فونیکسریمکسبهتام

آیا تعویض باطری استاندارد با مدلی قوی‌تر و با درجه آمپر بالاتر مشکلی ایجاد خواهد کرد؟

عصر خودرو- به‌طور معمول باطری خودرو در زمان استارت زدن به کار می‌آید و وظیفه دارد نیروی لازم برای جرقه‌زنی خودرو و مهم‌تر از آن برای به حرکت در آوردن موتور را تولید کند.

آیا تعویض باطری استاندارد با مدلی قوی‌تر و با درجه آمپر بالاتر مشکلی ایجاد خواهد کرد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران جیب ، البته غیر از این در زمان خاموش بودن موتور خودرو نیز این باطری است که وظیفه تامین برق بخش‌هایی مانند چراغ‌ها و سیستم صوتی و... را بر عهده دارد اما این بخش‌ها توان بالایی از باطری طلب نمی‌کنند و به این ترتیب مهم‌ترین وظیفه باطری، به حرکت در آوردن موتور خودرو در آغاز است چراکه از آن پس دینام با دریافت نیرو از موتور، اقدام به تولید برق کافی برای بخش‌های مختلف خودرو می‌کند و نیازی به باطری نیست تا جایی که در خودروهای قدیمی حتی می‌توان باطری را پس از روشن شدن موتور از مدار خارج کرد (البته در بعضی از خودروهای جدید این کار میسر نیست).

    توان باطری از حاصل‌ضرب ولتاژ باطری در میزان جریان آن (آمپر باطری) به دست می‌آید. با توجه به اینکه ولتاژ قطعات مختلف خودرو با میزان مشخصی تنظیم شده است نمی‌توان برای افزایش توان، ولتاژ باطری را تغییر داد و به همین دلیل برای ساخت باطری با توان بیشتر، آمپر باطری را افزایش می‌دهند و به این ترتیب یک باطری با آمپر بالاتر به معنی باطری با توان بیشتر است. در حالت عادی توان بیشتر باطری کمک ویژه‌ای به خودرو نمی‌کند و عملاً مالک هزینه بیشتری را پرداخت کرده است در حالی که در طول کارکرد خودرو، باطری به‌طورکلی برقی تولید نمی‌کند.

    باطری‌های با آمپر بالاتر در درجه اول برای خودروهایی با موتور پرحجم و بزرگ استفاده می‌شوند چراکه چنین موتورهایی برای حرکت اولیه نیاز به توان بیشتری دارند. از سوی دیگر اگر در خودرو سیستمی که نیاز به برق بالا دارد نصب شده باشد (مانند سیستم صوتی پرقدرت) نیز توصیه می‌شود از باطری با آمپر بالا استفاده شود تا در زمان نیاز و در جایی که دینام نمی‌تواند به‌طور لحظه‌ای برق سیستم را تامین کند، باطری بتواند به کمک سیستم برق خودرو بیاید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط