فونیکسریمکسبهتام

«اختصاصی عصرخودرو»

سرمایه های جذب شده در صنعت خودرو

عصر خودرو- جذب هرچه بیشتر سرمایه خارجی با لغو تحریم های بین المللی را می توان یکی از اهداف اصلی بخش صنعت،‌معدن و تجارت دانست، هدفی که سال گذشته و با توجه به آخرین نتایج مصوبات هیات سرمایه گذاری می توان گفت تا حدودی محقق شده است.

سرمایه های جذب شده در صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، براساس مصوبات این هیات سال گذشته در مجموع  71طرح صنعتی، معدنی و تجاری با سرمایه ای بالغ بر 5 میلیارد دلار از سوی هیات سرمایه‌گذاری خارجی نهایی شده که از مجموع طرح های مصوب دو طرح به صورت مستقیم به بخش خودرو اختصاص داشته است و علاوه بر طرح های مستقیم خودروسازان توانستند سهمی نیز از طرح های غیر مستقیم مصوبه در این هیات به خود اختصاص دهند. سرمایه گذاری ای که می تواند خروج از رکود بخش صنعت را به همراه داشته باشد.  تحقق سرمایه گذاری صورت گرفته برای صنعت خودرو در حالی است که این صنعت پیش از تحریم با چالش های بسیاری مواجه بود و رکود چشمگیری را در کارنامه خود ثبت کرده بود،‌ روندی که با رفع تحریم های بین المللی نشانه های عبور از آن نمایان شده است. ثبت دو طرح در پرونده جذب سرمایه گذاری خارجی سال گذشته در حالی است که به گفته فعالان و دست اندرکاران صنعت خودرو طرح های دیگری نیز در حال حاضر برای سرمایه گذاری در صنعت خودرو در دست بررسی است و عدم نهایی شدن و تصویب آنها در هیات سرمایه گذاری موجب شده تا در لیست نهایی سال گذشته قرار نگیرند و با این شرایط باید منتظر گزارش جدید هیات سرمایه گذاری بود.
    براساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت طرح های مصوب در هیات سرمایه گذاری در صنعت خودرو به سرمایه گذاری شرکت سایک موتور (SAIC Motor) چین اختصاص داشته است. این شرکت 16 شهریور ماه سال گذشته توانست موافقت هیات سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری در آذربایجان غربی در راستای تولید و مونتاژ خودروهای MG در کلاس سواری را کسب کند. مجموع سرمایه گذاری صورت گرفته این شرکت در ایران برابر با 20 میلیون دلار است. 
    دومین مجوز سرمایه گذاری صادر شده از سوی هیات سرمایه گذاری برای صنعت خودرو  به پژو فرانسه برای طراحی و تولید خودرو سیتروئن در اصفهان اختصاص داشته است. این مصوبه 18 آبان سال گذشته از سوی این هیات صادر شد. حجم سرمایه گذاری این شرکت فرانسوی برای این طرح برابر با 168 میلیون و 360 هزار دلار است.
    در کنار مجوزهایی که به صورت مستقیم برای صنعت خودرو صادر شده سال گذشته طرح هایی نیز در هیات سرمایه گذاری به تصویب رسیده که می توان از  آنها به سرمایه گذاری های غیر مستقیمی اشاره کرده که صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد. در این خصوص می توان به طرح تولید «روغن موتور تصفیه مجدد» اشاره کرد. این طرح از سوی افغانستان به هیات سرمایه گذاری ارائه شد و این هیات 22 تیرماه سال گذشته با آن موافقت کرد. طرح «روغن موتور تصفیه مجدد» با سرمایه ای 500 هزار دلاری در قزوین اجرایی خواهد شد.
    سرمایه گذاری چین برای «تولید موتور بنزینی، جعبه دنده اتوماتیک و دستی خودرو و بنزینی» از دیگر طرح های مصوب در هیات سرمایه گذاری است که سال گذشته توانست مجوز سرمایه گذاری 55 میلیون و 248 هزار دلاری را دریافت کرد. این طرح قرار است در کرمان اجرایی شود. 
    امروزه سرمایه‌گذاری خارجی را می توان یکی از پایه‌های اصلی روابط اقتصاد بین‌الملل دانست عاملی که از اصول استراتژی توسعه صنعتی محسوب می‌شود. بررسی روند توسعه در کشورهای مختلف از جمله کشورهای در حال توسعه بیانگر اهمیت نقش سرمایه‌گذاری خارجی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه در این کشورها است. اهمیتی که موجب شد تا در برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مدنظر قرار گیرد تا به این طریق بتواند اثرگذاری سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را  سرعت دهد. این وزارتخانه سه شرط را برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران مد نظر قرار  داده که در براساس آن در وهله اول سرمایه‌گذاران ملزم هستند حداقل امکان صادرات 30 درصد کالاهایی که در ایران تولید می‌شود را فراهم کنند. مطابق شرط دوم کالاهایی که در ایران تولید می‌شوند، باید رقابتی باشند. از سوی دیگر، در شرط سوم برای سرمایه‌گذاری در ایران، شرکت خارجی باید بخشی از سرمایه خود را در بخش تحقیقات و توسعه در ایران با هدف انتقال تکنولوژی و دانش فنی صرف کند. با توجه به این شروط، سرمایه‌گذاران خارجی از مزایای قانون سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بهره‌مند می‌شوند و طبق این قانون با سرمایه‌گذار خارجی مثل سرمایه‌گذار ایرانی برخورد می‌شود.

    نویسنده: مژگان نعیمی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو