فونیکسریمکسبهتام

افزایش تیراژ تولید در فصل بهار رقم خورد

داغ شدن موتور تولید خودرو در پسابرجام

عصر خودرو- جدیدترین آمار تولید خودروهای داخلی در حالی اعلام شد که طبق آن، خودروسازان کشور توانستند در فصل بهار امسال افزایش ۲/ ۱۵ درصدی را در تولید انواع محصولات از خود به جا بگذارند.

داغ شدن موتور تولید خودرو در پسابرجام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، براساس آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده، خودروسازان کشور در مجموع 306 هزار و 545 دستگاه انواع خودرو از ابتدا تا پایان خردادماه سال‌جاری تولید و بر همین اساس در فصل نخست سال‌جاری روند رو به رشدی را در کارنامه خود ثبت کردند. افزایش تیراژ در تولید انواع محصولات در شرایطی رقم خورده است که بررسی آمار اعلامی وزارت صنعت نشان می‌دهد، ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌عنوان سه‌خودروساز اصلی کشور در مجموع 260 هزار و 70 دستگاه انواع محصول سواری را در فصل بهار امسال تولید کرده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش 62/ 15 درصدی را تجربه کنند.

     

    براساس این آمار آبی‌های جاده مخصوص تا پایان خردادماه سال‌جاری با تولید 145 هزار و 531 دستگاه خودروی سواری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته توانستند 6/ 13 درصد افزایش تیراژ تولید را ثبت کنند؛ پس از آن شرکت سایپا با تولید 69 هزار و 736 دستگاه خودروی سواری دومین خودروساز کشور از لحاظ تیراژ تولید بوده است. بررسی میزان تولید شرکت سایپا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز نشان از افزایش 1/ 14 درصدی دارد؛ این موضوع در حالی است که نارنجی‌های جاده مخصوص طی دو ماه ابتدای سال به‌دلیل آتش‌سوزی یکی از شرکت‌های قطعه‌ساز و نرسیدن به موقع برخی قطعات به خطوط تولید با کاهش تیراژ تولید مواجه شده بودند. بعد از سایپا، شرکت پارس‌خودرو با تولید 44 هزار و 803 دستگاه افزایش 3/ 25 درصدی داشته است.

    در این بین اما طبق آمار اعلامی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در خردادماه، در مجموع 115 هزار و 876 دستگاه محصولات سواری تولید کرده‌اند که نسبت به اردیبهشت‌ماه امسال نشان از افزایش 56/ 33 درصدی دارد. در حالت تفکیکی ایران‌خودرویی‌ها در خردادماه امسال 59 هزار و 58 دستگاه محصول سواری به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با اردیبهشت‌ماه افزایش 47/ 11 درصدی را تجربه کرده باشند. از سایپا نیز خبر می‌رسد این شرکت در سومین‌ماه امسال 35 هزار و 201 دستگاه تیراژ داشته و با این حساب نسبت به اردیبهشت‌ماه امسال 4/ 74‌درصد افزایش تیراژ داشته است. همچنین پارس‌خودرویی‌ها نیز که تیراژی 21 هزار و 617 دستگاهی را طی خردادماه از خود به جا گذاشته‌اند، 05/ 59 درصد نسبت به دومین ماه سال افزایش تولید را تجربه کرده است. با توجه به آمار منتشر شده، مشخص می‌شود سه خودروساز بزرگ کشور با افزایش تیراژ ماهانه نسبت به اردیبهشت‌ماه امسال روبه‌رو شده‌اند.

    206 همچنان در اوج

    اما طبق آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، تیراژ پژو 206 (در مجموع مدل هاچ‌بک و صندوق‌دار) در فصل نخست سال‌جاری، 39‌هزار و 163 دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی 1/ 37 درصدی را نشان می‌دهد. پژو 206 پرتیراژترین محصول ایران‌خودرو در سه ماه ابتدایی سال‌جاری لقب گرفته و در مجموع نیز پس از پراید، بیشترین تیراژ را نصیب خود کرده است. در این میان اما پژو‌207 نیز در برنامه تولید این شرکت قرار دارد، این در شرایطی است که اثری از تولید این خودرو در آمار مقایسه‌ای انواع خودرو سواری این شرکت نیست. ایران‌خودرویی‌ها می‌گویند پژو 207‌های ثبت‌نامی در سال گذشته را تحویل مشتریان داده‌اند، با این حال مشخص نیست چرا نامی از این محصول در آمار تولید منتشره نیست. اما دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو یعنی پژو 405 در سه ماه ابتدایی امسال با کاهش تولید روبه‌رو شده است. بر این اساس، آبی‌های جاده‌مخصوص در مجموع 28 هزار و 602 دستگاه پژو 405 را تا پایان خردادماه امسال تولید کرده و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، 86/ 17 درصد کاهش را تجربه کرده‌اند. در حالی 405 در دو سایت ایران خودروی مرکزی و ایران خودرو خراسان به تولید می‌رسد که از ابتدای سال‌جاری تولید این خودرو در سایت ایران خودروی مرکزی متوقف شده است.از 405 که بگذریم، پژو پارس نیز در فصل نخست سال‌جاری با کاهش تولید مواجه شده است. این محصول که همواره پس از پراید و 206، سومین خودرو پر تیراژ داخلی به‌شمار می‌رفت، آمار 27 هزار و 657 دستگاهی‌ تا پایان خردادماه از خود به جا گذاشته و 4 درصد کاهش تولید را تجربه کرده است. به‌جز سایت مرکزی، سایر سایت‌های شهرستانی ایران‌خودرو از جمله ایران‌خودرو خراسان، مازندران و فارس نیز پارس را به تولید می‌رسانند و این در حالی است که بیشترین تیراژ آن به سایت مرکزی و کمترین نیز متعلق به فارس است.

    کاهش تولید پژویی‌های ایران خودرو در حالی است که آبی‌های جاده مخصوص در تولید سمند با افزایش تولید مواجه شده‌اند. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی فصل بهار در مجموع 23 هزار و 143 دستگاه سمند را به تولید رسانده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18/ 6 درصد افزایش تیراژ را به خود دیده است. سمند علاوه‌بر تولید در سایت مرکزی، در تبریز و همچنین سمنان نیز به تولید می‌رسد که در این بین، سایت سمنان (متعلق به بخش خصوصی) به‌تازگی میهمان این محصول شده است. طبق آمار، سایت سمنان که اوایل سال‌جاری از سوی رئیس‌جمهوری افتتاح شد، یک هزار و 261 دستگاه سمند را به تولید رسانده و این در حالی است که بیشترین تیراژ این محصول سهم تبریزی‌ها شده است.اما آن‌طور که آمار سه ماهه نخست سال‌جاری روایت می‌کند، ایران‌خودرو در تولید دنا با رشد و در تولید رانا با افت مواجه شده است. طبق آمار منتشره، رانا با تیراژ یک هزار و 537 دستگاهی تا پایان خردادماه امسال، کاهش 3/ 46 درصدی را تجربه کرده تا مشخص شود این محصول هنوز از روند کاهشی تیراژ، خلاصی نیافته است. کاهش تولید رانا در شرایطی است که دنا به‌عنوان دیگر محصول داخلی ایران‌خودرو، توانسته با افزایش تیراژ مواجه شود. طبق آمار اعلامی، دنا تیراژی هفت هزار و 358 دستگاهی را در سه ماه ابتدایی امسال از خود به جا گذاشته؛ بنابراین حدود 5/ 59‌درصد افزایش تولید را به خود دیده است.

    اما نگاهی به دیگر محصولات شرکت ایران‌خودرو داشته باشیم که در سایت ایران‌خودرو خراسان به تولید می‌رسند. آن‌طور که آمار می‌گوید، آبی‌های جاده مخصوص تا پایان خردادماه امسال یک هزار و 260 دستگاه سوزوکی گرندویتارا را مونتاژ کرده‌اند و این در حالی است که این شاسی‌بلند ژاپنی در مدت مشابه سال گذشته تنها 11 دستگاه تولید داشته است. از سوی دیگر اما ایران خودرو خراسان دو‌هزار و 226 دستگاه هایما (شاسی‌بلند چینی) تا خردادماه به تولید رسانده‌ که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از 365 درصدی را به خود دیده است. هایما که از تابستان سال 94 میهمان ایران‌خودرو شده، به شرکت‌ هایما موتور چین تعلق دارد. اما در میان محصولات چینی ایران خودرو، دانگ فنگ که در سایت مرکزی به تولید می‌رسد، تیراژی پنج هزار و 945 دستگاهی را تا پایان خردادماه امسال از خود به جا گذاشته و این آمار نشان می‌دهد تولید خودرو موردنظر نزدیک به دو هزار برابر شده است.در این بین اما آمار تولید نخستین خودروی پسابرجامی نیز قابل توجه است، براساس آمار سه ماهه شرکت ایران خودرو پژو 2008 محصول مشترک ایران خودرو و پژو تنها 4 دستگاه تیراژ تولید داشته است. این موضوع در حالی است که اوایل ماه جاری، پیش فروش 16 هزار دستگاه از این محصول پسابرجامی توسط این شرکت صورت گرفت.

     

    پراید رتبه اول در تولید

    به سایپا برویم و ببینیم در دومین خودروساز بزرگ کشور چه خبر است و محصولات این شرکت و زیرمجموعه‌اش یعنی پارس خودرو، چه افت‌و‌خیزی در تولید را طی فصل بهار امسال داشته‌اند. به روایت آمار، در بین محصولات تولیدی گروه سایپا، رکورد تیراژ همچنان در دست پراید قرار دارد. بر این اساس سایپا و پارس‌خودرو در مجموع 47 هزار و 401 دستگاه پراید را تا پایان خردادماه امسال به تولید رسانده‌اند که این موضوع از کاهش تیراژ 65/ 11 ‌درصدی این خودرو حکایت دارد.در حالت تفکیکی اما پارس‌خودرویی‌ها با تیراژ 16 هزار و 967 دستگاهی طی سه ماه ابتدای امسال، 11 درصد نسبت به مدت مشابه سال 95 کاهش تولید داشته‌اند و این در شرایطی است که تیراژ پراید در سایپا 30 هزار و 74 دستگاه بوده است. با این حساب، سایپا در تولید پراید 04/ 12 درصد کاهش تیراژ را به خود دیده است. پراید در حال حاضر بیشترین تعداد تولید را در خودروسازی کشور در اختیار دارد. به‌رغم آنکه در حال حاضر زمزمه هایی مبنی بر خروج این خودرو از چرخه تولید این شرکت به گوش می‌رسد، اما به‌نظر می‌رسد که سایپا نیز برنامه مشخصی برای خروج این محصول از خطوط تولید خود ندارد. در کنار پراید اما تیبا با افزایش تیراژ روبه‌رو شده، چه آنکه سایپایی‌ها تا پایان خردادماه امسال 28‌هزار و 608 دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند. با این حساب، تیبا که علاوه‌بر سایت مرکزی سایپا، در سایت کاشان این شرکت نیز به تولید می‌رسد، در مقایسه با مدت مشابه سال 95 با افزایش 77/ 32 درصدی تولید مواجه شده است.

    افزایش تولید تیبا در شرایطی است که سایپا تا پایان خردادماه امسال 6 هزار و 187 دستگاه سراتو را به تولید رسانده و با این حساب توانسته تیراژ این خودروی مونتاژی کره‌ای را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 124درصد افزایش دهد. سایپایی‌ها از اواخر سال گذشته تنها مدل اتومات سراتو را مونتاژ می‌کنند و دیگر خبری از تولید مدل دنده‌ای این محصول نیست.علاوه‌بر این خودرو، سایپایی‌ها به همراه زیرمجموعه خود (پارس‌خودرو)، محصولی به نام برلیانس را نیز مونتاژ می‌کنند، خودرویی چینی که در سه ماهه ابتدایی امسال 8 هزار و 866 دستگاه تولید داشته است. طبق آمار منتشره، این خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته توانسته 34/ 59 درصد افزایش تولید را تجربه کند. خطوط تولید این خودرو در سال‌جاری به شرکت پارس خودرو منتقل شد و بر این اساس این خودرو تنها در شرکت پارس‌خودرو به تولید می‌رسد.سایپایی‌ها اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ می‌رسانند که در این بین، چانگان مدل CS35 تیراژی یک هزار و 745 دستگاهی را تا پایان خردادماه امسال از خود به جا گذاشته است. این موضوع در حالی است که طی مدت مشابه سال گذشته تنها 7 دستگاه از این خودرو به تولید رسیده بود. این محصول در سایت کاشان مونتاژ می‌شود. دیگر محصول چینی شرکت سایپا S300 که در سایت بن رو به تولید می‌رسد. این خودرو در سه ماه ابتدای سال‌جاری تیراژ تولید دو هزار و 337 دستگاهی داشته است که این موضوع از رشد بیش از 206 درصدی این خودرو در مقایسه با سال گذشته حکایت دارد.

     

    افزایش تیراژ تندر-90

    نگاهی هم به اوضاع تولید تندر-90 در فصل بهار امسال بیندازیم تا مشخص شود این محصول رنو چه افت‌و‌خیزی را طی بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. آن‌طور که آمارهای وزارت صنعت و معدن و تجارت می‌گوید، تندر-90‌های تولیدی در تمامی مدل‌ها طی بازه زمانی موردنظر 16‌هزار و 711 دستگاه بوده است. با توجه به این آمار، مشخص می‌شود تندر-90 در مقایسه با فصل بهار سال گذشته 2/ 15 درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. در حالت تفکیکی اما ایران‌خودرویی‌ها با تیراژ 8‌هزار و 636 دستگاهی توانسته‌اند افزایشی 9/ 41‌درصدی را در تولید تندر-90 رقم بزنند و این در حالی است که تیراژ 8 هزار و 75 دستگاهی تندر پارس خودرو، کاهش تولید 07/ 4 درصدی را برای این محصول رقم زده است.در میان محصولات رنو در شرکت پارس خودرو، محصول دیگری به نام B90 یا همان ساندرو نیز تولید می‌شود که این محصول در واقع مدل هاچ‌بک تندر-90 به‌شمار می‌رود. طبق آمار، رنو ساندرو که در شرکت پارس خودرو تولید می‌شود تا پایان خردادماه امسال 10 هزار و 895 دستگاه تیراژ داشته و این به آن معنا است که خودرو موردنظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 145 درصد افزایش تولید را تجربه کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو