فونیکسریمکسبهتام

جاده، زیبایی سفر است عجله نکنید

عصر خودرو- موج اول سفرهای نوروزی از فردا آغاز می‌شود و بسیاری از خانواده‌ها که از چند‌ماه قبل برای این تعطیلات برنامه‌ریزی کرده بودند بار سفر بسته و به شهرهای سیاحتی و زیارتی و تفریحی کشور سفر می‌کنند.

جاده، زیبایی سفر است عجله نکنید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ،  حضور پررنگ پلیس در شهرها و جاده‌ها در این ایام یکی از صحنه‌هایی است که بارها در طول سفر با آن مواجه می‌شوید. «تأمین امنیت؛ از مبدا تا مقصد» شعاری است که امسال پلیس برای تحقق آن با راه‌اندازی قرارگاه نوروزی، برنامه‌های گسترده‌ای را به اجرا درخواهد آورد. در این میان همکاری مردم و فرهنگسازی‌ و رعایت قوانین و همکاری با پلیس می‌تواند ضمن کاهش آمار حوادث جاده‌ای و همچنین کاهش سرقت‌ها، خاطرات خوبی را از تعطیلات نوروزی سال 96برای ما رقم بزند.

    سردار اسکندر مومنی، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی کشور که در کارنامه خود، ریاست 6ساله راهنمایی و رانندگی کشور را نیز دارد در گفت‌وگو با همشهری از برنامه‌های پلیس در ایام نوروز و همچنین نحوه همیاری مردم با پلیس در این ایام می‌گوید.

        با توجه به اینکه از فردا موج اول سفرهای نوروزی مردم آغاز می‌شود پلیس چه تمهیداتی برای برقراری امنیت در این ایام اندیشیده است؟

    تعطیلات نوروز بین مردم مفهوم خاصی دارد و بسیاری از مردم به سفر می‌روند. به‌طور میانگین این سفرها بیش از یک‌بار است، یعنی اینکه برخی از خانواده‌ها در طول این تعطیلات چندبار سفر می‌روند؛ یکی از این سفرها راه‌های دورتر و اماکن سیاحتی و زیارتی است و یک‌بار هم به سفرهای نزدیک‌تر برای دید و بازدید اقوام. به‌عبارتی، بزرگ‌ترین عملیات ترافیکی کشور، دراین ایام است و پلیس در 2حوزه تمهیداتی اندیشیده که آنها را به اجرا درخواهد آورد؛

    یکی حوزه ترافیکی و دیگری هم در حوزه انتظامی و امنیت عمومی مردم. در حوزه انتظامی برقراری امنیت در شهرها و مراقبت از اموال و زندگی مردم و همچنین امنیت مسیری که مردم برای رسیدن به مقصد انتخاب می‌کنند از اولویت‌های این حوزه است. مردم ما به سفر می‌روند و معمولا در این ایام، بازار و مغازه‌ها تعطیل هستند و ما به‌عنوان پلیس باید امنیت مردم را تا مقصدشان و امنیت محل زندگی‌شان را تأمین کنیم.

    در تمام محلات و پارک‌ها بالاخص در شهرهای مسافرتی پلیس انتظامی حضور دارد و جاهایی که نیاز باشد ایستگاه موقت خواهیم زد. اماکن زیارتی، سیاحتی و تاریخی مثل مشهد مقدس و شیراز و مازندران و گیلان مقصد بیشتر مسافران نوروزی هستند. علاوه بر آن، استان‌هایی مثل اصفهان و جنوب کشور و هرمزگان و همچنین استان خوزستان برای بازدید راهیان نور از دیگر استان‌هایی هستند که مقصد بسیاری از سفرهای نوروزی هستند و به‌طور مثال خیلی از مردم انگیزه زیادی دارند که در این ایام از جبهه‌ها و مناطق جنگی به‌خصوص خوزستان بازدید کنند. بر همین اساس پلیس تمهیداتی پیش‌بینی کرده است و با تشکیل قرارگاهی به نام «قرارگاه نوروزی» در جهت تحقق شعار «تأمین امنیت از مبدا تا مقصد»گام برخواهد داشت.

        در تعطیلات نوروزی با انبوه خودروهایی که برای سفر راهی جاده‌ها می‌شوند مواجه می‌شویم. پلیس چه برنامه‌هایی برای بزرگ‌ترین عملیات ترافیکی کشور دارد؟

    در حوزه ترافیکی همکاران ما در راهنمایی و رانندگی با کمک بقیه بخش‌های نیروی انتظامی نسبت به روان‌سازی‌ ترافیک اقدام می‌کنند و این تسهیلات در طول مسیر خواهد بود. حضور گسترده تیم‌ها در کنار استفاده از همه ظرفیت‌های نیروی انتظامی اعم از دوربین‌ها و گشت‌های ثابت و گشت‌های سیار و گشت‌های خودرویی و موتوری و ظرفیت‌های پروازی و بالگرد برای تأمین امنیت ترافیکی و کنترل آمد و شد در جاده‌ها از برنامه‌هایی است که به اجرا درخواهد آمد.

    هم در حوزه پلیس راه و هم درون شهرها امنیت ترافیکی را برقرار می‌کنیم. در جاده‌ها ومسیرها و شهرها و مقصد باید با پیش‌بینی ترافیک و اطلاع‌رسانی بموقع برای روان‌سازی‌ ترافیک تلاش کنیم. به همین دلیل گاهی اوقات محدودیت تردد خواهیم داشت و گاهی اوقات ممنوعیت برای برخی از خودروها ایجاد خواهیم کرد که در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد. نیروی انتظامی با همه توان و ظرفیت و باحضور همه نیروها و تشکیل قرارگاه نوروزی و ایجاد طرح نوروزی در حوزه ترافیکی سعی خواهد کرد تا سفری ایمن برای شهروندان رقم بزند.

        مردم چطور می‌توانند پلیس را در اجرای هرچه بهتر این برنامه‌ها یاری کنند؟

    خوشبختانه مردم، همیشه با پلیس همکاری داشته‌اند و دارند و یکی از عواملی که باعث کاهش جرائم و همچنین تلفات و تصادفات جاده‌ای شده همین همکاری خوب مردم با پلیس است. تقاضایی که از مردم داریم این است که برای حفاظت از خانه‌هایشان به نکاتی که همکاران ما تذکر می‌دهند مثل نحوه پوشش امنیت خانه‌هایشان و وسایل قیمتی‌شان عمل کنند. همچنین در مسافرت‌ها و در مسیر، پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشند. سفر از همان لحظه‌ای که از خانه حرکت می‌کنید آغاز می‌شود پس وسایل لازم را همراه داشته باشید. پوشاک و غذای کافی همراه داشته باشید و از سالم بودن خودرو اطمینان حاصل کنید.

    مدارک مورد نیاز همراه داشته باشید. مهم‌ترین موضوع، احترام به قوانین و حقوق دیگران است. مردم توجه داشته باشند که ایام نوروز، بزرگ‌ترین عملیات ترافیکی و بیشترین میزان تردد در طول سال است و بیشتر مردم به سفر می‌روند. جاده‌ها برای همه است . ظرفیت‌های جاده‌ای ممکن است برای روزهای عادی کفاف بدهد اما وقتی همه سفر بروند طبیعی است که تردد با مشکلاتی نیز همراه است. باید به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم و شکیبایی داشته باشیم.

    مردم مطمئن باشند همه همکاران ما نسبت به رفع موانع ترافیکی اقدام می‌کنند و این نباید باعث شود که با حرکات انحرافی در جاده‌ها، ایجاد ترافیک کنند. گاهی اوقات پیش می‌آید یک ترافیک با 20دقیقه شکیبایی رفع می‌شود اما برخی از راننده‌ها با انحراف به چپ و محدود کردن مسیر مقابل باعث می‌شوند ساعت‌ها ترافیک شود.

    همه باید به هم احترام بگذارند. پیش‌بینی بلندمدت هواشناسی حاکی از این است که در ایام نوروز حتما باران و برف خواهیم داشت و به همین دلیل باید تمهیدات لازم را اندیشیده و به تجهیزاتی مثل زنجیر چرخ مجهز باشیم. راننده‌ها حتما بستن زنجیر چرخ را تمرین کنند. گاهی اوقات نبستن زنجیر چرخ باعث می‌شود خودرویی مانع عبور دیگر خودروها شده و به این ترتیب جاده مسدود و حقوق دیگران ضایع شود.

        درتعطیلات نوروزی در چه محورهایی با بیشترین حجم ترافیک مواجه هستیم و چه محدودیت‌هایی از سوی پلیس راه ایجاد خواهد شد؟

    در شمال کشور و استان‌های شمالی و مشهد ،جنوب کشور خوزستان و فارس و اصفهان و قم و البرز و مسیر منتهی به شمالغرب بیشترین حجم تردد را داریم و محدودیت‌هایی در این مسیرها پیش‌بینی شده است. محدودیت‌ها گاهی یکطرفه کردن است و گاهی از نظر زمانی محدودیت ایجاد می‌کنیم و گاهی نیز برای خودروهای خاص محدودیت تردد ایجاد خواهد شد که از طرف پلیس راهنمایی ورانندگی اطلاع‌رسانی در این زمینه انجام می‌گیرد. 5هزار نیروی کمکی و هزار تیم گشتی در اختیار پلیس راهور قرار می‌گیرد تا آنها در جاهایی که نیاز است و تصادفات بیشتر است، به‌کار گرفته شوند.

        با توجه به تجربه 6ساله فرماندهی شما در راهنمایی و رانندگی کشور، بیشترین تخلفات حادثه‌ساز و مرگبار در حوادث جاده‌ای چه تخلفاتی هستند؟

    سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و بی‌توجهی به جلو 3عامل اصلی در بروز حوادث جاده‌ای هستند. بیش از 70درصد حوادث جاده‌ای و تصادف‌های مرگبار به‌دلیل سبقت غیرمجاز و بی‌توجهی به جلو و سرعت غیرمجاز است و ریشه همه اینها سرعت و عجله است. سبقتی که می‌گیریم، منشأ آن عجله است. خستگی و خواب‌آلودگی هم به‌خاطر شتاب و عجله است که باعث می‌شود استراحت نکنیم. مسیر هم بخشی از سفر است و باید از طبیعت و زیبایی‌های آن استفاده کنیم.

        با توجه به همکاری خوب مردم با پلیس در ایام نوروز و فرهنگسازی‌ای‌ که در این خصوص توسط رسانه‌ها انجام گرفته، نوروز سال گذشته چه میزان آمار تصادفات و حوادث جاده‌ای کاهش پیدا کرد؟

    از ابتدای ورود خودرو به کشور تا سال 1380، حدود 4میلیون خودرو در کشور وجود داشت و در سال 85 یعنی 10 سال قبل تعداد خودروها به 7 میلیون رسید و امروز حدود 19 میلیون خودرو در کشور شماره‌گذاری شده که تنها امسال بیش از یک میلیون و 200 هزار خودرو شماره‌گذاری شده‌است.

    در سال 1385 قریب به 28 هزار نفر در جاده‌های کشور کشته شدند اما امسال این عدد به 16 هزار نفر رسیده که باید توجه داشته باشیم با وجود افزایش تعداد خودروها میزان تلفات جاده‌ای کاهش یافته و این مرهون برنامه‌ریزی و تلاش همه همکارانم و همچنین فرهنگسازی‌ و تعامل خوب مردم با پلیس بوده است. البته 16هزار کشته هم زیاد است و باید تلاش کنیم کسی در جاده‌های کشور کشته نشود.

        عملکرد پلیس در سال 95را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

    عملکرد پلیس در سال 95را باید مردم ارزیابی کرده و به ما نمره بدهند. خوشبختانه در زمینه جرائم، به‌خصوص سرقت‌ها کاهش داشتیم و از طرف دیگر کشفیات افزایش داشته است و نظرسنجی‌ها نشان از این پیشرفت دارد. کشفیات کالای قاچاق بیشتر شده و باندهای بزرگ به‌خصوص در زمینه سرقت‌های مسلحانه شناسایی و دستگیر شده‌اند. تقریبا اکثر شاخصه‌های امنیتی در سال 95بهبود پیدا کرده است و شرایط امنیتی قابل‌قبولی در سالی که گذشت در کشور حاکم بود.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو