فونیکسریمکسبهتام

پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو (۳۶)

زنجیره تامین رقابت پذیر؛ لازمه ورود صنعت خودرو به بازار جهانی

عصر خودرو-پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو تهران در حالی این هفته برگزار شد که دست اندرکاران این صنعت امیدوارند با توسعه ارتباطات بین المللی و تکمیل زنجیره تامین بویژه رقابت پذیر کردن بخش هایی مانند قطعه سازی، کشور را به بازارهای جهانی گره بزنند.

زنجیره تامین رقابت پذیر؛ لازمه ورود صنعت خودرو به بازار جهانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو تهران با محور «زنجیره تامین رقابت پذیر (مواد اولیه، قطعه سازی، لجستیک)» بیست و چهارم بهمن ماه آغاز شد تا به گفته کارشناسان، برای بررسی صنعت خودرو و صنایع وابسته مانند قطعه سازی فرصتی را فراهم کند.
    به باور کارشناسان، پس از تحریم ها، در فضای به وجود آمده می توان آزادانه و بدون هزینه کرد ارز اضافی برای دور زدن تحریم ها، به فکر انتقال فناوری و به روزرسانی صنعت خودرو و صنایع وابسته باشیم؛ کاری که بیش از سه سال است که پله پله در حال انجام آن هستیم.

    **تاریخچه برگزاری همایش صنعت خودرو تهران
    نگاهی به دستاوردهای دوره‌های پیشین این همایش نشان می‌دهد این نشست‌های بین‌المللی به زمینه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در این صنعت راهبردی تبدیل شده و دستاوردهایی همچون تاسیس شرکت ایکاپ (شرکت مشترک پژو با ایران خودرو) را رقم زده است.
    نخستین دوره از این همایش در سال 1392 با هدف معرفی صنعت در عرصه‌ بین‌المللی برگزار شد. این در شرایطی بود که صنعت خودرو ایران در سال‌های 1391 و 1392 با بحران تولید روبرو شده و شمارگان تولید نیز به یک سوم سال 90 کاهش یافته بود. با این حال استارت آشنایی سرمایه‌گذاران خارجی با صنعت خودرو ایران زده شد.
    با ادامه روند برگزاری این همایش در سال 1393، دومین همایش با هدف تبیین راهبرد صنعت خودرو ایران و با حضور مقام های صنعت خودرو از 25 کشور جهان و پیام رییس انجمن جهانی خودروسازان برگزار شد.
    در این سال رشد تولید خودرو رقم خورد و خودروسازان توانستند از پیچ تولید به سلامت عبور کنند و از بحران فاصله بگیرند.
    یکی از دلایل رشد تولید در این سال، از یک‌ سو به آغاز مذاکرات شرکت‌های خارجی حتی با وجود اجرایی نشدن برجام و امید به آینده‌ای بهتر بود و از سوی دیگر، تحولات انجام شده در این صنعت منجر به رقم زدن رشد تولیدی معادل 50 درصد شد.
    در عین حال سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو فرصتی را فراهم کرد که تا در فضایی دور از حاشیه، مذاکراتی بین خودروسازان داخلی و همتایان خارجی که پیش از این متوقف شده بود، ادامه یابد.
    این دوره از همایش با استفاده از نتایج پیشین با اهداف مهمی چون تسریع در رشد صنعت خودرو از طریق جذب سرمایه‌گذاری و تعامل با شرکای خارجی جدید، معرفی فناوری، تولیدات و نوآوری‌های صنعت خودرو، آگاهی مدیران از پیشرفت‌های روز خودروسازی جهان، ارتقای نقش و جایگاه صنعت خودرو در میان سایر صنایع و غیره برگزار شد.
    در این فضا آخرین قوانین و مقررات کشور و نیز برنامه‌ها و شرایط خودروسازان داخلی درباره سرمایه گذاری‌های خارجی بویژه در بخش صنعت خودرو ارائه و تبیین شد.
    شاید بتوان سومین همایش را سنگ بنای حضور شرکت‌های خارجی در صنعت خودرو ایران دانست.
    این شرایط در حالی بود که در نخستین روزهای بهمن ماه 1394 و همزمان با سفر هیات بلندپایه ایرانی به پاریس، قرارداد از سرگیری همکاری‌های گروه صنعتی ایران خودرو و پژو که پس از مذاکراتی طولانی نهایی شده بود با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران، نخست وزیر فرانسه، وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت و مدیران ارشد صنعتی 2 کشور به امضای مدیران عامل 2 خودروسازی رسید که بر اساس آن برای نخستین بار یکی از خودروسازان برتر جهان از طریق سرمایه‌گذاری مالی مستقیم در صنعت خودرو ایران حضور پیدا کرد.
    چهارمین دوره این همایش یین‌المللی که با رویکرد فروش و خدمات پس از فروش در بهمن ماه پارسال برگزار شد، شاهد میهمانانی در سطح تراز نخست خودروسازی جهان بود و در حالی که در دوره‌های پیشین، نمایندگان مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی حضور یافته بودند.
    در این دوره، مدیران عامل شرکای خارجی صنعت خودرو حاضر شدند تا زمینه را برای مذاکرات بیشتر و حتی انعقاد قرارداد فراهم کنند.

    ** همایش پنجم؛ بهمن 1396
    همایش بین المللی صنعت خودرو در پنجمین دوره در هفت محور اصلی، زنجیره تامین رقابت پذیر، مواد اولیه، قطعه سازی و مجموعه سازی و لجستیک را بررسی کرد.
    رییس پنجمین همایش بین المللی خودرو تهران که معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد: ایدرو به عنوان متولی صنعت خودرو کشور، بر مدیریت یکپارچه گسترش و نوسازی صنایع هدف از طریق بسیج منابع و فراهم ‌آوری ملزومات توسعه صنعتی پرشتاب، متوازن و رقابت‌پذیر در عرصه جهانی تمرکز کرده است.
    به گفته «بهزاد اعتمادی» انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری مشترک با حجم مجموع یک میلیارد و 800 میلیون دلار از دستاوردهای برگزاری چهار دوره پیشین این همایش بود.
    اعتمادی تصریح کرد: تداوم حضور صنعت خودروسازی ایران در بازارهای بین المللی بجز با گسترش تعاملات بین المللی و ورود به زنجیره های جهانی تامین میسر نخواهد شد.
    وی ادامه داد: تولید سالیانه یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در کشور، وجود ظرفیت تولید سالیانه 2 میلیون دستگاه خودرو و برنامه ریزی برای افزایش آن به سالیانه سه ملیون دستگاه در افق 1404، ما را بر آن وا می دارد تا به موازات آن زنجیره تامین و ارزش شکل بگیرد.
    این مسوول اضافه کرد: وجود دستکم یک هزار و 200 قطعه ساز و مجموعه ساز در کشور، اشتغال قابل توجهی را به وجود آورده است و از این رو، در همایش پنجم به دنبال اتصال قطعه سازان داخلی با همتایان خارجی آنها بودیم.
    در همین پیوند و در آیین افتتاحیه این همایش، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال‌های گذشته در جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی به معنای صحیح آن در صنعت خودروسازی، همچنین تولید پلت فرم‌های جدید و تحقیق و توسعه به خوبی عمل نکرده ایم.
    «محمد شریعتمداری» تاکید کرد امروز از سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودروسازی استقبال می‌کنیم، حتی از سرمایه‌گذارانی که بخواهند بیش از 50 درصد سهم در این صنعت داشته باشند.
    شریعتمداری افزود: باید تلاش کنیم تحقیق و توسعه مشترک را توسعه داده و همچنین مرکز تحقیقات مشترک را در ایران راه اندازی کنیم که البته این مهم در قراردادهای مشترک سرمایه گذاری اخیر دیده می شود.
    وی یادآور شد: تا سال 2030 میلادی 10 تا 50 درصد تولید برخی خودروسازان مطرح جهانی به سمت خودروهای برقی خواهد رفت که هم فرصت و هم تهدیدی برای صنعت خودروسازی است اما هنوز از این صنعت فاصله چندانی نداریم.
    این عضو کابینه دولت دوازدهم، توجه به شرکت های نوپا (استارتاپ ها) در صنعت خودرو کشور را خواستار شد و گفت: تا سال 2030 بیش از 50 درصد خودروهای سواری جهان «نیمه خودران» و سهم خودروهای تمام خودران ها 15 درصد می شود؛ بنابراین خودروسازان باید از امروز به این سمت حرکت کنند.
    توانمندی تولیدکنندگان مواد و قطعات و همچنین همپایی فناوری و قطعه سازان با طراحی های نوین، 2 محور اصلی این همایش بود.

    ** قطعه سازان ایرانی خود را با فناوری های روز تطبیق دهند
    رییس انجمن قطعه سازان فرانسه در حاشیه این همایش به ایرنا گفت: قطعه سازان ایرانی برای حضور در زنجیره تامین جهانی خودرو باید به سرعت خود را با فناوری های روز انطباق دهند که در این زمینه و با توافق های انجام شده، آموزش ایرانی ها از سوی شرکت های فرانسوی در حال انجام است.
    «جک موج»* افزود: خودروسازان ایران و فرانسه همکاری تنگاتنگی با یکدیگر دارند و ایران بازار بسیار خوبی برای خودروسازان و قطعه سازان فرانسوی است.
    به گفته وی، ایرانی ها نیز برای ارتقای سطح کیفی تولیدات و صنعت قطعه سازی خود، همچنین کسب دانش و فناوری های جدید به این همکاری نیاز دارند.
    به گزارش ایرنا، در حاشیه این همایش، نمایشگاهی به ابعاد سه هزار متر مربع از صنعت خودرو و قطعه سازی کشور برپا شد.
    همچنین برگزاری نشست های رو در رو (بی. تو. بی)، امضای تفاهمنامه ها و گفت وگو در زمینه زنجیره تامین خودروهای سنگین و تجاری از محورهای همایش تهران بود.
    در این همایش بین المللی علاوه بر 220 میهمان خارجی از آلمان، فرانسه، کره جنوبی، ژاپن، چین، تایوان، هند، روسیه، ترکیه، عراق، ترکمنستان و ایتالیا، یک هزار و 560 نفر از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو کشور حضور داشتند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط