فونیکسریمکسبهتام

سفر در جاده های بی خط

عصر خودرو- شب است و بارش باران بر شدت تاریکی می افزاید؛ زمین خیس نور چراغ خودرو و خط سفید کمرنگ کنار جاده را می بلعد؛ چشم هایش از حدقه بیرون زده و برای بهتر دیدن مسیر، سرش را به شیشه جلو چسبانده است.

سفر در جاده های بی خط
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، جاده فرعی روستا به شهر با سیاهی شب درآمیخته است و سفیدی خطوط جاده به شبحی می ماند؛ با هزار زحمت پیش می راند، زیر لب غر می زند و از بی توجهی نهادهای مسوول در تجدید خط کشی جاده گلایه می کند.
    این داستان هزاران نفری است که هر روز در جاده های آذربایجان شرقی تردد می کنند و به دلیل نبود خطوط جاده و یا کمرنگ شدن آن با خطر تصادف مواجه اند.
    البته نبود خط کشی یا کمرنگ شدن آن، محدود به جاده های فرعی و روستایی نیست، بلکه این مشکل حتی در آزادراه تبریز - تهران نیز به چشم می خورد و مشکلات فراوانی را برای مسافران این راه های پر پیچ و خم به ویژه در شب ها و مواقع بارانی به وجود می آورد.
    حسین علیزاده که ساکن شهرستان مرزی جلفاست و برای خرید عمده اقلام مورد نیاز مغازه خواروبار فروشی اش به بازار تبریز آمده است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از اینکه خطوط جاده 130 کیلومتری تبریز- جلفا در بسیاری جاها قابل مشاهده نیست، گله دارد.
    علیزاده که به گفته خودش هفته ای حداقل یک بار این مسیر را طی می کند، می گوید: خطر ناشی از نبود یا کمرنگ شدن خطوط جاده به ویژه در شب هنگام که دید بسیار پایین است، دوچندان می شود.
    احمد حسینی از ساکنان روستای 'قینر' نیز که روستای محل زندگی اش در حاشیه جاده منتهی به جاذبه گردشگری 'آبشار گول آخیر' واقع شده است، از اینکه این مسیر 90 کیلومتری خط کشی ندارد، گلایه دارد.
    حسینی توضیح می دهد: این مسیر، آخر هفته فصول گرم سال میزبان هزاران دستگاه خودرویی است که از شهرستان های مختلف آذربایجان شرقی برای رسیدن به 'آبشار گول آخیر' از آن تردد می کنند، اما راهداری کوچک ترین اهمیتی به خط کشی آن نمی دهد.
    وی یادآور می شود: نبود خط کشی در این جاده فرعی و روستایی علاوه بر وقوع سوانح رانندگی فراوان، در موارد زیادی موجب درگیری فیزیکی بین ذینفعان در این قبیل اتفاقات ناگوار می شود.
    هر چند نبود خط کشی در جاده ها یا کمرنگ شدن آن، شاید در نگاه نخست و در شرایط هوای آفتابی و دید کامل، مهم به نظر نرسد، اما بی توجهی در نگهداری آن موجب وقوع تصادفات رانندگی منجر به فوت و خسارات جانی می شود.
    این در حالی است که اداره کل راهداری و حمل و نقل موظف است برای جلوگیری از هر گونه اتفاق ناگوار و تضییع حق مردم، در صورت باقیماندن حداقل 20 درصد از خطوط جاده ها نسبت به تجدید آن اقدام کند.
    البته مقام های ارشد آذربایجان شرقی به اهمیت خط کشی جاده ها در تامین امنیت مسافران اشراف دارند، به گونه ای که معاون عمرانی استاندار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه استانداردسازی جاده های استان از طریق تجدید خط کشی و نصب علایم مورد تاکید است، از پیگیری جدی شخص وی در این باره در جلسات شورای ترافیک سخن می گوید.
    محمدصادق پورمهدی می گوید که خط کشی جدید یا تجدید خطوط جاده های استان در مقایسه با هزینه چند میلیارد تومانی احداث هر کیلومتر راه، هزینه چندانی در برندارد و نهادهای مسوول باید در این باره حساس باشند.
    به گفته پورمهدی، تامین امنیت جانی و مالی مردم به هنگام سفر در جاده های آذربایجان شرقی شوخی بردار نیست و تجدید خطوط جاده ای در تحقق این مهم بسیار موثر است.
    اما مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با اشاره به وجود حدود چهار هزار کیلومتر جاده اصلی و فرعی در سطح استان به خبرنگار ایرنا می گوید که پارسال تنها 2 هزار و 739 کیلومتر از راه های استان خط کشی یا تجدید خط کشی شد.
    منوچهر سلمان زاده در پاسخ به سوالی درباره کمرنگ شدن خط کشی ها در اغلب جاده های استان توضیح می دهد: عمر خط کشی جاده ای 9 ماه و با ارتقای کیفیت رنگ و فناوری مورد استفاده تا 15 ماه قابل افزایش است.
    وی در عین حال از تخصیص اعتبار بهتر برای خط کشی جاده های استان یا تجدید آن در سال جاری خبری می دهد و می گوید: بدون شک تامین امنیت مردم به هنگام تردد در محورهای ارتباطی، اولویت اصلی ماست.
    در همین حال رییس پلیس راه آذربایجان شرقی نیز که به دلیل حضور میدانی شبانه روزی خود و همکارانش در جاده های استان، شاهد وقوع تصادفات ناشی از رعایت نشدن سهم عبور توسط رانندگان یا انحراف از مسیر آنان می باشد، از 'خط کشی جاده' به عنوان اصل خلل ناپذیر رانندگی یاد می کند.
    سرهنگ جواد ناموران با اشاره به تصریح ماده 97 آیین نامه راهنمایی و رانندگی بر لزوم تشخیص، انتخاب، تهیه، جانمایی، نصب، ترسیم و نگهداری علایم عمومی و افقی {خط کشی} راهنمایی و رانندگی در جاده ها توسط راهداری و حمل و نقل می گوید که کنوانسیون بین المللی عبور و مرور در جاده ها و راه ها نیز که کشورمان در سال 1354 به آن پیوسته است، بر این موضوع تاکید دارد.
    وی می گوید: خط کشی در جاده های بیرون شهری در زمره علایم افقی رانندگی محسوب می شود و به دو نوع خط کنار جاده ای و وسط جاده ای تقسیم می شود؛ خطوط کنار جاده از انحراف خودرو از مسیر و واژگونی آن جلوگیری می کند و خط وسطی نیز محدوده مسیرهای رفت و برگشت را تعیین و از خارج شدن خودرو از مسیر خود و شاخ به شاخ شدن با خودروی روبه رویی ممانعت می کند.
    سرهنگ ناموران تاکید می کند که خطوط جاده ای در راه های بیرون شهری به ویژه در هنگام شب و مواقع بارندگی نقش بازدارندگی بی بدیلی در وقوع سوانح رانندگی و وارد آمدن خسارات جانی و مالی به شهروندان دارد.
    امید که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با اهتمام ویژه به خط کشی جاده ای یا تجدید خطوط موجود، در مسیر تامین هرچه بیشتر امنیت مسافران در محورهای ارتباطی استان گام بردارد.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط