فونیکسریمکسبهتام

کنترل "هوشمند" ۵ تونل پایتخت

عصر خودرو- مدیر بخش حمل ونقل هوشمند پل‌ها و تونل‌های شهری شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران از کنترل هوشمند ۵ تونل شهری پایتخت خبر داد.

کنترل "هوشمند" ۵ تونل پایتخت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، ویسه با حضور در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از مرکز کنترل ترافیک بزرگراه صدر و نیایش با بیان اینکه تونل نیایش و پل طبقاتی صدر به صورت هوشمند اداره می‌شوند گفت: پل صدر و نیایش یک سیستم کلی هوشمند دارد که در زیرمجموعه آن سیستم‌های کنترلی جانبی، آن را پشتیبانی می‌کند.

    وی با بیان اینکه هر تونل سه کیلومتر طول دارد و 9 دسترسی برای آن پیش‌بینی شده است گفت: برای اولین بار در تونل نیایش سه دسترسی اضطراری به بیرون از تونل تعبیه شده است که حتی خودروهای سنگین نیز می‌توانند از این دسترسی اضطراری استفاده کنند .

    وی با بیان اینکه 115 دوربین وضعیت ترافیکی صدر و نیایش را کنترل می‌کنند، گفت: به فاصله هر 150 متر این دوربین‌ها نصب شده است و این در حالیست که هر 50 متر نیز باکس آتش‌نشانی نصب شده که درصورت وقوع حریق می‌توان از آن استفاده کرد.

    ویسه با بیان اینکه یک کابل هوشمند در سقف تونل کشیده شده است که اگر درجه حرارت افزایش یابد نسبت به اعلام هشدار اقدام می‌کند، گفت: 62 جت فن وظیفه تهویه هوای تونل بر عهده دارند.

    وی با بیان اینکه براساس آمارها میانگین روزانه 60 هزار تردد در هر دو مسیر صدر و نیایش ثبت می‌شود گفت: روشنایی تونل به صورت اتوماتیک در نظر گرفته شده است. به گونه‌ای که در 200 متر ابتدایی تونل شاهد آبشار نور هستیم که البته این آبشار نور با توجه به سنسورهای نوری حساس به وضعیت پیرامونی فعال است و میزان شدت نور براساس این سنسورها در ابتدای تونل تنظیم‌ می‌شود.

    ویسه با بیان اینکه برق تونل از دو قسمت شرق و غرب تهران تنظیم می‌شود گفت: به غیر از این پنج دیزل ژنراتور نیز فعال هستند که به عنوان یک نیروگاه وضعیت روشنایی صدر و نیایش را کنترل می‌کنند.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بازگشایی کامل تونل آرش – اسفندیار تاثیری بر ترافیک صدر و نیایش دارد گفت: تونل آرش – اسفندیار یک تونل محلی است اما ممکن است تاثیرگذار باشد. بر همین اساس منتظر هستیم تا بازگشایی شود.

    در ادامه ویسه با بیان اینکه پنج تونل شهری رسالت، امیرکبیر، توحید، نیایش و شهدای غزه به صورت هوشمند کنترل می‌شوند، گفت: همه این تونل‌ها از یک استاندارد استفاده می‌کنند اما دقت داشته باشید که تکنولوژی به روز تغییر می‌کند و ما نیز باید پا به پای آن توانایی‌های خود را افزایش دهیم.

    وی با بیان اینکه هر تونل بعد از مدتی نیاز به سرویس جت فن و یا دوربین دارد گفت: به همین دلیل با اعلام قبلی برخی تونل‌ها برای سرویس دهی آن هم در شب بسته می‌شوند اما برخی از اتفاقات نیز اجتناب ناپذیر است. مثلا چندی پیش در پل صدر یک تکه از کابل ارتباطی از تابلوی برق سرقت شد و به تبع آن تعدادی از تجهیزات خاموش شدند هرچند که تیم مستقر در پل که به صورت 24 ساعته تعمیر و نگهداری را برعهده دارد توانست در کمترین زمان ممکن این مشکل را مرتفع کند اما با این حال برای ساعاتی در کار اختلال ایجاد شد.

    ویسه در مورد تهویه هوای تونل‌ها نیز با بیان اینکه دو سناریو برای تهویه تونل‌های شهری در نظر گرفته شده است گفت: حسگرهای نصب شده در تونل براساس میزان دود، طول دید و میزان مونواکسیدکربن در تونل سیستم تهویه هوا را کنترل می‌کنند که می‌تواند وضعیت آن عادی و یا به صورت اضطراری تعیین شود که براساس وضعیت تهویه هوا شدت می‌گیرد.

    ویسه درمورد تخلیه اضطراری تونل‌ها نیز با بیان اینکه سناریوهای مختلفی برای تخلیه اضطراری تونل‌ها در نظر گرفته شده، گفت: در طراحی تونل‌ها، تونل‌ها براساس طولشان به زون‌های مختلف تقسیم‌بندی کردیم که دوربین‌ها، سیستم صوتی،‌ تابلوهای اعلان و ... براساس میزان ترافیک در زون مربوطه تعیین می‌شود و اگر تصادفی در تونلی رخ دهد این دوربین‌ها که به صورت صددرصد تونل را پوشش داده‌اند، به مراکز آتش‌نشانی و اورژانس به صورت خودکار هشدار می‌دهد و اگر حادثه‌ای در تونل رخ دهد نشانگرهایی در تونل تعبیه شده که در حالت عادی سبز است اما در صورت وقوع حادثه این نشانگرها به سمت راه‌های خروج، قرمز چشمک زن می‌شوند و به راحتی مردم می‌توانند از این تونل خارج شوند و در تونل نیایش نیز حتی سه دسترسی خاص برای خودروها در نظر گرفته شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو