فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد:

۲ فاکتوری که صنعت خودرو را از تحریم ها معاف می کند

عصر خودرو- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: در صورتی صنعت خودرو ایران می توان تحریم ناپذیر باشد که اقدامی در جهت شناخت درست نقطه استراتژیک این صنعت انجام گیرد.

۲ فاکتوری که صنعت خودرو را از تحریم ها معاف می کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸:۰۰

    فربد زاوه در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو»  در پاسخ به این که چرا صنعت خودرو به جای تحریم های پی در پی، اقدام به تحریم شرکت ها و کشورهای خارجی نمی کند، گفت: تحقق این شرایط در گرو رسیدن اقتصاد کلان به نقطه ای است که نقش بازیگر اصلی را ایفا کند و بازیگر اصلی میدان بوده و در عین حال نیز انتفاع بازار را در اختیار بگیرد.
    وی افزود: این شرایط در حالی است که در حال حاضر قدرت خرید ایران با توجه به شرایط مالی و بانکی به اندازه ای نیست که بتواند به بازیگر اصلی میدان تبدیل شود همانگونه که تولید پژو 2008 در ایران به شکل محدود انجام شد.
    این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که توان بازار ایران بر خلاف تصور موجود، توان کافی نیست و نمی توان از آن به عنوان یک عامل تقویت بازار استفاده کرد، تصریح کرد: رویه ای که تاکنون اشتباه بوده و هنوز هم ادامه دارد، تقاوت در دیدگاه ما در شناخت نقطه استراتژیک صنعت خودرو است در حالی که بازار حرف اول و آخر را می زند و در صورت اصلاح این نقطه می توان چالش موجود را برطرف کرد، دیدگاه استراتژیک صنعت خودرو نقطه دیگری است.
    زاوه یادآور شد: اگر درست نگاه کنیم زمانی می توانیم تحریم ناپذیر شویم که به جای این که با آغاز تحریم، درد آن را در تهران احساس کنیم و صدای آن را در اصفهان بشنویم، درد را در پاریس احساس کنیم و صدا را در نیویورک بشنویم همانگونه که در حال حاضر همزمان با افزایش تعرفه خودرو به آمریکا روی داده است.
    وی گفت: در حال حاضر آمریکا صحبت از افزایش تعرفه فولاد و خودرو کرده است که به طور قطع تحریم خودرو از سوی آمریکا، صدای شهروند کالیفرنیایی را در می آورد و در عین حال کارگر مرسدس بنز، کمترین آسیب را از این تصمیم خواهد دید و بیشترین آسیب به مصرف کننده آمریکایی باز می گردد زیرا او ملزم به پرداخت مابه التفاوت هزینه است.
    زاوه ادامه داد: اگر آمریکا مرسدس را تحریم کند در نهایت عرضه دو تا سه میلیون دستگاه خودرو به بازار آمریکا محدود می شود که در این شرایط کاهش عرضه نیز منجر به افزایش تورم می شود.
    این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که اگر ایران تولید کننده خودرو در جهان بود نه مصرف کننده، تحریم صنعت خودرو ایران امکانپذیر نبود، اظهار کرد: بر اساس گزارش های ارایه شده فروش پژو در خاورمیانه با کاهش روبرو شده، این در حالیست که پژو در خاورمیانه تنها بازار ایران را در اختیار دارد و حتی در صورت تحریم نیز، ایران ناگزیر به خرید قطعات استراتژیک از پژو به هر طریقی خواهد بود. بنابراین محروم کردن سایر کشورها از انتفاع بازار و گرفتن امتیاز از کشورها رویکرد درستی نیست، رویکردی که وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم نیز از آن استفاده کرد و به مشکل جدی برخورد.
    وی تاکید کرد: سیاستی که ایران باید در اختیار بگیرد بازار برون گرا و حضور در حلقه جهانی است. اگر تحریم صنعت خودرو در سال 85 اتفاق می افتاد پژو با چالش جدی مواجه بود زیرا فروش قطعات و خودرو به ایران زیاد بود، اما هم اکنون کسی از تحریم ایران آگاه نمی شود چرا که سهم پررنگی در بازار ندارد، در این شرایط پیدا کردن نقطه استراتژیک صنعت خودرو سیاستی است که صنعت خودرو باید در پیش بگیرد.

    نویسنده: میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو