فونیکسریمکسبهتام

ساخت «سبکترین بالابر برای افراد معلول جسمی حرکتی» توسط مختراعان ایرانی

عصر خودرو- مخترع سبکترین بالابر معلولان گفت: این دستگاه، تنها لیفتی (بالابر) است که هیچگونه اتصال دائمی به ماشین ندارد و می‌توان از آن برای انتقال افراد در هر ماشینی استفاده کرد.

ساخت «سبکترین بالابر برای افراد معلول جسمی حرکتی» توسط مختراعان ایرانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم ، محمد فخری‌زاده با بیان اینکه شرکت دانش‌بنیان آستینِ‌یار به دنبال نوآوری در صنعت توانبخشی ویژه افراد فاقد توان حرکتی است، اظهار کرد: در زندگی، افرادی به دلایل مختلف از قبیل حوادث و بیماری، قسمت یا تمامی قدرت حرکتی خود را  برای مدتی یا همیشه از دست می‌دهند؛ عواقب از بین رفتن این توانمندی بی‌شمار است و علاوه بر تاثیرات روانی، سیستمهای حیاتی بدنشان را نیز مختـل می‌کند.

    این فعال فناور با بیان اینکه گذران زندگی برای این قبیل افراد و اطرافیانشان با سختی فراوانی همراه است، تصریح کرد: احساس «باری سنگین بر دوش دیگران بودن» علاقه آنها به ادامه زندگی را کاهش می‌دهد؛ جالب است بدانید بنا بر آمارهای جهانی سازمان ملل، تعداد این افراد در سال 2010 بیش از 52 میلیون نفر بوده و پیش‌بینی شده است که در 50 سال بعد به بیش از 150 میلیون نفر برسد.

    وی درباره ابداع «سبکترین بالابر برای افراد معلول جسمی حرکتی» خاطرنشان کرد: این اختراع نه تنها در ایران بلکه در جهان منحصر به فرد و بی‌نظیر است؛ سبک‌ترین بالابری است که می‌تواند انتقال افرد معلول از ویلچیر به ماشین و بالعکس را انجام دهد.

    این مخترع با بیان اینکه نام چنین دستگاهی را «جاوه» برگرفته از «جابجایی-آسان-والا-همت» گذاشته‌ایم، ابراز کرد: این دستگاه، تنها لیفتی (بالابر) است که هیچگونه اتصال دائمی به ماشین ندارد و می‌توان از آن برای انتقال افراد در هر ماشینی استفاده کرد.

    فخری‌زاده افزود: با به‌کارگیری این دستگاه، می‌توان انتقال افراد معلول از مکانی همانند ویلچیر به مکانی دیگر مانند صندلی اتومبیل را با حداقل کمک و به آسانی انجام داد؛ این دستگاه همچنین با عنوان «خودرو نصب جاوه» در سازمان اسناد و املاک کشور ثبت شده و مراحل ثبت آن در امریکا با نام Vehicle mount lift for handicapped access در حال پیگیری است.

    وی درباره مشخصات فنی این دستگاه گفت: این دستگاه دارای کیف مخصوص حمل و نگهداری است؛ دستگاه بالابر از چهار قطعه 1.اتصال به خودرو، 2. مکانیسم بالابر، 3.  بازوی رابط 4. قسمت نگهدارنده اسلیم با قابلیت نصب روی هم تشکیل شده است.

    این فعال فناور افزود: همانطور که گفتم این دستگاه قابلیت نصب روی اکثر ماشینهای ایرانی و خارجی را دارد و هیچ وابستگی به نوع خودرو ندارد زیرا هیچگونه اتصال دائمی ندارد.

    وی خاطر‌نشان کرد: با این حساب افراد معلول می‌توانند از این وسیله برای سوار شدن به تاکسی هم استفاده کنند زیرا قطعه ثابتی روی ماشین قرار نمی‌گیرد؛ در استفاده از این دستگاه نیاز به راننده خاص نیست و در آزمایشهای عملی، فردی به وزن 42 کیلوگرم فرد معمولی به وزن 102 کیلوگرم را به راحتی و چندین بار از ویلچیر به درون خودرو و بالعکس منتقل کرده است.

    فخری‌زاده درباره اینکه چه میزان از این دستگاه تاکنون به فروش رفته است، گفت: عملا هشت سال است پروژه تولید را آغاز کرده‌ایم اما کمتر از یک سال است که در بازار اعلام حضور داشتیم؛ با وجود فروش کمی که داشتیم اما فیدبکهای خوبی گرفتیم.

    وی با تأکید بر اینکه چنین دستگاهی هیچ نمونه داخلی و خارجی پیش از این نداشته است، یادآور شد: در حال حاضر به محصول نهایی دست یافته‌ایم اما ظرفیت پائین تولیدمان باعث شده که دست به تبلیغات زیاد نزنیم.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو