فونیکسریمکسبهتام

"خودرو امروز" مساله گارانتی باتری‌های تولید داخل را بررسی می‌کند؛

سامانه ثبت اطلاعات گارانتی نیازمند اصلاحات اساسی است

عصر خودرو- ابراهیم واحدی/ بر اساس آمار گمرک، آخرین سری باتری‌های وارداتی که به‌صورت قانونی وارد کشور شده مربوط به سال ۲۰۱۸ میلادی است.

سامانه ثبت اطلاعات گارانتی نیازمند اصلاحات اساسی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اکنون بعد از گذشت حدود سه سال، تولیدکنندگان داخلی با این توجیه که توان تولید باتری با آمپرهای مختلف در کشور وجود دارد، به صورت کامل سوار بر بازار شده‌اند. در حالی که باتری های وارداتی بعضا با سه سال گارنتی تعویض به مشتریان ارائه میشد، تولیدکنندگان داخلی در حال حاضر گارانتی های خود را در بازه زمانی 12 تا 24 ماه ارائه می دهند که این یعنی در بهترین حالت گارانتی این باتری ها یک سال کمتر از باتری‌های وارداتی است! اما همین گارانتی هم با مشکلات زیادی مواجه است. مشکلاتی همچون ثبت نشده گارانتی در سامانه‌های آنلاین و یا فروش باتری بدون گارانتی در مراکز فروش غیر رسمی این مساله مشکلات زیادی برای خریداران ایجاد کرده است. در این نوشتار که برپایه تحقیقات میدانی و بازاری گردآوری شده، به‌ بررسی این مشکل خواهیم پرداخت.

    حمایت از تولیدکننده نیازمند جلب اعتماد است
    اگر آمار گمرک را مبنی قرار دهیم، از سال 2018 به بعد تمامی باتری‌های خارجی به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند و این یعنی اگر هم اصل باشند باز هم نمی‌توان به صحت آن‌ها اعتماد کرد. به‌همین دلیل مشتریان برای خرید باتری باید از طریق تولیدکنندگان داخلی اقدام کنند. مساله بومی‌سازی و خودکفایی در زمینه تولید باتری در کشور به خصوص در شرایطی که به دلیل وجود تحریم‌های ظالمانه اقتصادی، واردات محصولات این‌چنین که دانش و تکنولوژی تولید آن در کشور وجود دارد، بسیار مساله مهم و قابل قبولی است. اما این مساله نباید باعث سلطه‌گری تولیدکنندگان در بازار شود. وقتی مشتری خواه ناخواه باید از برندهای داخلی خرید کند، انتظار دارد تا در ازای این اعتماد، خدمات در خور و قابل قبولی دریافت کند. موضوع گارانتی در باتری خودرو یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مشتریان است. دغدغه‌ای که به دلیل قیمت نسبتا زیاد این محصول از سوی مشتری ایجاد می‌شود چرا که در صورت بروز هرگونه مشکل، خریدار متحمل خسارتی خواهد شد که جبران آن در این شرایط اقتصادی تقریبا سخت است.

    محاسن و معایب روش‌های متعدد ثبت گارانتی
    به‌طورکلی ثبت گارانتی باتری‌های به دو صورت انجام می‌شود. یا در هنگام خرید از سوی نصاب کارت گارانتی مهر و امضا شده به مشتری تحویل داده می‌شود  و این کارت به منزله شروع استفاده از باتری بوده و آغاز گارانتی است و یا اینکه مشتری باید بعد از خرید باتری و دریافت فاکتور رسمی از فروشنده، با مراجعه به مرکز آنلاین ارائه گارانتی در سایت شرکت فروشنده، اطلاعات فردی و اطلاعات باتری خریداری شده را به همراه شماره فاکتور وارد کند تا گارانتی محصول از آن تاریخ فعال شود. هر کدام از این روش‌‎ها محاسن و معایب خود را دارند. روش اول که همان دریافت کارت گارانتی بعد از خرید است این مزیت را دارد که مشتری بلافاصله بعد از نصب و راه اندازی باتری، از شروع شدن گارانتی خود مطمئن می‌شود. اما نکته بد اینجاست که چون این کارت سندی برای دریافت خسارت احتمالی به‌حساب می‌آید اگر مشتری به هر دلیلی آن را گم کرده و یا امحاء کند، ثابت کردن وجود این کارت برای دریافت خدمات پس از فروش کاری نسبتا دشوار خواهد شد. از سوی دیگر ارائه کارت گارانتی اینترنتی با ثبت در سامانه نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد. وقتی مشتری اطلاعات باتری خریداری شده را در سامانه آنلاین ثبت می‌کند، علاوه‌بر تکمیل کردن آمار دقیق محصولات در فهرست اطلاعات شرکت فروشنده، از این بابت که اگر پرینت کارت گارانتی را هم گم کند، به واسطه ثبت شده در سیستم دیگر دغدغه ای از بابت دریافت خدمات ندارد اطمینان کامل پیدا خواهد کرد. اما نکته منفی در روش دوم این است که اگر مشتری به هر دلیلی فراموش کند و یا به‌واسطه مشکلات سایت موفق به ثبت گارانتی خود نشود، عملا نمی‌تواند ادعایی برای دریافت خدمات از شرکت داشته باشد.

    سامانه مشکل دارد!
    به دلیل تماس‌های متعدد مخاطبان هفته‌نامه با دفتر نشریه، این مساله مطرح شد که سایت ثبت اطلاعات شکت سپاهان باتری که یکی از بزرگترین شرکت های تولیدکننده باتری در کشور است با مشکلات فنی روبه‌رو شده. این مشکل به این صورت است که خریدار بعد از خرید باتری وقتی می‌خواهد برای ثبت اطلاعات خود اقدام کند، یا صفحه مورد نظر در سایت بالا نمی‌آید و یا اینکه در اکثر مواقع اطلاعات به‌درستی ثبت می‌شود ولی پیامی مبنی‌بر ثبت شدن گارانتی به مشتری نشان داده می‌نشود. در یکی از این پلتفرم ها نوشته شده که دریافت پیامک تایید از سوی شرکت به منزله ثبت گارانتی است که در بعضی موارد گزارش شده که این پیامک بعد از ثبت اطلاعات برای مشتری ارسال نشده است.  به‌منظور پیگیری این مشکل چندین بار با مرکز ارائه خدمات پس از فروش این شرکت تماس حاصل شد و بعد از تلاش‌های مکرر برای وصل شدن به اپراتور، پاسخ به این صورت بود که "در سیستم ثبت مشکل وجود دارد و باید صبر کنید تا مشکل برطرف شود".

    پیگیری موضوع و راه حل پیشنهادی
    در پیگیری‌‎های انجام شده از مراکز ارائه خدمات پس ار فروش این شرکت مشخص شد که حتی در صورتی که گارانتی در سامانه ثبت نشده باشد، در صورت بروز هرگونه مشکل، خریداران می‌توانند با ارائه فاکتور خرید خود (البته در بازه زمانی چند ماهه که اطلاعات دقیق آن از سوی اپراتور داده نشد) برای دریافت خدمات پس از فروش اقدام کنند. اما در این شرایط وخیم کرونا که عموما مردم برای خرید باتری هم ترجیح می‌دهند از پلتفرم‌های آنلاین به‌جای خرید حضوری اقدام کنند، رسیدگی به این مساله که قطعا نیازمند مراجعه حضوری به نمایندگی‌ها یا دفتر مرکزی خواهد بود، اصلا توجیه‌پذیر نیست. لذا پیشنهاد می‌شود برای رفع این مشکل، سیستم ثبت گارانتی به‌صورت اینترنتی که اتفاقا راهکار بسیار خوب و کارآمدی است از پایه اصلاح شود. پیشنهاد می‌شود در زمان خرید باتری که اطلاعات فردی و اطلاعات خودرو مشتری از سوی فروشنده ثبت می‌شود، شرکت به‌جای محول کردن این وظیفه برگردن خریدار، خود برای ثبت اطلاعات در سامانه اقدام کند و پایانه آنلاین را صرفا برای مشاهده برگه کارت گارانتی در اختیار مشتریان قرار دهد تا نگرانی‌ها از بابت دریافت خدمات پس از فروش کاهش پیدا کند. این اصلاحات می‌تواند علاوه‌بر سرعت بخشیدن به روند ارائه خدمات، مشتریان را برای خرید از این برندها بیش از پیش مجاب کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط