فونیکسریمکسبهتام

خدمات رسانی در محورهای فرعی به فراموشی سپرده شد؟

مجتمع های خدماتی جاده های کشور همچنان در وضعیت بحرانی

عصر خودرو- با وجود تکثر مجتمع های خدماتی بین راهی،اما همچنان ضرورت افزایش تعدد چنین مراکزی در اقصی نقاط جاده های کشور احساس می شود.

مجتمع های خدماتی جاده های کشور همچنان در وضعیت بحرانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، جوان مؤلفه سفر یکی از ظرفیت های برجسته در افزایش ضریب اشتغالزایی و توسعه فرهنگی و اجتماعی هر جامعه ای به شمار می رود.

    در این میان،جاذبه های گردشگری متنوع ایران زمین،لزوم ارتقای زیرساخت ها و امکانات مورد نیاز سفر را بیش از پیش الزام آور و ضروری می سازد.

    بدون تردید، نقش مجتمع های خدماتی بین راهی در ارائه خدمات مورد نیاز مسافران، بسیار حائز اهمیت و برجسته به شمار می رود.

    با در نظر گرفتن آمار تکان دهنده تصادفات بین جاده ای،اهمیت وجود چنین مراکزی، ملموس و برجسته می شود.

    کارشناسان و صاحب نظران معتقدند، یکی از عوامل مؤثر در ظهور و بروز خطای انسانی،سرعت غیر مجاز، خواب آلودگی و تعجیل در حرکت با وسایل نقلیه به آرامش روحی و روانی افراد و رانندگان در حین رانندگی باز می گردد.

    بطور یقین در صورت ارائه خدمات مطلوب به مسافران و ایجاد زیرساخت های رفاهی  مقتضی و به تبع،بهره گیری مسافران از چنین خدماتی،ضریب بروز خطای انسانی در حمل و نقل برون شهری با کاهش هر چه بیشتری همراه خواهد شد.

    فرزاد نظام آبادی،کارشناس حوزه حمل و نقل،در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با  اشاره به حادث شدن برخی از تصادفات به دلیل خستگی و خواب آلودگی،اظهار داشت:بررسی ها و تحقیقات میدانی،نشان دهنده این واقعیت است که در مواردی،رانندگان برای رسیدن به مقصد،سرعت مجاز را نادیده می گیرند و قطعا در صورت وجود مراکز و مجتمع های بین راهی مناسب و استاندارد،بخشی از این تعجیل برای رسیدن به مقصد کاهش خواهد یافت.

    نظام آبادی عنوان کرد:تلاش برای رسیدن به نقطه مورد نظر مسافران،پیش از تاریکی شب،گرسنگی،خستگی و خواب آلودگی،ضریب تعجیل در رانندگی را تشدید می کند و همین امر می تواند بصورت بالقوه،مسبب حادث شدن وقایع و  اتفاقات ناگواری در سطح جاده های کشور شود.

    افزایش مجتمع های خدماتی بین راهی،ضرورتی اجتناب ناپذیر است

    محمود ریاحی،کارشناس گردشگری،در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به ضرورت افزایش تعداد مراکز و مجتمع های بین راهی در سطح جاده های کشور عنوان کرد:علیرغم تلاش راهداری برای ارائه مشوق های لازم به منظور افزایش چنین مراکز و اماکنی،اما همچنان خلاء وجود ایستگاه های اقامتی اشاره شده در بسیاری از محورهای مواصلاتی و جاده ای احساس می شود.

    وی افزود:آنچه که در تحقق و حصول این امر تاثیرگذار و حائز اهمیت به نظر می رسد،به مشارکت و نقش آفرینی بخش خصوصی د رعرصه اشاره شده باز می گردد.

    ریاحی عنوان کرد:بر اساس آمار و ارقام منتشر شده در رسانه ها و جراید،در حال حاضر،قریب به 620 مرکز و مجتمع خدماتی در جاده های کشور مشغول به فعالیت هستند که البته با در نظر گرفتن بُعد مسافت،گستردگی و پهنه جغرافیایی ایران زمین،افزایش هر چه بیشتر مراکز اینچنینی،ضرورتی است که باید نسبت به حصول و تامین آن توجه مضاعفی لحاظ شود.

    کارشناس گردشگری گفت:طبیعتا اصلی ترین عامل در ایجاد انگیزه برای سرمایه گذارن و فعالان بخش خصوصی در توسعه و افزایش چنین مراکز و اماکنی،به مقوله سود آوری معطوف می شود.

    وی افزود:بدون شک،در شرایطی که احتمال موفقیت سرمایه گذاری در چنین عرصه هایی کمرنگ شود،تمایل بخش خصوصی برای مشارکت در طرح ها و پروژه های مذکور اُفت خواهد کرد.

    از وضعیت مطلوب مجمتع های خدماتی بزرگراه ها تا کاستی ها در محورهای فرعی

    مسعود علیخانی،کارشناس حوزه حمل و نقل،در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی در تشریح وضعیت مراکز و مجتمع های خدماتی بین راهی در کشور گفت:وضعیت بزرگراه ها از این حیث مطلوب است و به واقع تکثر و تنوع چنین اماکنی با استانداردها و سرانه های مورد نیاز همخوانی دارد.

    وی افزود: در جاده های فرعی،کاستی های بسیاری در عرصه مذکور احساس می شود و این در شرایطی است که قریب به 44 هزار کیلومتر از جاده های موجود کشور،مشمول محورهای مواصلاتی فرعی می شود.

    کارشناس بخش حمل و نقل عنوان کرد:در برخی جاده ها،بعد از گذشت صدها کیلومتر،همچنان خلاء وجود مجتمع های خدماتی به چشم می خورد و به نظر بنده برای رفع چنین محدودیت هایی باید با پشتیبانی هر چه بیشتر از فعالان سرمایه گذاری نسبت به افزایش اماکن مذکور،اقدامات  و تدابیر لازم مد نظر قرار گیرد.

    وی در خاتمه یادآور شد:تسریع بروکراسی اداری برای صدور مجوزها،کاهش عوارض و مالیات ها و قائل شدن برخی از امتیازات دیگر برای سرمایه گذاران از عوامل مهمی است که می تواند،نقش آفرینی فعالان بخش خصوصی را در عرصه اشاره شده تقویت کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو