فونیکسریمکسبهتام

گشتی در بازار قطعات خودروهای سانتافه ۲۰۱۶، سورنتو ۲۰۱۶ و وراکروزر ۲۰۱۳

قطعات SUVهای محبوب بازار

عصر خودرو- در این مطلب قصد داریم تا بازار قطعات خودروهای شاسی‌بلند لوکس این روزها که در تیراژ وسیعی به کشور وارد می‌شوند را بررسی کنیم.

قطعات SUVهای محبوب بازار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، مدل‌های جدید سانتافه و سورنتو همچنان در بازار قیمتی در حدود 230 تا 245 میلیون تومان را برای نمونه‌های فول به خود می‌بینند در حالی که وراکروز یا ix55 نیز به لطف پیشرانه قوی با آنکه دیگر نمونه‌های صفرکیلومتر آن به بازار وارد نمی‌شود، اما با قیمتی در بازه 180 تا 240 میلیون تومان همچنان به عنوان رقیب جدی این دو SUV جدید بازار محسوب می‌شود. سعی ما بر این خواهد بود تا میزان فراوانی قطعات و همچنین کیفیت آنها را مورد بررسی قرار دهیم ضمن آنکه با در نظر گرفتن فهرستی از آخرین قیمت انواع قطعات این سه SUV لوکس و محبوب بازار تلاش می‌کنیم تا حداقل آگاهی نسبی از این بازار گران‌قیمت را به دست بیاورید.

    میزان فراوانی قطعات و قابل
    دسترس بودن
    اگر به آمار واردات خودرو اشراف کامل داشته باشید، حتما مستحضرید که در بین اعضای خانواده هیوندایکیا سانتافه‌های 2016 یکی از پرفروش‌ترین محصولات این خانواده در داخل کشور است؛ SUV محبوبی که هر نسل آن در ایران با فروش و استقبال چشمگیری روبه‌رو بوده و هم‌اکنون مدل‌های 2017 آن در بازار قابل خریداری است. به لطف این حجم واردات، قطعات این خودرو هم به میزان بسیار زیادی در سرتاسر نمایندگی‌های مجاز هیوندای و فروشگاه‌های مختلف توزیع شده که در بین این سه SUV می‌توان گفت بهترین وضعیت را از نظر قابل دسترس بودن قطعات دارد.
    رتبه بعدی در اختیار دیگر نماینده هیوندای در این رقابت یعنی وراکروز است. واردات ix55 از چند سال قبل در ایران آغاز شده بود و امروزه به لطف همین قدمت، با اختلاف اندکی در میزان فراوانی قطعات پشت سر سانتافه قرار می‌گیرد. هر چند که طبق پرس‌وجو از مشتریان متوجه شدیم که برخی از قطعات بدنه آنها مانند شیشه‌شوی چراغ، برف‌پاک‌کن و ... ممکن است با تاخیر به دست مشتری برسد اما وضعیت کلی آن از فراوانی قطعات سورنتو بیشتر است.
    یکی از مشکلات عمده سورنتو در بازار قطعات نایاب بودن لوازم یدکی آن است. نمایندگی‌های مجاز شما را در لیست انتظار قرار خواهند داد و فروشگاه‌های معتبر در شهرستان‌ها قطعه مورد نظر شما را به مراکز مختلف در بازار پایتخت سفارش خواهند داد.
    اما به طور کلی باید گفت برای سرویس‌های اولیه و تعویض قطعات یدکی مصرفی نظیر فیلتر هوا، روغن، لنت و .... برای هر سه خودرو مشکلی نخواهید داشت، اما سفارش قطعات لوکس داخل اتاق و برخی از قطعات بدنه خصوصا سورنتو زمان‌بر خواهد بود.

    تفاوت قیمت و کیفیت قطعات
    از نظر قیمت قطعات هیوندای سانتافه یک سر و گردن از سایر SUV‌های شرکت‌کننده در این مقایسه بیشتر است و در مقام بعدی سورنتو با اختلاف جزئی قرار می‌گیرد. قیمت این قطعات گاهی اوقات در بیرون از نمایندگی‌ها ارزان‌تر برای شما تمام خواهد شد چرا که این قطعات موجود در بازار از مبادی مختلفی به بازار وارد شده و اگر در پایتخت به دنبال آنها باشید یقینا با قیمت‌های بسیار مناسبی مواجه خواهید شد.
    اما قیمت قطعات مختلف وراکروز کمی ارزان‌تر از رقبای جدید خود در این بازار است که به لطف چندین سال حضور مداوم در این بازار می‌توانید به راحتی از فروشگاه‌های آزاد سطح شهر هم این قطعات را خریداری کنید. ولی قیمت قطعات موتوری وراکروز به علت حجم پیشرانه بیشتر و در نهایت استهلاک بیشتر از رقبا کمی گران‌تر بوده اما قطعات یدکی کابین و بدنه آن ارزان‌تر از سانتافه و سورنتو است.
    کیفیت قطعات یدکی مختص پیشرانه هر سه خودرو به صورت‌های مختلفی از کشور کره جنوبی به ایران وارد شده می‌توان گفت از لحاظ کیفیت قطعات هر سه SUV محبوب بازار در یک سطح قرار دارند. اما کیفیت به‌مراتب بالاتر قطعات داخل کابین برادران دوقلوی کیا و سانتافه بسیار بالاتر از وراکروز است که البته قیمت بیشتری هم دارند. مانیتورهای سانتافه و سورنتو کارایی بیشتری داشته و قیمت گزاف‌تری را هم به خود می‌بینند، ضمن آنکه آپشن‌های بیشتری نظیر تنظیم ارتفاع(سانتافه)، اتوپارک، سردکن صندلی، دوربین 360 و ... برای سانتافه و سورنتو قابل دسترس هستند، در حالی که برای وراکروز بعضی از این آپشن‌های خاص باید به صورت دستی روی این خودرو نصب شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط