فونیکسریمکسبهتام

مقایسه ۵ خودروی اتوماتیک ارزان در ایران

عصر خودرو- اگر از آن دسته افرادی هستید که مجبورید چند ساعتی را در خیابان های شلوغ رانندگی کنید، حتماً از تعویض های مکرر دنده به ستوه آمده‌اید. با این حال، یک راه چاره در این مواقع، بررسی خرید یک خودرو با جعبه دنده اتوماتیک است. خودروهایی که در سال های اخیر، نمونه های بیشتری از آن ها را از نوع داخلی و به خصوص چینی می توانیم در خیابان ها مشاهده کنیم.

مقایسه ۵ خودروی اتوماتیک ارزان در ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خراسان ، همزمان با این اتفاق، حداقل کمیت ارائه خدمات پس از فروش این خودروها نیز بیشتر شده است. با این حال، نگاهی به قیمت این خودروها نشان می دهد که تنوع نسبتاً خوبی در قیمت های کمتر، بین این خودروها ایجاد شده است و می توان گفت شاید بیش از 10 مدل از این خودروها در محدوده قیمتی زیر 50 میلیون تومان هستند. بر همین اساس گزارش امروز دخل و خرج به بررسی برخی از ارزان ترین خودروهای اتوماتیک در بازار پرداخته است. شایان ذکر است شاید اکنون که این گزارش را می‌خوانید برخی از این خودروها، توسط خودروسازان عرضه نشوند که این موضوع به برنامه های فروش خودروسازان بستگی دارد.

    خودروی اتوماتیک یا با دنده دستی بخریم؟

    در کنار بررسی خودروهای اتوماتیک ارزان قیمت، بد نیست نگاهی به مزایا و معایب خودروهای گیربکس اتوماتیک در مقایسه با خودروهای به اصطلاح دنده ای بیندازیم. مزیت بارز خودروهای اتوماتیک، همان طور که مشخص است، خلاص شدن راننده از تعویض مکرر دنده و فشار پدال کلاج است. موضوعی که برای شهرهای پرترافیک، مسیرهای سربالایی یا جاده های پر پیچ و خم خیلی به چشم می آید. برخی تحقیقات پزشکی نیز حاکی از این هستند که فشردن زیاد پدال (کلاج) در درازمدت بر عضلات پا و کمر و نیز مفاصل پا تاثیر منفی دارد.

    با این حال، به طور کلی می توان محدودیت های زیر را برای خودروهای اتوماتیک برشمرد.

    *  قیمت بیشتر: خودروهای اتوماتیک، هم اینک دارای قیمت بیشتری نسبت به انواع دنده ای خود هستند. هر چند که بعضاً آپشن های بیشتری را دارند اما فروش مجدد این خودروها در بازار دست دوم تقریباً سخت تر است.
    *  هزینه تعمیر و نگهداری بیشتر: طبیعی است که کار تعمیر این خودروها، مانند خودروهای دنده ای در هر مرکز تعمیراتی قابل انجام نیست. به طوری که برای تعمیر گیربکس دستی معمولا به تعویض صفحه کلاج نیاز است و معمولا با همان صفحه کلاج معیوب هم مدت‌ها می‌توان رانندگی کرد. اما امکان تعمیر در گیربکس‌های اتوماتیک به راحتی مدل های دنده ای نیست. ضمن این که نکات بیشتری را در هنگام رانندگی این خودروها باید مد نظر داشت تا به گیربکس این خودروها آسیب وارد نشود. به طور مثال برای تعویض حالت های گیربکس از حرکت رو به جلو به حرکت رو به عقب، حتماً باید خودرو به حالت سکون کامل باشد.
    *  مصرف بیشتر: خودروهای با دنده اتوماتیک، به خصوص خودروهای دارای فناوری قدیمی تر، عمدتاً مصرف سوخت بیشتری نسبت به انواع دنده ای دارند. برخی آمارها بیانگر این است که مصرف این خودروها بیش از 10 درصد از خودروهای با گیربکس دستی بیشتر است.
    *  شتاب کندتر:  خودروهای اتوماتیک بعضا نسبت به انواع دنده ای خود صفرتا صد بیشتری دارند.

    ساینا

    ارزان ترین خودروی اتوماتیک در بازار را می توان خودروی ساینا دانست که سایپا شهریور امسال، با قیمتی حدود 38 میلیون و 500 هزار تومان، آن را روانه بازار کرد. این خودرو، جدا از گیربکس اتوماتیک آن، نسخه به روز شده ای از تیبا محسوب می شود و با وجود برخی تفاوت های ظاهری و نیز آپشن، بین ساینا و تیبا، از نظر مشخصات فنی تفاوت زیادی بین آن دو نیست.

    سایپا تاکنون از این خودرو در دو نوع مختلف (SE-A و SE-A LUX) رونمایی کرده است که نمونه لوکس آن آپشن های بیشتری دارد. این خودرو به امکاناتی نظیر ورود به خودرو بدون کلید، سیستم استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی هفت اینچی با Bluetooth، سیستم های مسیریاب، کروز کنترل و پایش فشار باد TPMS مجهزاست. ساینا از یک موتور یک و نیم لیتری با مصرف ترکیبی هفت لیتر در 100 کیلومتر بهره می برد. قدرت موتور آن نیز همانند تیبا، 87 اسب بخار است.

    برلیانس H220 و H230

    دومین و سومین خودروهای اتوماتیک ارزان قیمت، دو خودروی شرکت پارس خودرو و از خانواده برلیانس هستند. دو خودروی مشابه که دومی در طبقه سدان های شهری جای می گیرد. اولی نیز نوع هاچ بک مدل 230 است. هر دو خودرو از موتوری یکسان هزار و 500 سی سی بهره می گیرند که قدرتی معادل با 102 اسب بخار دارند و در هر 100 کیلومتر، حدود 6.4 لیتر بنزین مصرف می کنند. پارس خودرو، هم اینک این دو خودرو را با قیمت 45 میلیون تومان عرضه می کند. فعالان بازار، برلیانس H220 را رقیبی برای ساندروی اتوماتیک می دانند.

    مقایسه این دو خودرو نشان دهنده شرایط بهتر برلیانس از نظر حداکثر سرعت، برخی آپشن های اضافه نظیر سانروف برقی، سنسور پارک دنده عقب و مصرف سوخت 6.3 لیتر در مقابل 8.3 لیتر است. با این حال این خودرو از نظر قدرت، پایین تر از ساندروی اتوماتیک قرار می گیرد. از سوی دیگر، برلیانس H230 قابل مقایسه با تندر 90 است که این خودرو هم مانند برلیانس H220 نسبت به ساندرو، روی کاغذ دارای آپشن های بیشتر، ظاهر به روز تر و سوخت کمتر و در مقابل قدرت کمتر است.  البته باید اذعان کرد که با وجود این ویژگی ها برخی باز اعتماد بیشتری به دو خودروی فرانسوی ساندرو و ال 90 دارند.

    دانگ فنگ اچ 30 کراس

    خودروی اتوماتیک ارزان قیمت بعدی، یکی از محصولات شرکت چینی دانگ فنگ از شرکت ایران خودروست. خودرویی که سال گذشته به بازار عرضه شد و شباهت هایی به یک خودروی کراس اور دارد و از این نظر می تواند نظر آن هایی را که به دنبال خودرویی در این حدود هستند جلب کند. این خودرو برخلاف اصالت چینی خود از موتور معروف TU5 و ویژگی های آن بهره می گیرد. موتور این خودرو با قدرت 105 اسب بخار، حجمی معادل هزار و 600 سی سی دارد که شتاب 12.5 ثانیه را برای آن فراهم می کند. مصرف این خودرو در 100 کیلومتر، هفت لیتر است. فضای سرنشینان مناسب، امکانات رفاهی ضروری و کاربردی، نرمی، کابین کم‌صدا و راحت از مزیت‌های H30 کراس محسوب می‌شود و این کراس‌اور کامپکت را به گزینه‌ مناسبی برای مصرف‌کنندگان تبدیل می‌کند. ایران خودرو، این خودرو را با قیمتی حدود 45 میلیون و 500 هزار تومان به بازار عرضه کرده است.

    پژو 207 اتوماتیک

    آخرین خودروی اتوماتیک و ارزان قیمت در بررسی ما پژو 207 اتوماتیک است که ایران خودرو آن را با قیمتی حدود 47 میلیون و 700 هزار تومان عرضه می کند. این خودرو فیس لیفتی از پژو 206 و با همان مشخصات موتوری است. موتور TU5این خودرو، همانند 206، دارای حجمی معادل هزار و 600 سی سی و قدرت 105 اسب بخار است. این خودرو شتاب صفرتاصدی معادل با 11.6 ثانیه دارد و مصرف سوخت آن نیز 6.6 لیتر در 100 کیلومتر است. در بازار نیز این خودرو با رنو ساندرو مقایسه شده است. در مقایسه این دو خودرو مشاهده می شود که هر دو از ویژگی های فنی نسبتاً یکسانی برخوردارند با این حال شتاب ساندرو نسبت به 207بهتر است. البته ظاهر 207، موضوعی است که توانسته است طرفداران خودروهایی با ظاهر جذاب و به روز را به خود جلب کند.

    جدول مقایسه کلی:


     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو