المللی می‌شویم ضمن اینکه باید خود را برای رقابت بیشتر در بازار آماده کنیم. گرفتن سهم بازار و ماندن در بازار کار سختی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پس از لغو تحریم‌ها در مجموع دو میلیارد دلار تا دو سه سال آینده در این بخش سرمایه‌گذاری خواهد شد می‌گوید: خودروسازان در سال جاری سود ده شده‌اند و تولیدشان 40 درصد افزایش داشته است و این مساله نیز در بهبود وضعیت قطعه سازان نیز تاثیرگذار بوده است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو