فونیکسریمکسبهتام

مخاطرات جاده چالوس - کرج (کندوان) در سفرهای نوروزی

عصر خودرو- جاده چالوس - کرج (کندوان) یکی ازمسیرهای ارتباطی پایتخت منتهی به خطه شمال دارای جاذبه های منحصر بفرد و دیدنی است اما به علت ترافیک ویکطرفه شدن این جاده در تعطیلات نوروز، امداد رسانی به آسیب دیدگان حوادث جاده ای مشکل می شود.

مخاطرات جاده چالوس - کرج (کندوان) در سفرهای نوروزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا ، این مسیر ارتباطی حدود 160 کیلومتر طول دارد که حدود 78 کیلومترآن جزو حوزه جغرافیایی مازندران و بقیه نیز جزو حوزه استان البرز است، منتهی این جاده در حوزه مازندران به علت وضعیت توپوگرافی ، صخره ای بودن و عرض کم ، هرساله بویژه تعطیلات نوروزی یکطرفه می شود.
    بررسی ها و سوابق دوره های گذشته نیز نشان داده هرگاه حوادثی مانند ریزش کوه یا سانحه رانندگی در این مسیر رخ داده به علت یکطرفه شدن محور، امکان امداد رسانی از سوی پایگاه های امداد و نجات جمعیت هلال احمر و پایگاه اورژانس 115 مستقردر این مسیر دچار مشکل شده به گونه ای که عده ای از هموطنان در تصادفات مرگبار رانندگی به علت دیر رسیدن امدادگران جانشان را از دست می دهند.
    سوابق ساخت و ثبت جاده کندوان به سال 1312 بر می گردد ، جاده ای که از زمان ساخت آن تاکنون حوادث فراوان رانندگی را به خود دیده است که براثر این حوادث عده ای از هموطنان جانشان را در این مسیر از دست داده اند.
    **یکطرفه شدن محور چالوس و مشکلات خدمات اورژانسی به بیماران حوادث جاده ای
    مدیرشبکه بهداشت و درمان چالوس در جلسه ستاد تسهیلات خدمات سفر که هفته پیش درفرمانداری این شهر برگزار شد ، گفت : حدود چهارپایگاه اورژانس 115 در مناطق 'دونا' ، 'ولی آباد' ، 'مجلار' و 'مرزن آباد ' این جاده مستقراست اما با یکطرفه شدن جاده چالوس نمی توان هیچ نوع خدماتی به بیماران جاده ای ارائه داد.
    حدیث گردکلی افزود :‌ به عنوان نمونه درصورتی اگر حوادثی مانند ریزش سنگ از ارتفاعات بر روی خودروها در حال گذر از این مسیر رخ دهد شاید پایگاه های اورژانس 115 بتوانند در کوتاه ترین زمان بر سرصحنه حادثه حضور یابند اما در مسیر برگشت کادر پرستاری این پایگاه ها متاسفانه در ترافیک انبوه خودرو ها محاصره می شوند.
    وی اظهارداشت : نکته دیگر آنکه در حاشیه این مسیر حدود 100 روستا نیز وجود دارد اگر دراین روستاها فردی دچار بیماری شدید شود و یا آنکه زن باردار بخواهد برای وضع حمل به مراکز درمانی انتقال یابد به علت تراکم بالای ترافیکی در این مسیر دچار مشکل می شود.
    مدیرشبکه بهداشت و درمان چالوس استقرار پایگاه اورژانس هوایی در منطقه کندوان برای امداد رسانی بموقع آسیب دیدگان ناشی از حوادث جاده ای را بسیار ضروری دانست و گفت که بارها این موضوع در ستاد مدیریت بحران مازندران و شهرستان نیز مطرح وتاکید شد که اگر چنین امکاناتی در زمان اوج گیری مسافران بویژه در نوروز در این منطقه مهیا شود می توان عده ای از آسیب دیدگان را از مرگ حتمی نجات داد.
    گردکلی افزود : ‌تجربه تلخ سال های گذشته نیز گویای این واقعیت است که سرنشینان تعدادی از خودروها به علت این کم و کاستی درسانحه رانندگی جان باختند.
    وی اظهارداشت :‌ با اینکه مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی شبانه روزی مرزن آباد بتازگی دراین شهر فعال شده ولی امکانات این مرکز به اندازه ای نیست که بتواند به این دسته از بیماران خدمات ارائه دهد .
    گزارش های رسمی نیز نشان می دهد که تعداد خودروها عبوری ثبت شده نوروز سال 96 در جاده کندوان بیش از 30 هزار دستگاه به طور متوسط در هر روز بوده است.
    **استقرار سه پایگاه امداد و نجات در جاده چالوس (کندوان )
    رئیس جمعیت هلال احمر چالوس نیز گفت :‌ حدود سه پایگاه امداد و نجات در مناطق لارک ، پل زنگوله و دهانه شمالی تونل کندوان با برخورداری دستکم 15 نجاتگر و خودروهای آمبولانس و نجات در زمان وقوع حوادث احتمالی مانند سانحه رانندگی یا دیگر بلایای طبیعی و غیر طبیعی به مسافران حادثه دیده خدمات ارائه می دهند.
    امیرحسین عسگرزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌علاوه برآن 2 پایگاه خدمات ایمنی سلامت و راهنمای مسافران هم برای ارائه خدمات رسانی به مهمانان نوروزی یکی در قطعه 4 آزاد راه تهران - شمال و دیگری نیز در کنارگذر ساحلی تنکابن - چالوس در منطقه نمک آبرود مستقراست.
    **نبود خودروهای اطفای حریق در جاده دغدغه اصلی امدادگران
    رئیس جمعیت هلال احمر چالوس گفت :‌ به علت سرعت زیاد خودروها ،‌ریزش کوه و درپی وقوع حوادثی مانند آتش سوزی خودروها و نیز جراحت یا فوت عده ای از مسافران در این حوادث در اختیار داشتن خودروهای آتش نشانی در این جاده بسیار ضروری است.
    عسگرزاده افزود :‌ بارها در این جاده دیده شده که براثر ریزش کوه تعدادی خودرو دچار سوختگی شدید شده اند که متاسفانه به علت نبود خودروهای آتش نشان نجاتگران جمعیت هلال احمر نتوانستند کاری کنند و متاسفانه این خودروها و سرنشینان آن ها در شرائط خیلی بدی جان باختند.
    وی ادامه داد :‌ این حوادث تلخ و آزاردهنده گویای این واقعیت است که مسئولان باید در این حوزه تدابیری بیندیشند دیگر شاهد تکراراین اتفاقات ناگواردر این جاده نباشیم.
    رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای چالوس گفت : برای ایمن سازی این جاده اقداماتی مانند روکش آسفالت به طول حدود 50 کیلومتر ،‌ تعویض تابلوهای راهنما و خط کشی انجام گرفته است ولی از اینکه احتمال دارد حوادثی نظیر ریزش کوه و درپی آن خسارت هایی به خودروهای در حال گذر از این مسیر رخ دهد ، بروز این حوادث بسیار محتمل است .
    مهدی صفایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ این گونه حوادث به علت وضعیت توپوگرافی و صخره ای بودن مناطقی ازاین جاده است و ریزش کوه بویژه سقوط تخته سنگ های معلق از بالادست به سطح جاده تهدید جدی برای مسافران در حال گذر از این مسیراست.
    وی دراختیار گذاشتن یک خودروی آتش نشان در زمان وقوع حوادثی مانند احتمال آتش سوزی خودروها براثر سقوط سنگ بر روی آن ها در این مسیر را ضروری دانست و ادامه داد : استقرار یک دستگاه خودروی آتش نشان طبیعتا می تواند سرنشینان خودروها را در زمان آتش سوزی نجات دهد و ضمن آنکه در زمان یکطرفه شدن جاده هنگام انتقال مصدومان به مراکز پیش بیمارستانی در این مسیر همراهی کند.
    رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای چالوس گفت : اداراتی مانند شهرداری ها ، دهیاری ها و بخشداری های شهرستان چالوس می توانند در برخی از ایام سال بویژه تعطیلات نوروزی زمان اوج مسافرت ها یک دستگاه خودرو آتش نشان را در محور کندوان پیش بینی کنند.
    درپی تماس های متعدد خبرنگار ایرنا با فرماندار، شهردار چالوس و بخشدارمرزن آباد برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این گزارش ، متاسفانه این مسئولان قادر به پاسخگویی نشدند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط