فونیکسریمکسبهتام

تعجیل در رانندگی و سلب آرامش مردم

عصر خودرو- عبور پرشتاب و توام با عجله برخی از افراد در رانندگی موضوعی است که شاید بسیاری از ما را ناراحت کرده باشد و آه حسرتی کشیده باشیم که ای کاش مردم با آرامش بیشتری رانندگی می کردند.

تعجیل در رانندگی و سلب آرامش مردم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایرنا، در یک روز که حال خوبی دارید و با آرامش و سرعت مجاز در حال رانندگی کردن هستید، از شنیدن موسیقی دلخواهتان لذت می برید و به این فکر می کنید که زندگی چقدر زیباست! تا اینکه ناگهان با صدای بوق و هشدار نور چراغ متوجه می شود که یک خودرو به سرعت به شما نزدیک شده و باید برای عبورش راه را باز کنید و این موضوع فقط به اینجا ختم نمی شود و تا رسیدن به مقصد چندین بار تکرار می شود.
    این صحنه را همه ما شاید بارها تجربه کرده باشیم و گاهی نیز مجبور شده ایم برای در امان ماندن از عبور توام با تعجیل سایر رانندگان ما نیز پایمان را بیشتر روی پدال گاز فشار بدهیم تا از مسابقه سرعت عقب نمانیم!
    اما سوال اینجاست که آیا این عجول بودن بخشی از مردم در رانندگی ریشه در ارزش قائل شدن برای وقت و زمان دارد که به نوبه خود ارزش محسوب می شود یا نوعی آسیب و ناهنجاری اجتماعی است که گریبانگیرمان شده است؟
    وکیل احمدی استاد جامعه شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه ریشه عجول بودن مردم در رانندگی را در آسیب های روحی و اجتماعی می داند و می گوید: ما در یک جای دیگری دچار آسیب شده ایم و این آسیب ها در جایی مانند رانندگی خودش را نشان می دهد.
    احمدی مثال می زند که یک مسافرکش برای اینکه بتواند درآمد بیشتری به دست بیاورد با سرعت بیشتری رانندگی می کند تا مسافر بیشتری بتواند سوار کند.
    سلب آرامش و ایجاد ناراحتی برای دیگران نتیجه تعجیل در رانندگی برخی از افراد جامعه است که به گفته این استاد جامعه شناسی آثار آن از ابتدا تا پایان روز با ما باقی می ماند.
    به گفته احمدی دلیل اصلی آرامش نداشتن بخشی از جامعه به دلیل بالا رفتن سطح انتظار از زندگی است که فن آوری هم موثر در این موضوع بوده است،، او می گوید: همه تلاش و تعجیل ما رسیدن به آن سطح انتظار است که با توجه به ظرفیت های محدود امکان رسیدن همه افراد وجود ندارد.
    این استاد دانشگاه رازی کرمانشاه معتقد است که اگر امکاناتی که در کشورهای توسعه یافته وجود دارد در ایران هم می بود ما نیز مانند مردم آن کشورها همان نظم و آرامش را در فرهنگ رانندگی تجربه می کردیم.
    او تاکید می کند که این آسیب های اجتماعی به طور قطع اخلاق انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر می خواهیم جامعه آرامی داشته باشم باید به فکر حل ریشه ای این آسیب ها باشیم.

    **کم سوادی علت اصلی تخلفات رانندگی
    به باور فرمانده پلیس راه کرمانشاه نیز عجول بودن بخشی از جامعه در رانندگی، ریشه فرهنگی دارد، سرهنگ محمد مرادی می گوید: طبق بررسی که در سال 95 داشتیم بیش از 70 درصد مقصران تصادف ها سوادشان زیر دیپلم بوده است.
    به گفته مرادی، هرچقدر میزان سواد افراد بالاتر باشد قوانین و مقررات را بیشتر رعایت می کنند.
    او همچنین اشکال دیگر را در توجه نکردن مردم به رسانه های داخلی عنوان می کند و می گوید: با توجه به حجم کار رسانه ای پلیس، اگر مردم به رسانه ها توجه می کردند شاهد وضعیت فعلی نبودیم که این موضوع نشان می دهد مردم ما متاسفانه در فضای دیگری هستند.
    بازدارنده نبودن قوانین علت دیگری است که مرادی به آن اشاره می کند و به عنوان راهکار می گوید: لازم است برای اجرای محکم قوانین، تجدید نظری در این زمینه داشته باشیم برای مثال به متخلفان رانندگی محرومیت اجتماعی داده شود و نیز وادار به انجام کارهای عام المنفعه اجتماعی بشوند.
    فرمانده پلیس راه استان کرمانشاه در خصوص وضعیت راه ها نیز می گوید: قبول دارم که باید در زمینه اصلاح و توسعه راه ها اقدام بشود اما بهتر است بدانیم که 80 درصد علت تصادف ها مربوط به خطای انسانی است و تنها 20 درصد مربوط به نقص راه، وضعیت جوی و نقص ایمنی خودرو است.
    مرادی تاکید می کند: اگر فقط وضعیت راه ها را عامل اصلی تصادف ها بدانیم باید همه مردم تصادف می کردند.
    او از سرعت غیرمجاز و توانایی نداشتن در کنترل وسیله نقلیه را به عنوان یکی از عوامل اصلی تصادف ها عنوان می کند و می گوید: باید در یک پیچ خطرناک سرعت 20 کیلومتر باشد تا راننده قادر به کنترل وسیله نقلیه خود باشد اما کسانی که این موضوع را رعایت نمی کنند دچار سانحه می شوند.
    مرادی همچنین از کنترل هوشمند راه ها به عنوان یکی از راهکارهای کاهش تخلفات نام می برد، به گفته او میزان تخلف در راه هایی که به سیستم کنترل هوشمند مجهز شده اند بسیار کمتر شده است.
    او در پایان میانگین سنی اکثر مقصران رانندگی را کمتر از 35 سال بیان می کند و می گوید: لازم است مسئولان ما مراکز تفریحی و سرگرمی مانند پیست اتومبیلرانی راه اندازی کنند تا جوانان ما انرژی خودشان را در این اماکن تخلیه کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو