فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به BYD به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان خودرو‌های برقی و ‌هیبرید؛

رویای فردا؛ در زمانِ حال

عصر خودرو- کمپانی BYD چین با وجود آنکه قدمت چندانی ندارد، اما با تمرکز ‌روی تولید خودرو‌های برقی، هیبرید و پلاگین ‌هیبرید، به خوبی توانسته ‌جای پای خود را محکم کرده و محصولات خود را در برترین بازار‌های دنیا به فروش برساند‌.

رویای فردا؛ در زمانِ حال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» ، در حال حاضر، گروه BYD به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان خودرو‌های پاک در دنیا شناخته شده و نام آن در کنار نام بزرگانی همچون تسلا، گروه رنو-نیسان و ب‌ام‌و، قرار می‌گیرد‌. مدتی است که BYD به صورت رسمی به بازار کشور ما نیز ورود کرده و در‌صدد است که مدل E6 را به عنوان نخستین خودرو تمام برقی بازار ایران، معرفی کند‌. به همین بهانه و در نوشتار پیش رو، نگاهی خواهیم داشت به فعالیت‌های این خودروساز چینی و مهم‌ترین محصولات‌ هیبرید و برقی آن‌.

    تاریخچه
    کمپانی  BYD که حروف نام خود را از ابتدای کلمات عبارت Build Your Dreams (‌به معنی‌ رویاهایت را بساز‌) گرفته است، در سال 1995 تأسیس شد‌. BYD تنها یک خودرو‌ساز نبوده و در حوزه‌های دیگری همچون IT‌، صنایع روشنایی و انرژی نیز سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای داشته و همچنین یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان سلول‌های خورشیدی و باتری‌های قابل شارژ در سطح جهان به شمار می‌آید‌. در واقع BYD در سال‌های آغازین تأسیس خود‌، فعالیتی در زمینه خودرو‌‌سازی نداشت تا اینکه در سال 2002 میلادی با خریداری شرکت خودروسازی Tsinchuan ‌چین، نخستین جرقه‌های خودرو‌ساز‌شدن آن زده شده و  سال 2003 میلادی، سالی بود که BYD رسما به جرگه خودرو‌سازان پیوست‌. فعالیت در حوزه‌های انرژی و الکتریسیته، باعث شد تا BYD تمرکز جدی روی تولید انواع خودرو‌های پاک داشته و افتخارات زیادی در این راه کسب کند که از جمله این افتخارات می‌توان به کسب جایگاه بزرگ‌ترین تولید‌کننده وسایل نقلیه برقی دنیا در سال 2015 و بزرگ‌ترین تولید‌کننده خودرو‌های پلاگین ‌هیبرید جهان در سال 2016 اشاره کرد‌. هم‌اکنون BYD‌، سایت‌های تولیدی متعددی در سراسر دنیا داشته که نزدیک به 17 میلیون متر مربع فضا دارند‌. همچنین تعداد کارمندان آن در سراسر دنیا، حدود 180 هزار نفر است‌.

    آنها بزرگ می‌شوند!
    در حالی که سیاست‌های دولت چین به سمت حمایت از توسعه صنایع خودرو‌سازی داخلی می‌رفت، بخش خودروسازی BYD شروع به رشد و توسعه کرد‌. آلودگی هوا و مشکلات ناشی از آن روز‌به‌روز، بیشتر گریبان پرجمعیت‌ترین کشور دنیا را می‌گرفت اما خودروسازان نوپای چینی به دلیل سرمایه‌گذاری سنگین خودروسازان غربی در بخش خودروهای پاک، رغبت چندانی به سرمایه‌گذاری در این بخش نشان نمی‌دادند‌. اما BYD به دلیل تجربه‌های موفقی که در بخش انرژی و تولید باتری داشت، به این بخش روی خوش نشان داده و در سال 2008‌، نخستین خودرو پلاگین ‌هیبرید خود را با نام BYD F3DM معرفی و وارد بازار کرد‌. رشد و توسعه BYD در آن سال‌ها به قدری سریع بود که وارن بافت (‌میلیاردر معروف دنیا‌) را ترغیب کرد که با سرمایه‌ای بالغ بر 230 میلیون دلار‌، صاحب 10 درصد از سهام کل شرکت BYD شود‌. سال 2009‌، BYD بیش از 448 هزار دستگاه خودرو در بازار چین به فروش رساند که دو‌سوم این تعداد مربوط به F3DM می‌شد‌. در همین سال‌ها بود که BYD پس از موفقیت در بازار داخلی چین، بازار‌های بین‌المللی را هدف گرفته و صادرات محصولاتش به آفریقا، آمریکای جنوبی و خاورمیانه را شروع کرد‌. مشتری اصلی خودرو‌های برقی BYD در این سال‌ها، دولت چین بود که برای ناوگان تاکسیرانی از آنها استفاده می‌کرد‌. معرفی مدل چین (‌Qin‌) در سال 2013 را می‌توان یک نقطه عطف برای BYD محسوب کرد‌. BYD Qin موفق شد در سال 2014 عنوان پرفروش‌ترین خودرو پلاگین ‌هیبرید بازار چین و هفتمین پلاگین هیبرید پرفروش دنیا را از آن خود کند؛ رتبه‌ای که در سال 2015 به پنجم ارتقا یافت‌. علاوه بر Qin‌ ،‌BYD Tang و BYD E6 نیز موفق شدند تا در برهه‌هایی از زمان، عنوان پرفروش‌ترین خودرو‌های‌ هیبرید یا برقی بازار چین را از آن خود کنند‌. برنامه‌های توسعه BYD در کشور‌های مختلف به سرعت ادامه داشته که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به تأسیس سایت تولیدی خودرو‌های برقی در کشور برزیل در سال 2015 اشاره کرد که تمرکز آن تولید خودرو‌های برقی به منظور استفاده در ناوگان تاکسیرانی و موسسات کرایه اتومبیل است‌. BYD در کشور ما نیز برنامه‌های زیادی برای عرضه خودروهای‌ هیبرید و برقی داشته و هم‌اکنون روند تحقیق و توسعه برنامه‌های آتی آن در شرکت کارمانیا دنبال شده و به احتمال قوی تا پایان سال جاری، برخی محصولات برقی آن ازجمله E6 و اتوبوس‌های برقی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور ما شوند‌. در ادامه، نگاهی کوتاه خواهیم داشت به برخی از مهم‌ترین محصولات ‌هیبرید و برقی شرکت BYD‌.

    BYD هم اکنون دفاتر و سایت‌های تولیدی متعددی در سراسر دنیا داشته و در مجموع، حدود 180 هزار کارمند دارد.

    BYD E6 هم اکنون در بسیاری از کشور‌ها، در کسوت تاکسی ایفای نقش می‌کند .

    BYD F3DM که کاملا بر پایه نسل نهم تویوتا کرولا شکل گرفته است؛ به عنوان نخستین خودرو پلاگین‌هیبرید BYD‌، سنگ بنای محکمی برای موفقیت‌های این برند بود .

    نخستین دستگاه از اتوبوس تمام برقی BYD K9‌، خرداد ماه سال جاری به صورت آزمایشی، تحویل شهرداری شیراز شد .

     

    BYD E6
    از مدت‌ها پیش تست‌های آماده‌سازی BYD E6 به منظور حضور در بازار ایران در حال انجام بوده و حتی چند مرحله پیش‌فروش نیز برای آن انجام گرفته است و این بدین معناست که به‌زودی شاهد حضور آن در بازار کشور خواهیم بود‌. E6 که نخستین خودرو تمام برقی خواهد بود که پا به بازار ایران می‌گذارد، از یک پیشرانه برقی با حداکثر قدرت 121 اسب بخار و حداکثر گشتاور 450 نیوتن‌متر بهره‌مند بوده که این پیشرانه از باتری 80 کیلووات ساعتی استفاده می‌کند‌. اگر از شارژر معمولی برای شارژ باتری‌های مذکور استفاده شود، چیزی بین 8‌ ساعت زمان خواهد برد تا به صورت کامل شارژ شوند اما اگر از دستگاه شارژر سریع استفاده شود، این زمان به حدود 5 ساعت تقلیل می‌یابد‌. با شارژ بودن کامل باتری‌ها می‌توان مسافتی بالغ بر 400 کیلومتر را در درون‌ شهر پیمود که برد قابل توجهی محسوب می‌شود‌. حداکثر سرعت E6 نیز به 140 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. از نظر تجهیزات رفاهی  و ایمنی نیز E6 در سطح قابل قبولی قرار داشته و برخی از مهم‌ترین امکانات آن عبارتند از‌: دی‌لایت، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مولتی مدیا مجهز به مانیتور لمسی، ترمز دستی برقی، روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان، کیلس استارتر، پورت شارژ موبایل، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، 2 عدد ایربگ و ... هنوز قیمت دقیق E6 در بازار ایران مشخص نشده است اما باید در نظر داشت که خودرو‌های برقی نسبت به همتایان بنزینی خود، قیمت بسیار بالاتری داشته و آنچه که خریداری آنها را مقرون‌به‌صرفه می‌کند، تسهیلات و طرح‌های تشویقی دولت‌ها و شهرداری‌هاست‌. همین تسهیلات باعث شده تا امروزه تعداد بسیار زیادی E6 را در برخی کشور همچون چین در قامت تاکسی ببینیم‌. امید است که در کشور خودمان نیز شاهد چنین طرح‌هایی باشیم تا در نهایت E6 با قیمتی منطقی به دست مصرف‌کننده رسیده و وارد ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نیز شود‌.

     

    BYD Qin
    BYD Qin که تلفظ نام آن به صورت جالب «‌چین» است، یکی از شاخص‌ترین محصولات BYD محسوب می‌شود‌. این سدان کامپکت پلاگین‌ هیبرید، از یک پیشرانه بنزینی 1.5 لیتری توربو، در کنار یک پیشرانه الکتریکی بهره برده که مجموع این پیشرانه‌ها با تولید حداکثر قدرت 299 اسب بخار و حداکثر گشتاور 440 نیوتن‌متر، شتاب صفر تا 100 کیلومتر 5.9 ثانیه را برای چین! به ارمغان می‌‌آورد یعنی 3.3 ثانیه سریع‌تر از شورولت ولت‌. امکانات رفاهی Qin نیز در سطح بسیار خوبی قرار داشته و مواردی همچون اتوپارک، دوربین 360 درجه، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، سانروف با پنل‌های خورشیدی، سیستم مولتی مدیا با 12 عدد بلندگو، 8 عدد ایربگ و ... را می‌توان روی نمونه‌های فول آپشن آن پیدا کرد‌. ناگفته نماند که نمونه‌ای از Qin با پسوند EV300 نیز وجود داشته که یک خودرو تمام‌برقی است‌. پیشرانه 218 اسب بخاری EV300‌، حداکثر سرعت 150 کیلومتر بر ساعت را برای آن به ارمغان آورده و با یکبار شارژ کامل باتری‌ها، می‌توان مسافتی بالغ بر 300 کیلومتر را با خودرو پیمود‌. پیش‌بینی می‌شود که درصورت وارد‌شدن نمونه‌های معمولی (‌پلاگین ‌هیبرید) Qin به بازار کشور، قیمتی در محدوده 150 میلیون تومان را برای آن شاهد باشیم‌.

     

    BYD Tang
    BYD  تانگ که مانند برادرش یعنی BYD S6 از پلت‌فرم نسل دوم لکسس RX استفاده کرده و به عبارتی نمونه فیس‌لیفت شده S6 به شمار می‌آید، یک کراس‌اوور پلاگین ‌هیبرید با ابعاد نسبتا بزرگ بوده که توانمندی‌های فنی قابل توجهی دارد‌. قوای محرکه تانگ متشکل از یک پیشرانه 2 لیتری توربو ‌شارژر و 2 عدد پیشرانه الکتریکی (‌یکی ‌روی محور جلو و دیگری ‌روی محور عقب‌) است‌ که این مجموعه فنی، حداکثر قدرتی برابر با 498 اسب بخار و حداکثر گشتاور اعجاب‌انگیز 820 نیوتن‌متر را برای این کراس‌اوور دو‌دیفرانسیل به ارمغان می‌آورد‌. نتیجه برخورداری از این قدرت فوق‌العاده، شتاب صفر تا صد 4.9 ثانیه بوده که برای خودرویی با این ابعاد، واقعا شگفت‌انگیز است‌. نکته جالب‌تر آنجاست که تانگ با این توانایی فنی، تنها به حدود 2 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، نیاز دارد‌. کیفیت کلی تانگ، از اکثر خودروهای چینی یک سر و گردن بالاتر بوده و سطح کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی را به همراه دارد که از جمله مهم‌ترین این امکانات می‌توان به مواردی همچون قابلیت پارک خودرو از روی ریموت، سقف پانوراما، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، دوربین 360 درجه، سیستم تنظیم حالت رانندگی، گرمکن صندلی‌های جلو، گرمکن فرمان، مانیتور 10.2 اینچی، سیستم‌های کامل ایمنی و کنترل پایداری، 6 عدد ایربگ و... اشاره کرد‌. پیش‌بینی می‌شود که تانگ با قیمتی در محدوده 200 میلیون تومان وارد بازار ما شود که در این بازه قیمتی، گزینه‌های زیادی از کره و ژاپن نیز پیش روی خریدار قرار می‌گیرند اما هیچ‌کدام نصف توانمندی‌های فنی تانگ را نیز ندارند‌.

     

    نویسنده: امیر خادمی پور

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو