فونیکسریمکسبهتام

رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی مازندران

اندازه گیری دمای هوا، با دماسنج خودرو اشتباه است

عصر خودرو- اصغر بسطامی اظهار کرد: سنسور اندازه‌گیری دماسنج خودرو در ارتفاع تقریبا ۳۰ سانتی‌متری از سطح زمین و دماسنج هواشناسی در ارتفاع حدود ۲ متری قرار دارد.

اندازه گیری دمای هوا، با دماسنج خودرو اشتباه است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، اصغر بسطامی افزود: از آن‌جایی که خاک یا لایه نزدیک سطح زمین گرم‌تر از هوای لایه بالای آن است بنابراین طبیعی است دماسنج خودرو که دمای 30 سانتی متری از سطح آسفالت را اندازه گیری می کند دمای بیشتری را نسبت به دماسنج هواشناسی که در ارتفاع 2 متری در داخل جعبه مشبک قرار دارد نشان ‌دهد.

    رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی مازندران در پاسخ به این پرسش که چرا دماسنج‌های هواشناسی در ارتفاع حدود 2 متری قرار دارند، تصریح کرد: 2 متر تقریبا ارتفاعی است که انسان تنفس و گرما را در آن سطح احساس می‌کند.

    بسطامی یادآور شد: این ارتفاع معیار سازمان هواشناسی جهانی است که تمام کشورهای دنیا آن را رعایت و دما را در آن ارتفاع اندازه‌گیری می‌کنند که این دماها قابل مقایسه نیز با هم باشند در واقع هواشناسی همه کشورها دمای ارتفاع حدود 2 متری در گزارش‌ها اعلام می‌شوند.

    وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا دماسنج‌های هواشناسی در  داخل جعبه و در سایه قرار دارند، گفت: اگر دماسنج‌ها مستقیم در معرض تابش خورشید باشند عدد آن‌ها در واقع شاخص انرژی دریافتی مستقیم از تابش خورشید است و بیانگر دمای هوا نیست.

    رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی مازندران افزود: دماسنجی که در داخل جعبه هواشناسی قرار دارد نیز مشبک بوده است، هوا به راحتی در آن جریان دارد و هم از باد و باران نیز در امان است و دمایی را هم که اندازه‌گیری می‌کند در واقع بیانگر دمای واقعی هوا است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم