فونیکسریمکسبهتام

توسعه همکاری های جدید ایران و عراق در صنعت خودرو

عصر خودرو- رئیس مرکز مطالعات استراتژیک گروه سایپا در همایش تجارت ایران و عراق گفت: با توجه به نیاز ارتباطات و تجارت های جهانی برای ادامه حیات ملت ها، همبستگی کشورهای خاور میانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که هم بر امنیت منطقه و هم بر توسعه اقتصادی و فرهنگی این کشورها موثر خواهد بود.

توسعه همکاری های جدید ایران و عراق در صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از سایپا نیوز،  حسن قره ئی با بیان مطلب فوق افزود: هرچند ذخایر نفتی درآمد قابل توجهی را برای در کشورهای خاورمیانه به ارمغان آورده است، عدم توجه به سایر صنایع غیرنفتی می تواند تهدید بزرگی برای این کشورها در آینده باشد.

    وی ضمن اظهار خرسندی از اینکه در ایران به سایر صنایع نیز توجه شده است، صنعت خودرو را به عنوان یکی از صنایع مهم در جهان معرفی کرد که پیشران بسیاری از صنایع در جهان است.

    قره ئی در تاکید بر اهمیت صنعت خودرو اشاره کرد، بر اساس گزارش آنکتاد، صنعت خودرو در سال های اخیر به عنوان یکی از ده صنعت جذاب در سرمایه گذاری مستقیم بوده است. همچنین سایر منابع اطلاعاتی نشان می دهند فروش حاصل از این صنعت در سال 2016 برابر با   GDPپنجم جهان بوده است.

    رئیس مرکز مطالعات استراتژیک گروه سایپا، ضمن بیان برخی از دستاوردهای سایپا در ایران و عراق گفت: گروه خودرو سازی سایپا، با تولید بیش از  570 هزار دستگاه خودرو ی سواری، تجاری سبک و سنگین، موفق به کسب 40% از سهم بازار ایران در سال گذشته شده است و توانسته با برنامه ریزی های جدید و همت کارکنان، برنامه تولید خود را در سال جاری به میزان 20 درصد افزایش دهد.

    وی  اعلام کرد: گروه خودرو سازی سایپا علاوه بر تولید خودرو در ایران و صادرات آن به سایر کشورها، دارای 5 سایت تولیدی در کشورهای عراق، سوریه، الجزایر ، سودان و ونزوئلا با ظرفیت 82 هزار دستگاه خودرو  در سال است و بواسطه فعالیت های خود موفق به کسب رتبه اول در صادرات غیرنفتی در سال 95 شده است و 8 دوره به عنوان صادر کننده نمونه و 2 دوره موفق به کسب رتبه صادر کننده ممتاز شناخته شده است.

    قره ئی در ادامه به فعالیت های گروه خودرو سازی سایپا در عراق اشاره کرد و گفت: محصولات گروه خودرو سازی سایپا از سال 2003 تا کنون در بازار عراق مورد مصرف قرار گرفته اند. این گروه بزرگ خودرو سازی، در زمان نا امنی های سیاسی / اقتصادی / اجتماعی که بواسطه حضور داعش در عراق ایجاد شده بود،  نه تنها ارتباط خود را با این کشور قطع نکرد، بلکه سایت تولید اسکندریه را راه اندازی نمود. این سایت با مشارکت وزارت صنایع کشور عراق ( شرکت S.C.A.I.) و نمایندگی فروش سایپا در عراق ، در سال 2013 میلادی در شهرک صنعتی اسکندریه به بهره برداری رسید و تعداد قابل توجهی از پرسنل عراقی در آن مشغول به کار می باشند.  محصولات سایپا در این کارخانه دارای 2 خط تولیدی است و تا کنون بیش از 15 هزار دستگاه خودرو در این سایت تولید شده است. همچنین در خصوص توسعه فعالیت های این گروه و بهره برداری یک خط تولید جدید در سال 2018 ، اظهار امیدواری کرد.

    رئیس مرکز مطالعات استراتژیک گروه سایپا تصریح کرد: سهم سایپا از بازار عراق در 5 سال گذشته ، به طور میانگین 30% بوده و حجم قابل توجهی از ناوگان تاکسیرانی عراق از خودرو های این گروه استفاده می کنند. که این موضوع علاقمندی و استقبال عمومی از محصولات این گروه را در عراق نشان می دهد.

    وی افزود: محصولات گروه سایپا در عراق از طریق 13 نمایندگی به فروش می رسد و 9 مرکز تعمیرات و خدمات پس از فروش برای ارائه خدمات به مشتریان فعالیت می کند.

    قره ئی در ارتباط با برنامه های آتی در عراق اعلام کرد: گروه خودرو سازی سایپا به دنبال روابط برنده – برنده می باشد و علاقمند به فعالیت در تمامی زنجیره ارزش این صنعت در عراق است. این گروه به دنبال ایجاد فرصت های شغلی مستقیم و غیر مستقیم در عراق از طریق افزایش تولید در سایت عراق و تامین قطعات و مواد اولیه از منابع محلی است.

    وی  تاکید کرد: تحقق این برنامه ها نیاز به حمایت دولتها دارد و در ادامه به بیان اطلاعاتی در خصوص پیش نیازهای سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان پرداخت.

    رئیس مرکز مطالعات استراتژیک سایپا در راستای بهبود شرایط تولید و جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور عراق پیشنهاداتی ارائه کرد و گفت: ایجاد تفاوت معنی دار تعرفه گمرکی در واردات CBU– SKD و CKD برای مقرون به صرفه شدن تولید خودرو در کشور عراق، معافیت های مالیاتی بر تولیدکنندگان خارجی در عراق و حذف بهره بانکی برای تسهیلات تولیدی شرکت های خارجی از راهکارهایی است که می تواند بر روند توسعه صنعت خودرو در عراق تاثیرگذار باشد.

    وی ادامه داد: ارائه تسهیلات رقابتی لیزینگ توسط بانک های عراقی برای فروش خودرو، تخصیص زمین رایگان برای تسهیل در امر تولید و توسعه زیرساخت های لجستیک، ارتباطات و سیستم های بانکی این کشور، شتاب توسعه صنعت خودرو را بیشتر خواهد کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو