فونیکسریمکسبهتام

پژو ۲۰۷ یا پژو ۲۰۸؛ کدام برتر است؟ + عکس

عصر خودرو- علاقه مردم ایران به محصولات خانواده پژو دیگر قدمتی تاریخی به خود گرفته و در سال هایی که بازار خودروی ایران پر بود از محصولات تکراری، پژوهای مونتاژ ایران همواره نبض بازار را به دست می گرفتند.

پژو ۲۰۷ یا پژو ۲۰۸؛ کدام برتر است؟ + عکس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از جام جم آنلاین، علاقه مردم ایران به محصولات خانواده پژو دیگر قدمتی تاریخی به خود گرفته و در سال هایی که بازار خودروی ایران پر بود از محصولات تکراری، پژوهای مونتاژ ایران همواره نبض بازار را به دست می گرفتند.

    خودروهایی نظیر پژو 405 و 206 که با وجود بی بهره بودن از فناوری و امکانات روز دنیا، در حوض بی ماهی بازار خودروی ایران جوان پسند و چالاک تلقی می شدند که به طور مداوم و بدون کمترین تغییر و البته با قیمت های گاه بالاتر از حد معمول در مقایسه با امکاناتی که داشتند به فروش می رفتند.

    پژو 207 از جمله محصولاتی بود که ایران خودرو در سال های ابتدایی تحریم ها تصمیم به مونتاژ آن در کشور گرفت اما با تشدید فشارها عرضه این خودرو در ایران دچار مشکل شد. پس از پایان تحریم های بخش خودرو نیز قرار شد خط تولید فیس لیفت جدید پژو 207 در ایران راه اندازی شود. در واقع شرکت پژو به جای پرداخت غرامت، باز هم کلاه گشاد و تاریخ گذشته ای را بر سر خودروسازی ایران نهاد چراکه فیس لیفت جدید پژو 207 آنچنان هم که تصور می شد جدید نیست و مربوط به سال 2008 میلادی است و البته هر دو مدل قدیم و جدید از نوع 207i هستند که در واقع ظاهر آن شبیه 207 بوده و در باطن همان 206 است!

    در این مطلب قصد داریم تا پژو 207ایران خودرو را با پژو 208 همان هاچ بک جذابی که پیش بینی می شود در سال های آینده پا به ایران بگذارد، مقایسه کنیم.

    طراحی خارجی

    پژو 207 در کلاس خودرویی هاچ بک قرار می گیرد و به لحاظ ظاهری شباهت زیادی به پژو 206 دارد. با این وصف، چندان عجیب نیست که این خودرو با استقبال خوبی مواجه شود. مردم ایران که بیش از یک دهه پژو 206 را با ظاهری یکنواخت تحمل کرده بودند با ورود پژو 207 که همچون نسخه ای فیس لیفت برای پژو 206 به حساب می آمد به خرید آن روی خوش نشان دادند. اگرچه پژو 207 در قسمت های جلوپنجره و چراغ های جلو تغییرات مثبتی دارد و از چهره ای خشن تر برخوردار است اما در نمای جانبی یک تکرار یکنواخت از برادر قدیمی خود محسوب می شود. نمای عقب پژو 207 نیز به جز چراغ های کمی برجسته تر و مه شکن های روی سپر تقریبا تفاوتی با پژو 206 ندارد.

    در سوی دیگر، پژو 208 در سال 2012 در نمایشگاه خودرو ژنو معرفی شد. این خودرو به طور میانگین 110 کیلوگرم از پلتفرم پژو 207 سبک تر است. مهم ترین اصل طراحی بیرونی هاچ بک ها جذابیت و نمای اسپرت و جوان پسند است که در ظاهر پژو 208 به خوبی نمایان شده. این خودروی جذاب و تهاجمی در مقایسه با پژو 207 از انحنای بیشتری برخوردار است و طراحان به خوبی توانسته اند با طرح لچکی شیشه جلو، قسمتی از آن را تا گلگیر جلو امتداد دهند و از ایجاد یک زاویه تند در بدنه جلوگیری کنند. این طراحی بی نظیر در همان نگاه اول نیز آیرودینامیک بودن خودرو را به خوبی نشان می دهد به طوری که ضریب درگ پژو 208 نزدیک به 0.29 است که برای خودرویی در این کلاس رقم مناسبی محسوب می شود. در نمای روبرو، جلوپنجره و چراغ های برجسته با همراهی نوارهای کرومی ظاهری زیبا و مدرن تر به خود گرفته اند و با رینگ های قرار گرفته در زیر خودرو نیز هماهنگی بیشتری دارند. در نمای عقب نیز چراغ ها در ترکیب با انحنای پایین درب صندوق عقب یک لبخند را در ذهن بیننده تداعی می کنند.

    مشخصات فنی

    پژو 207 از یک موتور 16 سوپاپ TU5 به حجم 1587 سی سی با قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن متر برخوردار است نیروی خود را با استفاده از گیربکس 4 سرعته اتوماتیک (AL4) انتقال می دهد. این گیربکس از معایب زیادی نظیر تاخیر و ضربه های شدید برخوردار است و بنا به گفته بسیاری از رانندگان به موقع معکوس نمی دهد. در نتیجه پژو 207 در این بخش حرفی برای گفتن در برابر رقیب خود ندارد. همچنین این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو 4 و مصرف سوخت ترکیبی 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر برخوردار است که در مقایسه با پژو 208 چندان قابل توجه نیست.

    در سوی دیگر این رقابت، پژو 208 در 5 مدل مختلف با پیشرانه هایی به حجم 1.2 و 1.6 توربو شارژر تولید می شود که از گیربکس های 5 و 6 سرعته دستی و خودرکار برخوردارند. علاوه بر این، پژو 208 در تمام مدل ها از مصرف سوخت بهینه تر در مقایسه با پژو 207 برخوردار است و با استاندارد آلایندگی یورو 6 در پرمصرف ترین مدل تنها 5.5 لیتر و در کم مصرف ترین نسخه 4.2 لیتر در هر صد کیلومتر می سوزاند. با این وصف به نظر می رسد که پژو 207 تولیدی ایران چندان شانسی برای پیروزی در این رقابت ندارد.

    کابین و طراحی داخلی

    در نمای داخلی پژو 207 به جز یک تریم خاکستری و سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش 7 اینچی لمسی چیز تازه و جذاب دیگری مشاهده نمی کنید. در این بین اما معایب زیادی پیرامون این طراحی مطرح شده است. اولین ایراد که شاید تنها مختص پژو 207 تولید ایران خودرو است و به طور حتم در محصولات فرانسوی دیده نمی شود مونتاژ ضعیف و کیفیت پایین کابین این خودرو است به طوری که بسیاری از رانندگان از صدای جیرجیر داخل اتاقک گلایه دارند. افزون بر این، پژو 207 را به سختی می توان حتی یک خودروی خانواده 4 نفره دانست چراکه در قسمت عقب سرنشینان به دلیل فضای کم، چندان احساس راحتی نمی کنند.

    اما اوضاع پژو 208 کاملا متفاوت است. جالب است که پژو 208 با 110 کیلوگرم کاهش وزن فضای بیشتری برای سرنشینان عقب فراهم کرده است. افزون بر این، حجم صندوق عقب این خودرو نیز از پژو 207 بیشتر است (285 - با صندلی تاشده). در بحث طراحی کابین و امکانات داخلی نیز تنها با یک نگاه ساده و بدون تخصص به زیبایی داخلی پژو 208 پی خواهید برد. طراحی دو رنگ، صفحه نمایشی 7 اینچی با فرم قرارگیری متفاوت، دنده ای خوش دست، خروجی های هوای برجسته و غربیلک فرمانی جذاب همراه با یک پنل زیبا و مدرن در پشت آن همگی یک سر و گردن از طراحی داخلی پژو 207 بالاتر هستند. گذشته از این، سیستم‌هایی نظیر تهویه مطبوع خودکار دوگانه، برف پاک‌کن اتوماتیک، ترمز اضطراری خودکار، سامانه کمک پارک، دوربین دید عقب، ایموبلایزر، سنسور فشار باد تایرها، کروز کنترل، چهار اسپیکر، دماسنج، نشانگر دنده و کامپیوتر سفری از دیگر امکانات پژو 208 محسوب می شوند که بسیاری از آنها در پژو 207 یافت نمی شوند.

    قیمت

    قیمت پژو 207 نسخه گیربکس دستی هم اکنون در بازار آزاد نزدیک به 43 میلیون تومان ارزیابی می شود. این در حالی است که قیمت پژو 207 گیربکس اتوماتیک در حدود 50 میلیون تومان است. بهای این خودرو در یک مقایسه با امکاناتی که در اختیار مشتریان می گذارد چندان هم مقرون به صرفه به نظر نمی رسد. همچنین اگر گذارتان به تعمیرگاه ها افتاده باشد به طور حتم از قیمت بالای قطعات پژو 206 آگاهید و مژده اینکه این قیمت ها برای قطعات پژو 207 بالاتر نیز خواهد رفت!

    سوی دیگر این میدان رقابت، پژو 208 قرار دارد که در 5 مدل با قیمت های مختلف از 15 هزار دلار برای نسخه پایه تا 30 هزار دلار برای مدل GTI (با موتور 1.6 توربوشارژر به حجم 208 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن متر و شتاب 6.5 ثانیه) عرضه می شود. در این بین پژو 207 اگرچه از پیشرانه ای قوی تر نسبت به مدل پایه پژو 208 برخوردار است اما با توجه به برخورداری از گیربکس ضعیف 4 سرعته و البته وزن بیشتر، از شتاب صفر تا صد کمتری برخوردار است به گونه ای که شتاب اعلام شده توسط ایران خودرو برای پژو 207 عددی نزدیک به 12.6 ثانیه است؛ در حالی که شتاب صفر تا صد کیلومتر پژو 208 در نسخه پایه با پیشرانه ای به قدرت 82 اسب بخار و گشتاور 118 نیوتن متر 12.2 ثانیه اعلام شده است. این در حالی است که پژو 208 مصرف سوخت بسیار کمتری نسبت به پژو 207 دارد. با این وصف، ایران خودرو با تولید پژو 207 بار دیگر کلاه گشادی بر سر خریداران خودروی داخلی گذاشته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو