فونیکسریمکسبهتام

خداحافظی با مدیریت سنتی حمل و نقل

دوربین‌های هوشمند،گامی برای کاهش تلفات و تخلفات رانندگی

عصر خودرو- در طول سالیان اخیر،با هدف کنترل و کاهش تخلفات رانندگی و جاده ای،تجهیز جاده‌ها به دوربین های نظارتی با جدیت مضاعفی در دستور کار قرار گرفته ،امری که بر اساس آمار و گزارشات منتشر شده،نقش حائز اهمیتی در کاهش هزینه های مالی و جانی رانندگی ایفاءکرده است.

دوربین‌های هوشمند،گامی برای کاهش تلفات و تخلفات رانندگی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبرِ«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،حوزه حمل و نقل،یکی از مولفه های اساسی در حصول توسعه پایدار به شمار می رود و به واقع،کشوری در زمره جوامع توسعه یافته قرار می گیرد که از حیث حمل و نقل به استانداردها و پیشرفت کافی رسیده باشد.

    در این میان،حمل ونقل جاده ای و کاهش تلفات و خسارات مالی و جانی از موارد حائز اهمیتی است که در طول سالیان اخیر با تلاش مجدانه پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی با کاهش ملموس و قابل توجهی همراه بوده است.

    کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی از 25 هزار نفر در سال به 16 هزار تَن،به خوبی عمق و ضریب توفیق حاصل شده را هویدا می کند.

    لذا همچنان این آمار،زیبنده کشوری با فرهنگ و تمدن ایران زمین نمی باشد و به تعبیر یونس فرجیان، کارشناس حمل ونقل،همچنان آمار موجود نگران کننده است و باید با صراحت عنوان کرد،از وضعیت وخیم و بغرنج بدتر به شرایط بد رسیده ایم و می طلبد با همگرایی و هم افزایی عمومی نسبت به کاهش هر چه بیشتر میزان خسارات و تلفات معطوف به سوانح جاده ای و رانندگی تلاش مجدانه افزون تری عملیاتی شود.

    چندی پیش با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، از 527 دوربین کنترلی-نظارتی و سامانه های هوشمند مرتبط با آن در 21 استان کشور رونمایی شد،امری شایسته که البته ضرورت افزایش هر چه بیشتر آن احساس می شود.

    فرجیان،کارشناس حمل و نقل در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی،با اشاره به لزوم ارتقای ایمنی جاده ها در کشور به عنوان یکی از اصلی ترین وظایف حاکمیت در جامعه اظهار داشت:بدون تردید،حصول این امر،مستلزم تامین اعتبارات ویژه و خاص به خود می باشد،اما انصاف حکم می کند تا تحقق اهداف مورد نظر در این عرصه،صرفا و مطلقا متوجه دستگاه های ذیربط و متولی نشود،زیرا نقش مردم و ارتقای فرهنگ رانندگی و توجه به قواعد و ضوابط مرتبط با این امر از سوی عموم جامعه ضرورتی است که نمی توان به سادگی و سهولت از آن گذشت.

    وی افزود:همه ساله در ایام نوروز با افزایش مسافرت های برون شهری،دغدغه افزایش ضریب سوانح جاده ای پر رنگ تر می شود.

    فرجیان عنوان کرد:کاهش هر چه بیشتر تلفات جاده ای مستلزم اجرای مجموعه ای از طرح های سخت افزاری و نرم افزاری است و نادیده انگاشتن هرکدام از این موارد،حصول توفیقات موثر را به چالش خواهد کشید.

    کارشناس حمل و نقل با اشاره به نقش کارآمد تجهیزات نظارتی و کنترلی همچون دوربین های ثبت تخلفات در جاده های کشور گفت:تجهیز،استقرار و تعبیه چنین ادواتی،بازدارنده و موثر خواهد بود زیرا همواره نظارتی هدفمند و هوشمندانه در سطح معابر و جاده ها،جاری و ساری می شود که همین امر،رانندگان متخلف را مجاب به رعایت قوانین خواهد کرد.

    وی افزود: متاسفانه از حیث رعایت اصول و قواعد رانندگی در شرایط مطلوبی به سر نمی بریم و تاسف آور است که برای حفظ جان رانندگان و سرنشینان خودروها و وسایل نقلیه سبک و سنگین باید با لحاظ کردن تدابیر ویژه،آنها را مجاب به رعایت ضوابط نمود.

    فرجیان گفت:به عنوان نمونه،احداث و نصب سرعت گیر،در جوامع توسعه یافته مرسوم و شایع نیست اما در کشور ایران،تکثر و تعدد سرعت گیرها به میزانی است که بعضا حرکت عادی و متعارف وسایل نقلیه را در محورها و معابر سواره رو مختل می کند.

    این کارشناس حوزه حمل و نقل عنوان کرد:به واقع،برای کاهش سرعت غیر مجاز وسایل نقلیه و برخی رانندگان متخلف و بی توجهی به اصول رانندگی،چاره ای جز نصب و تعبیه سرعت گیر وجود ندارد و به تبع،اتکای صرف و مطلق به فرهنگ سازی (به دلیل زمان بر بودن حصول نتایج و دستاوردهای مربوطه) در کوتاه مدت مطلوب اثر نخواهد بود.

    *تسهیل کنترل ترافیک،با ارتقای تجهیزاتی جاده ها و محورهای مواصلاتی

    حسین شفیعی،کارشناس حوزه حمل و نقل در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی،با اشاره به فاصله گرفتن از مدیریت سنتی حمل و نقل و گام برداشتن در مسیر ایده ها و روش های نوین گفت:استفاده و بهره گیری از ظرفیت های مرتبط با حوزه فناوری و اطلاعات و مخابرات کشور در حصول توفیقات مرتبط با این بخش،بسیار نافذ،تعیین کننده و اثرگذار خواهد بود.

    وی افزود:برخی گمان می کنند،نصب و تعبیه دوربین های نظارتی،صرفا با هدف اعمال جریمه یا کنترل و کاهش تلفات و سوانج جاده ای عملیاتی می شود اما به واقع با اتکای به چنین تجهیزات و ادواتی،مدیریت ترافیک نیز با سهولت هر چه بیشتری محقق خواهد شد.

    شفیعی عنوان کرد:بر اساس اظهارات مسئولان ارشد وزارت راه،مقرر است1880 دوربین نظارتی در طی ماه های آینده به بهره برداری برسد که در صورت تحقق این وعده،به مراتب ضریب کنترل و نظارت در معابر و محور های مواصلاتی،ارتقای هر چه بیشتری خواهد یافت.

    *لزوم تعبیه 6 هزار دوربین نظارتی در سطح جاده های برون شهری

    مصطفی کاظمیان،کارشناس حوزه راهداری،در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی، عنوان کرد:بر اساس اظهارات مسئولان ذیربط در پلیس راهور کشور،3 هزار و 200 نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده اند که به تبع با تجهیز آن به دوربین های نظارتی،امکان اعمال مدیریت و کنترل هر چه بیشتر میسر و فراهم خواهد شد.

    وی افزود:بررسی ها و تحقیقات انجام شده موید این واقعیت است که در حال حاضر،عرصه راه ها و جاده های کشور نیازمند حداقل 6 هزار دوربین نظارتی و کنترلی می باشند که امید آن می رود در برنامه ششم توسعه نسبت به تامین و حصول آن،پیش بینی های لازم و مقتضی لحاظ شود.

    کاظمیان در خاتمه یادآور شد:البته کاهش تلفات جاده ای و سوانح راهنمایی و رانندگی صرفا به نصب و تعبیه دوربین های نظارتی،کنترلی و ثبت تخلفات معطوف نمی شود،بلکه اصلاح جاده های پر خطر و حادثه خیز و ارتقای ایمنی خودروها از دیگر ضروریاتی است که باید به نحو جدی تری مد نظر قرار گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط