فونیکسریمکسبهتام

سرویس مدارس و دغدغه های اولیای دانش آموزان

عصر خودرو- دیگر خیلی وقت است که پیاده روی دوستانه از خانه تا مدرسه در بین دانش آموزان به خاطره پیوسته مثل تمام زیبایی های طبیعی زندگی که ماشینی شدن آنها را نه به ضرورت که بیشتر اوقات به سبب عادت و حتی چشم و همچشمی محو و نابود کرده است.

سرویس مدارس و دغدغه های اولیای دانش آموزان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، قدیم ها؛ صبح با هیاهوی کودکان در کوی و برزن آغاز می شد، هر کجا که می نگریستی فریاد، خنده و شادی انبوه دختران و پسرانی بود که با نشاط تمام رو به مدرسه در حرکت بودند.
    امروز دیگر خبری از این پیاده روی های شادی بخش نیست، خودروهای بزرگ و کوچک که برخی از آنها دانش آموزان را روی هم تلنبار کرده و پدر و مادرهایی که کودکان خود را با شتاب دم مدرسه پیاده کرده و هراسان و مضطرب از دیر شدن وقت اداره روی پدال گاز ماشین فشار می آورند، صحنه های تکراری هر صبح پس از مهر و آغاز مدارس است.
    اکنون «سرویس مدرسه» به دغدغه و حتی نیاز آموزشی برای اولیای دانش آموزان و مسوولان مدارس تبدیل شده است و در بسیاری اوقات پیش از هر اقدام آموزشی جمع و جور کردن و ساماندهی آن در اولویت برنامه ریزی های پدران و مادران قرار می گیرد.
    بسیاری از خانواده ها حتی بیشتر از مسایل درسی دانش آموزان دست کم در هفته های اول مدرسه دغدغه سرویس مدارس، وضعیت و نوع خودرو، تعهد و شخصیت راننده، هزینه سرویس و مسایل مرتبط به تردد فرزندان خود به مدرسه را دارند.
    اینکه امروز چرا این چنین فرزندان خود را به زندگی ماشینی عادت داده ایم، اینکه چرا حتی ترجیح می دهیم که کودکان ما مسیر کوتاه خانه تا مدرسه را بدون پیاده روی و با سرویس مدرسه بپیمایند علت و عواملی زیادی دارد، از اجبار تا چشم و هم چشمی، از امنیت تا ترافیک و...
    «اکرم آقارحیمی» مادر یکی از دانش آموزان ابتدایی است که تنها دلیل استفاده از سرویس مدرسه را استفاده فامیل و همسایه های دور و نزدیک از آن و به نوعی همرنگ جماعت شدن ذکر می کند.
    وی گفت: بالاخره نباید به هنگام جمع نشینی جلوی زنان فامیل و همسایه کم آورد، همه آنها با پز و افاده از سرویس های مدارس فرزندان خود می گویند و در این میان نمی شود گفت که بچه من مسیر خانه تا مدرسه را حتی اگر کوتاه باشد، پیاده می پیماید.
    «ریحانه طیبی»، اما شاغل بودن خود و همسرش را دلیل استفاده از سرویس مدرسه برای فرزند خود بیان می کند و می گوید: ما چاره ای جز این نداریم.
    «آمنه حسن زاده» هم افزایش ترافیک، زیاد شدن سرسام آور خودروها در شهر، نا امن بودن معابر و رواج رانندگی های خطرناک را علت استفاده از سرویس مدرسه ذکر کرده و می افزاید: در این وضعیت ترافیک به ویژه صبح ها که همه به خیابان سرازیر می شوند، نمی شود کودک را به حال خود روانه کوچه و خیابان کرد.
    وی گفت: این روزها استفاده از سرویس مدرسه از نظر امنیت جانی کودکان به امری ضروری تبدیل شده و نمی شود مثل گذشته ها آنها را با پای پیاده راهی مدرسه کرد.
    در این میان افزون بر اینکه سرویس مدارس ضرورتی برای خانواده ها شده چگونگی و شرایط آن نیز به دغدغه اولیا و مدیران مدارس تبدیل شده است .
    استفاده از خودروهای فرسوده و نیمه فرسوده، موضوع اهلیت و سلامت اخلاقی رانندگان خودروها و نرخ سرویس های مدارس از جمله مسایلی بوده که از چند سال پیش همیشه دغدغه اولیای دانش آموزان بوده است.
    «امین رحیمی»، پدر دانش آموز راهنمایی می گوید: هنوز خاطره تصادف برخی از سرویس های مدرسه و جان باختن دانش آموزان در سال های گذشته از خاطرم رخت نبسته و استفاده از خودرو سالم و راننده ماهر به عنوان سرویس مدرسه جزو دغدغه هایم است.
    «زهرا نباتی»، مادر یکی از دانش آموزان نیز گفت: افزون بر افزایش هزینه های آموزشی از جمله شهریه مدرسه، گرانی نوشت افزاربالا رفتن نرخ سرویس مدرسه نیز بر هزینه خانوار سنگینی می کند.
    «احمد قاسمی»، پدر یکی از دانش آموزان هم گفت: اگر امکانش را داشتم، فرزندم را خودم به مدرسه می بردم، ولی به دلیل اینکه سرکار می روم او از سرویس مدرسه استفاده می کند.
    وی افزود: از مسوولان آموزش و پرورش انتظار داریم سرویس هایی را برای دانش آموزان انتخاب کنند که رانندگان آن ها از هر لحاظ مورد تایید باشند.
    مسوولان آموزش و پرورش استان اردبیل در این حال می گویند که ساماندهی و توجه به سرویس مدارس یکی از برنامه های اولویت دار متولیان این استان در کنار مسایل آموزشی بوده است.
    به گفته آنان، امسال سرویس های مدارس طبق برنامه ساماندهی شده و اولیای دانش آموزان و مدیران مدرسه در این زمینه همکاری مناسبی داشته اند.
    مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل از فعال شدن چهار هزار خودروی سرویس مدرسه از اول مهرماه در استان خبر داد و پیش بینی کرد که 21 هزار دانش آموز با استفاده از این سرویس ها به مراکز آموزشی تردد داشته باشند.
    «احمد ناصری» بیان کرد: بازرسی های لازم از همه خودروهای طرف قرارداد با مدارس استان انجام گرفته و پیشنهاد می شود والدین از سریس های مورد تایید آموزش و پرورش استفاده کنند.
    به گفته وی، در طول سال تحصیلی نظارت های لازم از سوی آموزش و پرورش و سایر دستگاه های مربوطه از این سرویس ها انجام می شود.
    ناصری اظهار داشت: هزینه سرویس های مدارس با نظر جمعی اعضای کارگروه ماده 18 که متشکل از پلیس راهنمایی رانندگی، تاکسیرانی و استانداری و همچنین آموزش و پرورش است، تعیین می شود.
    در این حال رئیس پلیس راهور اردبیل نیز با تاکید بر ساماندهی سرویس های مدارس گفت: امسال نظارت بر نو و سالم بودن خودرو، سلامت و ماهر بودن رانندگان و رعایت استاندارد تعداد دانش آموزان استفاده کننده از خودرو ها تشدید خواهد شد.
    سرهنگ «رحیم آقامحمدی» گفت که به خانواده ها توصیه شده کمتر از خودروهای شخصی به عنوان سرویس مدرسه برای ترد فرزندان خود استفاده کنند زیرا این خودروها زیر نظارت ارگان خاصی نبوده و اغلب مشکل زا هستند.
    به گفته وی، اولیای دانش آموزان بهتر است از سرویس های مورد تایید و طرف قرارداد مدارس و یا تاکسی تلفنی ها استفاده کنند.
    وی اضافه کرد: برای شناساسی و نظارت مناسب، خودروهای استفاده شده به عنوان سرویس مدارس باید دارای آرم و علایم مشخص باشند.
    آقا محمدی با اشاره به اینکه در سال های گذشته برخی خودروها اقدام به سوار کردن اضافی دانش آموزان می کردند، افزود: اینکه به جای چهار نفر در خودروهای کوچک هفت و حتی بیشتر دانش آموز سوار شود، پذیرفتنی نیست و امسال با متخلفان برخورد خواهد شد.
    وی تاکید کرد که شهروندان در صورت دیدن هر گونه تخلف از سوی رانندگان سرویس مدارس با شماره 120 تماس گرفته و گزارش کنند.
    244 هزار دانش آموز در سال تحصیلی جدید در مدارس و فضاهای آموزشی استان اردبیل تحصیل خواهند کرد.
    3006 /

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط