فونیکسریمکسبهتام

نوسازی ناوگان فرسوده مانع هدررفت سرمایه ملی می شود

عصر خودرو- ناوگان فرسوده با توجه به مصرف سه برابری سوخت در مقایسه با خودروهای نو، علاوه بر هدررفت حامل های انرژی و افزایش آلاینده‌های زیست محیطی و تهدید سلامت انسان‌ها در واقع خسارتهایی بر اقتصاد ملی تحمیل می کند.

نوسازی ناوگان فرسوده مانع هدررفت سرمایه ملی می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، حدود یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که با اسقاط آن سالانه حدود 400 میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.
    طبق برآورد کارشناسان خودروهای فرسوده بیش از 70 درصد از خودروهای صفر کیلومتر سوخت مصرف می‌کنند.
    یکی از اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای مهار خسارت‌های ناشی از تصادفات و آلودگی زیست محیطی و همچنین جلوگیری از افزایش مصرف سوخت، طرح نوسازی ناوگان فرسوده است که این مهم را در کنار احیای بافت فرسوده از اولویت های برنامه سال 97، تعریف شده است.
    در سمنان از مجموع 2 هزار و 500 دستگاه فعال ناوگان حمل بار، حدود 50 درصد فرسوده است و همچنین توجه به نوسازی ناوگان عمومی و خودروهای درون شهری به لحاظ رونق اقتصادی و ارتقای رفاه اجتماعی نیازمند تشدید توجه دولت است.
    نماینده مردم سمنان،مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه در گفت ‌و گو با ایرنا با اشاره به ضرورت توجه دولت و تشدید در اجرای این طرح گفت : دولت تدبیر و امید باید با جدیت بیشتری به مسأله حمل و نقل عمومی در بخش‌های مختلف از جمله کلان شهرها، در بحث متروها و همچنین انواع اتوبوس‌ها ورود کند.
    احمد همتی با بیان این که، پرداخت سهم بودجه‌ای ناوگان حمل و نقل عمومی از سوی دولت به صلاح کشور است و دولت باید در این مسأله با جدیت بیشتری ورود کند، افزود: با نوسازی ناوگان‌های عمومی ترغیب مردم برای استفاده از آن افزایش یافته و این امر راهکاری برای مهار تک‌سرنشینی‌ها ، آلودگی هوا و مصرف انرژی خواهد بود.
    وی با بیان این که حمایت و تلاش دولت برای عملیاتی شدن هر چه سریع ‌تر این طرح، در کاهش مصرف حامل‌های انرژی اثرگذار است، ادامه داد: نوسازی ناوگان عمومی که به موازات آن با افزایش رغبت مردم در استفاده از این خودروها همراه است، ترافیک‌های شهرها را کاهش داده و مانع از اتلاف وقت و مختل شدن امور خواهد شد.
    همتی بیان داشت : در همان حد که بودجه برای حمل و نقل عمومی مصوب می‌شود باید مورد عنایت و توجه قرار گیرد تا روز به روز شاهد رغبت مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی باشیم.
    وی خاطرنشان کرد : در استان سمنان مذاکراتی با شهرداری‌ها و شوراهای شهر شده که آیا می‌توان در بحث حمل و نقل عمومی و کاهش هزینه ها و آلودگی‌ها اقدامی صورت گیرد یا خیر.
    وی ادامه داد : ناوگان‌های فرسوده سه برابر ناوگان نو سوخت مصرف می کند و این امر علاوه بر هدررفت حامل های انرژی و افزایش آلاینده‌های زیست محیطی، تهدید جدی برای سلامت انسان‌هاست.
    به گزارش ایرنا، یکی از اولویت‌های مهم دولت دوازدهم در سال جدید نوسازی ناوگان عمومی و خودروهای فرسوده است در سمنان بیش از یک هزار راننده فعالیت دارند 2 هزار و 500 دستگاه وسیله نقلیه فعال در بخش ناوگان بار استان وجود دارد که سن فرسودگی آن بیش از 25 سال است.
    در سال گذشته، بیش از سه هزار خودرو سبک و سنگین در استان اسقاط شدند که این آمار نشان از رشد 14 درصدی اسقاط خودروهای فرسوده سبک و سنگین نسبت به سال 96 در استان را نشان می‌دهد.
    برنامه سال 96 خروج 800 هزار دستگاه خودروی فرسوده بوده که این امر برای 110 هزار دستگاه عملیاتی شد.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو