فونیکسریمکسبهتام

اقدام دانشگاه صنعتی اراک برای ساخت «باتری‌ شارژرهای سریع»

عصر خودرو- عضو هیات علمی الکترونیک قدرت دانشگاه صنعتی اراک با بیان اینکه ساخت "باتری‌ شارژرهای سریع" می‌تواند گامی برای حذف پمپ‌های بنزین باشد،گفت: اولین تحقیقات در زمینه ساخت این باتری‌ها به صورت پروژه‌ای مشترک بین این دانشگاه و پژوهشگاه نیرو در حال انجام است و احتمال می‌رود تا سال آینده شاهد ساخت یک باتری شارژر در این دانشگاه باشیم.

اقدام دانشگاه صنعتی اراک برای ساخت «باتری‌ شارژرهای سریع»
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، دکتر مهدی اسدی یکی از زمینه‌های تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اراک را در حوزه باتری شارژرهای سریع عنوان کرد و با بیان اینکه شارژرها مباحث فنی خود را دارند، افزود: احتمالا در آینده‌، کشور ما با این تغییر روبرو می‌شود که به موجب آن، همه ایستگاه‌های پمپ بنزین جمع‌آوری شده و به جای آنها ایستگاه‌های شارژ باتری نصب ‌شود.

    اسدی تصریح کرد: ایستگاه شارژ باتری می‌تواند در هر مکانی اعم از اداره‌ها، خانه‌ها، داخل خودرو و غیره باشد و هر جایی که نیاز بود تا دو شاخه برق به آن متصل شود.

    وی با اشاره به دیگر مزیت‌های باتری‌ شارژرهای سریع  اظهار کرد: از آنجا که در حال حاضر در ابتدای کار هستیم، مهم‌ترین مزیت این باتری‌ها سریع بودن آنهاست. در حال حاضر باتری خودروهای معمولی به زمانی بیش از یک ساعت احتیاج دارند تا شارژ شوند، اما در دنیا این رقم به کمتر از 30 دقیقه رسیده است و شرکت‌هایی همچون میتسوبیشی حتی به زمان‌هایی کمتر از  20 دقیقه برای این مهم رسیده‌اند.

    رئیس گروه پژوهشی الکترونیک قدرت دانشگاه صنعتی اراک تصریح کرد: هدف ما در این پروژه رسیدن به زمانی کمتر از 30 دقیقه برای شارژ باتری‌هاست و امیدواریم این عدد را به کمتر از 20 دقیقه برسانیم.

    استاد دانشگاه صنعتی اراک ادامه داد: مدت زمان استفاده از باتری پس از شارژ شدن به میزان آمپر ساعت باتری بستگی دارد و نمی‌توان تعیین کرد که هر باتری به چه زمانی برای تخلیه شدن نیاز دارد؛ این اتفاق به میزان سلول‌های موجود در یک باتری بستگی دارد، هرچقدر تعداد این سلول‌ها بیشتر باشد مدت زمان بیشتری برای تخلیه نیاز است.

    اسدی در خصوص بودجه‌های مورد نیاز برای اجرای این پروژه، افزود: نمی‌توان برای فعالیت‌های تحقیقاتی بودجه‌ خاصی را پیش‌بینی کرد، ساخت یک دستگاه باتری‌ شارژر بستگی به توان آن دارد و توان باتری شارژرهای سریع عموما 50 تا 60 کیلووات است.

    استاد دانشگاه صنعتی اراک با بیان اینکه امید است هرچه سریعتر در این مسیر گام برداشته شود، اظهار کرد: گرچه فاصله کشور در زمینه خودروی برقی با دنیا به لحاظ تکنولوژی بسیار است و شاید این اختلاف بین 10 تا 15 سال باشد، اما با تلاش جدی می‌توان این فاصله را سریعا پر کرد و همگام با کشورهای روز دنیا در مسیر این تکنولوژی‌ گام برداشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط