فونیکسریمکسبهتام

معاون بهداشت و درمان ناجا :

۵۰ درصدافراد باسابقه اختلال روانشناسی نمی توانند گواهینامه بگیرند

عصر خودرو- معاون بهداشت ناجا گفت: افرادی که به دلیل اختلال روانی از سربازی معاف شده باشند برای اخذ گواهینامه به کمیسیون روانپزشکی ناجا ارجاع داده می شوندو۵۰ درصد این افراد قادر به اخذ گواهینامه نیستند.

۵۰ درصدافراد باسابقه اختلال روانشناسی نمی توانند گواهینامه بگیرند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، سردار سید محمدرضا سید احمدیان معاون بهداشت و درمان ناجا در کنگره روان شناسی ترافیک گفت: آنچه امروزه در پیشرفت‌هایمان جای آن خالی است علوم بین رشته ای است. روانشناسی ترافیک یعنی اشتراک علوم انسانی و علوم ترافیک و ما روانشناسی ترافیک را بخشی از علوم انتظامی می‌دانیم.

    وی افزود: پلیس از علم روانشناسی برای عملیات روانی جامعه، استخدام نیروها، روانشناسی ترافیک و‌حمل و‌ نقل استفاده می‌کند و کارهای زیادی را در این زمینه انجام می‌دهد. 

    سید احمدیان ادامه داد: در حوزه روانشناسی ترافیک در قسمت صدور گواهینامه 2هزار پزشک دوره دیده در سراسر کشور معاینات سلامت رانندگان  را انجام می‌دهند این معاینات دو جنبه‌ی جسمانی ‌و روانی افراد متقاضی را بررسی می‌کند.

    همچنین تصریح کرد: برای تمام کسانی که مشکلات جسمی دارند رویکردهای متفاوتی دیده شده است و‌ در زمینه ی مشکلات روانی نیز برای هر بیماری یک رویکرد و گایدلاین متفاوت داریم. به عنوان مثال کسی که اختلال شخصیت داشته باشد در سنین کمتر از 25سال به او ‌گواهینامه داده نمی‌شود و حتما می‌بایست متأهل ‌و دارای شغل باشد و بعد از دادن گواهینامه به چنین افرادی عملکرد آنها در رانندگی پایش می شود.

    معاون بهداشت ‌و‌ درمان ناجا گفت: بین 50 تا 90 درصد حوادث ترافیکی مربوط به عوامل انسانی است و عوامل محیطی نیز مانند جاده و خودرو در این حوادث نیز  تاثیرگذراند.

    سید احمدیان افزود: در صدور گواهینامه برای اصلاح گایدلاین ها اقداماتی را انجام داده ایم و نیاز به کمک دانشگاهیان داریم.

    وی ادامه داد: رانندگان پرخطر را شناسایی کردیم و برای آنها کلاس های آموزشی را برگزار می کنیم و برای کسانی که صلاحیت کافی ندارند حق اخذ گواهینامه را سلب می کنیم.

    معاون بهداشت و امداد ناجا افزود: بسیاری از افراد گمان می کنند که رانندگی و اخذ گواهینامه یک حق است در صورتی که گواهینامه یک حق نیست بلکه یک امتیاز مهم است که هر کسی صلاحیت آن را داشته باشد از این امتیاز استفاده می کند.

    سید احمدیان عنوان کرد: برای اخذ گواهینامه، فرد باید شاخص هایی داشته باشد. اینکه فرد بتواند خوب ببیند، از نظر جسمی و حرکتی سالم باشد و بتواند تصمیمات درست بگیرد.

    وی اظهار کرد: ما نیاز به ابزارهایی داریم که حساسیت لازم را داشته باشد تا بتوانیم افراد مشکل دار را شناسایی کنیم.

    معاون بهداشت و امداد ناجا در آخر افزود: افرادی که سابقه اختلالات روانشناسی داشته باشند و به دلیل این اختلال از سربازی معاف شده باشند برای اخذ گواهینامه به کمیسیون روانپزشکی ناجا ارجاع داده می شوند و بر اساس آمارها ٥۰ درصد این افراد قادر به اخذ گواهینامه نیستند و ٥۰ درصد مشروط و با توجه به نوع اختلال روانشناسی گواهینامه چند ساله دریافت می کنند.

        

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو