فونیکسریمکسبهتام

گزارشی کوتاه از بازار صافکاران انواع خودرو

بازاری که از رونق نمی‌افتد!

عصر خودرو- در این مطلب قصد داریم تا گزارشی هرچند مختصر از صنف خدمات خودرو و بازار صافکاران برای شما ارائه دهیم؛ بازاری که هنرمندی اصطلاحا «اُوستا» در آن نقش زیادی داشته و در قیمت نهایی آن بسیار تاثیر‌گذار است. سعی خواهیم داشت تا به صورت حدودی شما را با نرخ‌های این بازار آشنا کنیم و همچنین کمی از زیر و بم این بازار برای شما بگوییم. با ما همراه باشید تا با این بازار پر‌رونق بسیار آشنا شوید.

بازاری که از رونق نمی‌افتد!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،با گشتی در بازار صافکاران خودرو اولین نکته‌ای که نظر شما را جلب خواهد کرد به صدا رسیدن صدای مداوم چکش‌هاست؛ چکش‌هایی که یکی پس از دیگری کوبیده شده و البته مانند کنتور برای مشتری پول می‌اندازند. رونق در این بازار بسیار زیاد است اما به قول بازاریان این فصل، جزو ایام پردرآمد صافکاران است، چرا که با افزایش بارندگی و یخ زدن معابر و در نهایت احتیاط نکردن رانندگان، تعداد تصادفات و آسیب‌هایی که به خودرو وارد می‌شود بیش از دو برابر روزهای عادی سال است. از همین رو نرخ‌های دستمزدها حدود 1.5 برابر شده و وقت گرفتن از صافکاران نامدار شهر به یکی از سخت‌ترین چالش‌ها تبدیل می‌شود.

    صافکاری با رنگ یا بی رنگ؟
    با توجه به شدت ضربه صافکار تصمیم می‌گیرد که قطعه آسیب‌دیده را صافکاری یا تعویض کند. از آنجا که در کشورمان مرسوم است برای هر قطعه تعویضی از بدنه هر چقدر هم که تمیز و مانند فابریک آن تعمیر شده باشد، هزینه‌ای هنگفت را‌ هنگام فروش کم کنند، اکثر صافکاران پیشنهاد صاف‌کردن قطعه و اصطلاحا صافکاری بی‌رنگ را به شما می‌دهند، مگر اینکه قسمتی از بدنه شکافته شده باشد. اگر به محل مراکز صافکاری مخصوصا در شهرستان‌ها دقت کنید، خواهید دید در حوالی هر صافکاری یک یا دو نقاش حرفه‌ای هم وجود داشته که صافکار، نقاشی او را به شما پیشنهاد می‌کند. در صورتی که رنگ‌ریختگی قطعه آسیب‌دیده کم باشد، معمولا صافکار خود اقدام به لکه‌گیری می‌کند اما در صورتی که ضربه وارده حسابی رنگ رویی و آستر بدنه را ساییده باشد به شما پیشنهاد خواهد شد که توسط یک نقاش حرفه‌ای یک لایه به عنوان پوسته‌ روی محل آسیب‌دیده رنگ بپاشید. در این قسمت گفتنی است صافکاری بدون رنگ قیمت بیشتری داشته و وقت بیشتری را از شما تلف می‌کند اما در نهایت از افت ناگهانی قیمت خودرو جلوگیری می‌شود که این امر در بازار خرید و فروش اتومبیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    گاراژ یا کلینیک خودرو؟
    حقیقت امر این است که به علت تفاوت فاحش قیمت بین این دو مرکز تعمیرات خودرو، اصطلاحا صافکارانِ گاراژی به مرکزی برای مراجعه خودروهای ساخت داخل و چینی بدل شده و کلینیک‌های تخصصی تعمیرات خودرو فقط خودروهای گران‌قیمت و همچنین لوکس را پذیرا هستند، البته می‌توان با خودروی ارزان‌قیمت داخلی هم به کلینیک‌های لوکس مراجعه کرد اما هزینه نهایی آن به هیچ عنوان توجیه اقتصادی نداشته و برای شما بسیار گران تمام خواهد شد.  با گشت و گذار در بازار صافکارها متوجه خواهید شد صافکاران ماهر و زبر‌دست به هیچ عنوان به مکان‌های لوکس و گران‌قیمت علاقه‌ای نداشته و با ظرافت تمام کار خود را در مغازه‌های معمولی انجام می‌دهند، پس توصیه ما به شما این است که گول ظاهر مراکز تخصصی تعمیرات و صافکاری را نخورید، چرا که تجربه و ماهر بودن شخص صافکار بهترین نتیجه را برای شما رقم خواهد زد.

    وضعیت قیمت‌ها چگونه است؟
    اصلی‌ترین مشکل همه مشتری‌ها نبود قیمت‌های واحد و تعیین‌شده در این بازار است. زیرا تنها نظر صافکار قیمت را تعیین کرده و با توجه به کیفیت کار آن فرد حتی قیمت رو به افزایش هم خواهد بود. اما به هر روی باید گفت نمی‌توان روی هنر دست افراد قیمت گذاشت اما همین‌قدر بدانید که صاف کردن یک کاپوت تا نیمه جمع شده پراید قیمتی بالغ بر 350 هزار تومان خواهد داشت و برای صاف‌کردن انواع درب خانواده پژو 405 و سمند باید حداقل 100 تا 300 هزار تومان بپردازید که البته این قیمت با توجه به میزان آسیب بسیار متغیر است. همچنین واژه دوبل «به قسمت‌هایی از بدنه گفته می‌شود که دولایه بوده و اصولا خمیدگی دارند» نیز حدودا دستمزد صافکار را 1.5 برابر می‌کند چون هم سختی کار او بیشتر می‌شود و هم باید بدانید که نتیجه کار مانند نمونه فابریکش نخواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو