فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

مقایسه کراس‌اوورهای کامپکت اتوماتیک چینی در بازار ایران؛ رقابت بلندقامتان در مرز ۷۰ میلیون‌تومان

عصر خودرو- انتخاب یک خودرو شاسی‌بلند با هر بودجه‌ای بر اساس آمار نخستین اولویت مشتریان بازار خودرو ایران به‌خصوص با بودجه زیر ۲۰۰ میلیون تومان است. در بازه قیمتی زیر ۷۰ میلیون‌تومان این بار ‌روی دوش چینی‌هاست و گزینه‌های متعددی با گیربکس اتوماتیک پیش روی مشتریان قرار می‌گیرد.

مقایسه کراس‌اوورهای کامپکت اتوماتیک چینی در بازار ایران؛ رقابت بلندقامتان در مرز ۷۰ میلیون‌تومان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بزرگ‌ترین این گزینه‌ها لیفان X60  است که از سال گذشته با گیربکس اتوماتیک CVT به بازار عرضه می‌شود و در برابر آن محصول جدید مدیران خودرو یعنی ام‌وی‌ام X22 و همچنین چانگان CS35 سایپا قرار دارد. در این مطلب ضمن بررسی مشخصات فنی و امکانات هر سه گزینه به مقایسه شرایط فروش این 3 کراس‌اوور کوچک شهری خواهیم پرداخت.

    مشخصات رفاهی و ایمنی‌
    در این مقایسه،  با 3 خودرو کراس‌اوور کوچک طرف هستیم که هر کدام به‌نحوی تلاش کرده‌اند تا در بازار کلاس خود بهترین باشند. از نظر ابعادی، X60 با طول 430 میلی‌متر در رتبه نخست قرار می‌گیرد و X22 با طول 4200 میلی‌متر و CS35 با طول 4160 میلی‌متر در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. با در نظر گرفتن این مسئله که فاصله محوری 2.6 متری در X60 از دیگر رقبا بیشتر است، می‌توان نتیجه گرفت که Lifan در بین رقبای خود بزرگ‌ترین اتاق را از نظر طولی دارد، بعد از آن چانگان و MVM با اختلاف اندک در رتبه دوم و سوم قرار دارند، از نظر ارتفاع اما چانگان با 1810 میلی‌متر، بلندقامت‌ترین رقیب در میان این 3 خودرو به‌شمار می‌رود. از نظر زیبایی، نمی‌توان در مورد هر کدام به صراحت اظهار نظر کرد ولی با توجه به معیارهای عمومی جامعه، چهره X22 به نسبت رقبا جوان‌پسندتر و چهره لیفان و چانگان تا حدودی محافظه‌کارانه‌تر طراحی شده است ولی در کل این انتخاب کاملا به سلیقه خریدار بازمی‌گردد.
    هر 3 این خودروها در نمونه فول به مانیتور لمسی مجهز هستند که می‌تواند علاوه‌بر سیستم ناوبری، از USB و  AUX هم پشتیبانی کند ولی در میان این سه، X60 با 6 بلندگو به  به‌نسبت دیگر رقبا برتر است ولی در عوض سیستم نوین X22 می‌تواند از Bluetooth هم پشتیبانی کند. هر 3 خودرو آینه‌های جانبی با تنظیم برقی دارند که در چانگان و لیفان به راهنما هم مجهز شده است. فرمان و صندلی‌های هر 3 خودرو در ردیف جلو و عقب از چرم پوشیده شده است و در هر 3 خودرو صندلی راننده و شاگرد به صورت دستی تنظیم می‌شود، کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و کروز کنترل هم روی غربیلک فرمان نصب شده است. در مورد سیستم تهویه این خودروها هم باید گفت که هر 3 آنها به صورت دستی ولی با تنظیم برقی کنترل می‌شوند. سانروف، سنسور پارک عقب، گرمکن شیشه عقب، رینگ آلومینیومی، ریموت کنترل با Immobilizer و کروزکنترل از دیگر مشخصات مشترک در این خودروها هستند.  از بعد ایمنی، هر 3 خودرو از سیستم ABS و EBD بهره می‌برند و 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو دارند ولی در این میان چانگان به یک سیستم کمکی ترمز BAS هم مجهز است که می‌تواند این خودرو را از بعد ایمنی ترمز از دیگر رقبا متمایز کند. در آزمایش تصادف CNCAP خودرو X22 با امتیاز 5 از دیگر رقبا خود ایمن‌تر شناخته شده است. لیفان و چانگان هر دو توانسته‌اند 4 ستاره ایمنی را در این تست کسب کنند.

    مشخصات فنی
    اگر از بعد فنی به این خودروها نگاه کنیم، لیفان X60 به‌دلیل بهره‌گیری از پیشرانه 1.8 لیتری با قدرت 126 اسب بخار و گشتاور 168 نیوتن‌متر با اختلاف زیاد از دیگر رقبای خود برتر است، بعد از آن چانگان CS35 با پیشرانه 1.6 لیتری 113 اسب بخاری در رتبه دوم و MVM X22 با پیشرانه 1.5 لیتری 105 اسب بخاری در رتبه سوم قرار دارند. اگر بخواهیم خودرو را از روی پیشرانه و به صورت تک و بدون دیگر مشتقات نگاه کنیم، می‌توانیم بین این 3 خودرو، لیفان را از نظر قدرت برنده این رقابت بدانیم ولی وقتی یک پله از پیشرانه فاصله می‌گیریم و گیربکس را هم به این مجموعه اضافه می‌کنیم، برتری لیفان به واسطه بهره‌گیری از گیربکس CVT تا حدودی کاهش می‌یابد. این در حالی است که چانگان و MVM هر دو از گیربکس 4 سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک استفاده می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود که شتاب اولیه و ثانویه نسبتا بهتری در مقایسه با گیربکس CVT داشته باشند، ولی از جهت دیگر باید به این مسئله هم توجه داشت که CVT به واسطه انتخاب بهترین ضریب انتقال قدرت، می‌تواند به مراتب مصرف سوخت ایده‌آل‌تری را برای خودرو به ثبت برساند. در این 3 خودرو هرچند که لیفان با مصرف 8.5 لیتر در 100 کیلومتر به‌صورت ترکیبی، بیشترین مصرف سوخت میانگین را دارد ولی با توجه به حجم پیشرانه و وزن 1350 کیلوگرمی‌اش نمی‌توان عدد کمتری را از آن انتظار داشت. در عوض چانگان مصرف میانگینی در حدود 7لیتر و X22 حدود 6.1 لیتر دارد، این در حالی است که وزن چانگان 1290 و وزون X22 1245 کیلوگرم است. با توجه به اینکه هر 3 خودرو دیفرانسیل جلو هستند، نمی‌توان از هیچ‌کدام‌شان انتظار رانندگی آفرود را داشت.
    اگر بخواهیم هر یک از این 3 خودرو را در حس بهتر رانندگی از دیگری برتر بدانیم، احتمالا تعدادی ممکن است نظر مخالف داشته باشند، بنابراین نمی‌توان برتری خاصی برای هیچکدام در مقایسه با بقیه اعلام کرد ولی در همین حد می‌توان گفت که لیفان پیشرانه قدرتمندتری به نسبت دیگر رقبا دارد ولی با توجه به بهره‌گیری از گیربکس CVT نمی‌توان از آن انتظار شتاب اولیه و ثانویه خیلی بالایی داشت، از آن طرف چانگان با بهره‌گیری از یک پیشرانه متوسط با یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک شتاب‌گیری به‌مراتب بهتری را به ثبت می‌رساند و در آخر هم X22 با توجه به پیشرانه نه‌چندان قوی‌اش علاوه بر داشتن شتاب ایده‌آل، پایین‌ترین مصرف سوخت را هم در میان این 3 رقیب خود اختصاص می‌دهد.

    تحلیل بازار و راهنمای خرید
    بازار دست دوم خودروهای چینی همچنان بعد از گذشت حدود یک دهه از حضورشان همچنان مشکل دارد و این مشکل را شاید بتوان بیش از هرچیز بر دوش شرایط فروش ایده‌آل این خودروها انداخت. مدیران‌خودرو که به شرایط منعطف و ایده‌آل معروف است، یکی از اساسی‌ترین نقش‌ها را در وضعیت فعلی بازار دست‌دوم خودروهای چینی بازی می‌کند. مسئله دیدگاه عمومی مردم که معتقدند خودروهای چینی بی‌کیفیت هستند و زود خراب می‌شوند تا حدودی با به بازار آمدن محصولات جدید چینی مانند تیگو7 و لیفان 820 که از نظر کیفیت و طراحی بسیار به خودروهای کره‌ای نزدیک شده‌اند، تعدیل شده است ولی همچنان تعداد زیادی از مردم نسبت به خرید خودرو چینی گارد دارند. از نظر تامین قطعات، هر 3 شرکت سایپا، کرمان موتور و مدیران‌خودرو از قدیمی‌ترین‌ و خوشنام‌ترین‌های بازار در عرضه قطعات و خدمات پس از فروش هستند و بنابراین از نظر گارانتی و تامین قطعات نمی‌توان از هیچ یک از این شرکت‌ها انتقاد جدی کرد. این مسئله نشانگر آن است که اگر مصرف‌کننده خودرو هستید و به سرعت قصد فروش خودروتان را ندارید، هر3 این خودروها می‌تواند بسته به سلیقه و کاربرد، گزینه مناسبی برای شما به حساب بیاید.

    MVM X22

     

     

    Changan CS35

     

    Lifan X60

     

    نویسنده: روزبه نوروزیان

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو