فونیکسریمکسبهتام

معاون وزیر راه و شهرسازی:

‌قطعه اول آزادراه تهران-شمال به نوروز ۹۷ نمی‌رسد

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با تأکید بر اینکه قطعه یک آزادراه تهران -شمال تا پایان امسال افتتاح نمی‌شود، گفت: سالانه ۵ هزار میلیارد تومان از سوی دولت و ۲ هزار میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی در پروژه‌های ما هزینه می‌شود.

‌قطعه اول آزادراه تهران-شمال به نوروز ۹۷ نمی‌رسد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، خیرالله خادمی امروز در نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر 278 هزار کیلومتر انواع مسیرهای جاده‌ای و ریلی داریم که 221 هزار کیلومتر آن راه روستایی و انشعابات فرعی و 42 هزار کیلومتر بزرگراه و راه اصلی است.

    وی با بیان اینکه 2400 کیلومتر آزادراه بهره‌برداری شده در کشور داریم، گفت:‌ 13هزار و 350 کیلومتر خط ریلی موجود داریم.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور افزود: آنچه ما باید بسازیم 41 هزار کیلومتر انواع راه و راه‌آهن است که 15 هزار و 500 کیلومتر در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد، 14 هزار و 330 کیلومتر در حال احداث است و 11 هزار و 300 کیلومتر نیز هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

    خادمی ادامه داد: برای این 14 هزار و 330 کیلومتر پروژه در حال اجرا 27 هزار میلیارد تومان قرارداد موجود و جاری داریم که برای اتمام آنها 50 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهیم یعنی بابت تعدیل ارقام افزایش می‌یابد.

    وی افزود: برای کل 41 هزار کیلومتر پروژه‌ای که در حال ساخت داریم و یا باید بسازیم و در تعهدات ما است، 140 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهیم.

    * اختصاص سالانه 7 هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های شرکت ساخت

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور بیان کرد: سالانه 5 هزار میلیارد تومان از سوی دولت و 2 هزار میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی در پروژه‌های ما هزینه می‌شود.

    خاتمی گفت: اشتغالزایی این پروژه‌ها 50 هزار میلیارد تومان است که 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و 300 هزار نفر غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

    * پیشرفت 77 درصدی پروژه‌‌های اقتصاد مقاومتی باقی‌مانده

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تکمیل پروژه‌های اقتصاد مقاومتی به طول 2600 کیلومتر در اولویت است و همه این پروژه‌ها حداکثر تا نیمه اول سال 97 به پایان می‌رسد.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور بیان کرد: این پروژه‌ها شامل یک‌هزار کیلومتر راه روستایی، 850 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی، 237 کیلومتر آزادراه و 516 کیلومتر راه‌آهن است.

    خادمی با بیان اینکه متوسط پیشرفت فیزیکی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی 77 درصد ارزیابی می‌شود، گفت: 1227 کیلومتر از 2600 کیلومتر پروژه اقتصاد مقاومتی به بهره‌برداری رسیده است.

    * تخصیص متوسط 80 درصدی پروژه‌های شرکت ساخت

    وی با اشاره به اینکه تا امروز به طور متوسط 80 درصد تخصیص مالی پروژه‌ها را گرفته‌‌ایم، بیان کرد: برخی پروژه‌ها 90 درصد، برخی هم 10 درصد تخصیص داشته‌اند، مثلاً پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در اولویت دریافت اعتبار و آزادراه‌ها کمترین تخصیص را داشته است.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور افزود: تخصیص ریلی 67 درصد، پروژه‌های آزادراهی 30 درصد و پروژه‌های راهی 111 درصد بوده است.

    * افتتاح چندین پروژه در فاصله دهه فجر تا پایان سال به ارزش 2320 میلیارد تومان

    خادمی با اشاره به پروژه‌هایی که در فاصله دهه فجر ‌تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: 2775 کیلومتر انواع راه و راه‌آهن در کشور آماده بهره‌برداری است که 265کیلومتر آن ریل است؛ و خط‌آهن کرمانشاه هفته آینده با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور افزود: همچنین مسیر ریلی ارومیه تا پایان سال در بخش باری افتتاح می‌شود و در بخش دیگر اتصال ریلی بستان‌آباد تا میانه را در تبریز داریم.

    خادمی ادامه داد: در این ایام تا پایان سال 568 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و 1942 کیلومتر راه روستایی تکمیل می‌شود.

    وی افزود: برای کل پروژه‌هایی که در دهه فجر تا پایان امسال تکمیل می‌شود 2320 میلیارد تومان هزینه شده است.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اضافه کرد: از 568 کیلومتر پروژه‌ای که در دهه فجر تا پایان سال افتتاح می‌شود 373 کیلومتر پروژه ملی و باقی پروژه‌های استانی است.

    * قطعه اول  آزادراه تهران-شمال به نوروز 97 نمی‌رسد

    وی درباره آزادراه تهران-شمال بیان کرد: قطعه یک آزادراه تهران - شمال در حال ساخت است که پیش‌بینی ما این است بعد از نوروز 97 تکمیل می‌شود و به عید امسال نمی‌رسد.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به اینکه ‌قطعه 2 نیز توسط پیمانکار ایرانی در حال ساخت است، افزود: در قطعه 2 تعداد پنج فاز داریم که توسط پیمانکاران ایرانی اجرا می‌شود.

    خادمی درباره قطعه سوم آزادراه تهران - شمال گفت: در سفر اخیر رئیس بنیاد مستضعفان به کشور چین مذاکراتی برای تأمین سرمایه قطعه سه آن هم در 50 درصد سهم بنیاد انجام شده است که فعلاً نتیجه رسمی مذاکرات به ما اعلام نشده اما رئیس بنیاد مستضعفان به ما گفت که موضوع اصلی ما در این مذاکرات تأمین منابع مالی قطعه سه به عنوان پرهزینه‌ترین قطعه این آزادراه است که طول مسیر را از 92 کیلومتر به 32 کیلومتر کاهش می‌دهد و تأثیر عمده‌ای در ایمنی سیر، کوتاهی مسیر و کاهش ترافیک دارد.

    وی گفت: در آزادراه تهران - شمال کارفرما بنیاد مستضعفان است و دولت سهم خود را در قالب مشارکت پرداخت می‌کند.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در تشریح دلایل تأخیر تکمیل قطعه دوم آزادراه گفت:‌ بخشی از روستاهای حاشیه مسیر اعتراضی داشتند مبنی براینکه کار 24 ساعته موجب عدم آسایش آنها شده است بنابراین مقرر شد فقط در ساعات روشنایی روز کار کنیم همچنین انفجار در بخشی از پروژه ممنوع است چون جاده موجود زیر پای ما است و به اجبار با پیکو این احجام سنگین را باز می‌کنیم در حالی که یک انفجار حداقل سه هزار متر مکعب خاکبرداری ایجاد می‌کند.

    خادمی افزود: اجرای رویه بتنی و دو پوششه کردن هم موجب از دست رفتن زمان شد در ایام زمستان اجرای رویه بتنی به دلیل دمای زیر صفر امکانپذیر نیست.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه قطعه یک آزادراه تهران -شمال تا پایان امسال افتتاح نمی‌شود، گفت: تاکنون 2800 میلیارد تومان به صورت کلی در آزادراه تهران - شمال هزینه شده که آورده دولت 1600 میلیارد تومان است و بنیاد هنوز به صورت رسمی در پرداخت‌های اخیر خود صورت وضعیت به ما نداده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط