فونیکسریمکسبهتام

ابتکار اعلام کرد

کاهش مرگ و بیماری های ناشی از آلودگی هوا در دولت یازدهم

عصر خودرو- رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ارتقاء استاندارد خودروها، بهبود کیفیت سوخت، خروج خودروهای فرسوده و بسیاری اقدام های دیگر در حوزه مقابله با آلودگی هوا برای کاهش همین هزینه ها و خسارت ها انجام شده است هر چند تا نقطه مطلوب در بهبود و ارتقاء کیفیت هوا کشور فاصله داریم .

کاهش مرگ و بیماری های ناشی از آلودگی هوا در دولت یازدهم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سومین همایش بین المللی ایمونولوژی، آسم و آلرژی که صبح روز  پنجشنبه در بیمارستان امام خمینی تهران برگزار شد،  با اشاره به پژوهش وزارت بهداشت، درخصوص بیماری ها و مرگ های منتسب به آلودگی هوا، گفت: این پژوهش که مجموعه اطلاعات سال های 92_94 را شامل می شد نشان داد برای نخستین بار در کشور و بر خلاف روند افزایشی سابق، بیماری ها و مرگ های مرتبط با آلودگی هوا در کشور روند کاهشی داشته است.
    وی افزود:  این پژوهش نشان داد گام های درستی در مسیر هدف غایی برنامه های بهبود کیفیت هوا، یعنی ارتقا کیفیت زندگی و کاهش مرگ و بیماری های ناشی از آن برداشته شده است.
    معاون رییس جمهور با بیان اینکه ارتباط بیماری های مختلف به ویژه آسم و آلرژی با آلودگی ها بسیار گسترده تر از آلودگی هوا است، اظهار کرد:  آلودگی خاک، بقایای سم و کود شیمیایی در غذا و محصولات خوراکی از دیگر آلاینده های مهم در این خصوص است.
    این مقام مسول ادامه داد: محاسبات علمی ارتباط آلودگی ها به ویژه آلودگی هوا با بیماری و مرگ بسیار پیچیده است و نباید با نگاهی ساده و انتشار اخبار و اطلاعات نادرست در این زمینه، فضا برای کار علمی و تخصصی را از بین برد.
    وی ضمن تاکید بر ضرورت انجام پژوهش های کاربردی و علمی به عنوان پایه مهم تصمیم گیری درست در کشور، ابراز امیدواری کرد روند آغاز شده در دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور در خصوص پژوهش های محیط زیستی مستمر و گسترده شود.
    ابتکار ضمن اشاره به برنامه ریزی بخش محیط زیست آمریکا برای سنجش خطرها و تهدیدهای نانو به ویژه تاثیر این تکنولوژی بر آسم و آلرژی، گفت:  متاسفانه گاهی دستاوردهای علمی بدون سنجش خطرهای آن و ارزیابی ریسک مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که به طور نمونه، در مورد نانو هم در حال حاضر شاهد استفاده وسیع در فرآورده های مختلف صنعتی هستیم.
    معاون رییس جمهور اشاره ای هم به تاثیرات منفی تغییر اقلیم همچون خشکسالی، کاهش بارندگی، افزایش طوفان های گرد و غبار در ایران داشت و گفت: تغییر اقلیم به واسطه مخاطره های مختلف محیط زیستی می تواند در شیوع آسم و آلرژی در کشور نیز موثر باشد.
    رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری جایگاه بالای ایران در تولید گاز گلخانه ای به عنوان عامل اصلی گرمایش زمین و تغییر اقلیم، خاطرنشان کرد:  توافق تغییرات آب و هوا پاریس، اجماعی جهانی برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای، گرمایش زمین و تغییر اقلیم است که ایران نیز بر اساس برنامه مشارکت ملی خود پذیرفته است تا 4 درصد به صورت غیر مشروط و 8 درصد با شرط رفع کامل تحریم ها و انتقال تکنولوژی کاهش انتشار گاز گلخانه ای تا سال 2030 داشته باشد.
    وی افزود: این برنامه با در نظر گرفتن رشد 8 درصدی اقتصاد ایران و تعیین سهم دستگاه ها تعریف و تدوین شده است و با سیاست های ملی ایران نیز سازگاری دارد.
    این مقام مسول با بیان اینکه از مهم ترین دلایل میزان بالای انتشار گازهای گلخانه ای در ایران، الگوی نادرست مصرف و بهره وری پایین انرژی است، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری سال ها پیش در سیاست های ابلاغی حوزه انرژی بر ضرورت کاهش 50 درصدی شدت انرژی در کشور تاکید کرده بودند.
    ابتکار با اشاره به برنامه ریزی ها و اقدام های دولت در این زمینه همچون برنامه اقتصاد کم کربن، ابراز امیدواری کرد: ایران نیز به زودی و با تصویب شورای نگهبان به صورت رسمی به توافق پاریس بپیوندد.
    وی تاکید کرد: افزایش تاب آوری و سازگاری از مهم ترین ارکان برنامه ریزی های مدیریتی در حوزه تغییر اقلیم است.
    معاون رییس جمهور، آزبست و ازون را از دیگر آلاینده های خاص و خطرناک دانست که باید برنامه ریزی ویژه ای برای حذف کامل آن ها صورت پذیرد.
    رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آلودگی هوا و گرد و غبار از جمله آیتم هایی است که بر بیماری های تنفسی و آسم و آلرژی تاثیر دارد، به شرح برخی اقدام های صورت گرفته برای بهبود و ارتقا کیفیت هوا کشور و مقابله با طوفان های گرد و غبار پرداخت.
    ابتکار ضمن تاکید بر نگاه ویژه دولت یازدهم به محیط زیست و اهمیت ویژه برای تالاب ها و حفظ و احیاء آن ها، تصریح کرد:  دولت یازدهم گام هایی جدی برای احیاء و حفظ تالاب های کشور به عنوان زیست بوم های بسیار ارزشمند، همچنین عامل پیشگیری از طوفان های گرد و غباری و منبع تامین کننده معیشت مردم به ویژه در استان هایی همچون خوزستان و سیستان و بلوچستان برداشته است که از آن جمله می توان به تخصیص و تامین حق آبه تالاب ها اشاره کرد.
    معاون رئیس جمهور با ذکر نمونه تالاب هورالعظیم در استان خوزستان، گفت :  به رغم اینکه این تالاب ارزشمند به کانون جدی گرد و غبار برای خوزستان و حاشیه این استان تبدیل شده بود، با همت دولت یازدهم و طی همکاری بین بخشی به ویژه با وزارتخانه های نفت و نیرو، موفق به رفع موانع ایجاد شده روی تالاب، همچنین تخصیص حق آبه تالاب شدیم و خوشبختانه در حال حاضر با احیاء 70 درصدی تالاب هورالعظیم شاهد رفع خطر کانون گرد و غباری این تالاب، همچنین رونق دوباره معیشت و گردشگری در آن منطقه هستیم.
    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خسارات مادی و معنوی ناشی از چالش های محیط زیستی همچون آلودگی هوا، گفت: ارتقاء استاندارد خودروها، بهبود کیفیت سوخت، خروج خودروهای فرسوده و بسیاری اقدام های دیگر در حوزه مقابله با آلودگی هوا برای کاهش همین هزینه ها و خسارت ها انجام شده است.
    ابتکار ادامه داد:  البته همچنان تا نقطه مطلوب در بهبود و ارتقاء کیفیت هوا کشور فاصله داریم زیرا هم برنامه های مقابله با آلودگی هوا بلند مدت و مستمر است و هم موانع و چالش های این حوزه متقاوت و پیچیده است.
    وی افزود:  از دیگر اقدام های صورت گرفته در این راستا، هرس زود هنگام گیاه غیربومی کنوکارپوس به عنوان عامل اصلی مشکلات تنفسی مردم خوزستان به ویژه اهواز پس از نخستین باران پاییزی است.
    وی با بیان اینکه فرضیه های مختلفی همچون باران اسیدی در این خصوص مطرح بود، ادامه داد: خوشبختانه بر اثر این اقدام، امسال پس از سه سال فعالیت مستمر و مداوم با دانشگاه ها و دستگاه های مرتبط، تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی به زیر هزار نفر رسید و این در حالی است که طی سال های گذشته تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی پس از نخستین باران پاییزی در خوزستان به حدود 28 هزار نفر هم می رسید.
    وی با اشاره اخبار منتشره پیرامون اینکه ایران دارای بدترین شرایط آلودگی هوا در دنیا است، گفت:  اگرچه در رده بندی خوب های دنیا قرار نداریم ولی در جایگاه بدتری نیز نیستیم زیرا همین حالا کشور چین با وضعیت فوق العاده خطرناک آلودگی هوا در 28 شهر بدترین شرایط آلودگی هوا در آسیا را دارد. همینطور هند و البته مالزی و اندونزی که امسال به دلیل آتش سوزی شدید جنگل ها دچار بحران آلودگی هوا شدند.
    ابتکار افزود: حتی برخی از کشورها و شهرهای اروپایی همچون شهرهای پاریس و لندن به دلیل استفاده بی رویه از سوخت مازوت، همچنین عدم رعایت استانداردها از سوی برخی خودروسازان با مشکلات شدید آلودگی هوا مواجه بودند.
    وی با اشاره به اثرات آلودگی هوا بر سلامت انسان ها و تاثیر در بیماریهایی همچون سرطان ریه ، عفونت های تنفسی و بیماری های قلبی ، گفت:  متاسفانه سازمان بهداشت جهانی در گذشته از این موضوع غفلت کرده و آلودگی هوا را جزء عوامل بیماری های غیر واگیردار ثبت نکرد، اما بعدتر با اثبات اینکه آلودگی هوا یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در کشورهای صنعتی است که آثار و عوارض و خسارت های بسیار سنگینی دارد آن را در لیست خود جای داد و به این موضوع پرداخت.
    براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، معاون رئیس جمهور اشاره ای هم به مطالعه انجام شده در ایران در سال 2002 داشت و افزود: در آن مطالعه مشخص شد ایران سالانه 9 میلیارد دلار خسارت آلودگی هوا تنها در حوزه بهداشت دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو