فونیکسریمکسبهتام

وقتی با ترمز دستی رانندگی می کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

عصر خودرو- آیا تا به حال اتفاق افتاده است که قبل از حرکت فراموش کنید ترمز دستی را آزاد کنید؟ این کار بسیار خجالت آور است اما سهل انگاری تنها مشکل موجود نیست ، سهل انگاری هایی مانند این می تواند آسیب زیادی به خودرو شما وارد کند .

وقتی با ترمز دستی رانندگی می کنید چه اتفاقی می‌افتد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایلنا ،  ترمز دستی به خودرو شما کمک می کند در جایی که توقف کرده اید محکم بایستد حتی اگر یک خودرو با جعبه دنده خودکار داشته باشید ، عاقلانه تر است که ترمز دستی را بکشید. جدای از محکم نگه داشتن خودرو در جای خود ، ترمز دستی همچنین می تواند به جلوگیری از آسیب رسیدن به جعبه دنده کمک کند مخصوصا زمانی که در شیب تند پارک کرده اید ، در این زمان بیشترین خسارات می تواند به اجزای درونی خودرو وارد شود .

    اگر خودرو شما جعبه دنده دستی دارد، بسیار مهم است که هنگام پارک قبل از خروج از خودرو حتما ترمز دستی را بکشید، در دنده گذاشتن خودرو ممکن است برای جلوگیری از به حرکت افتادن خودرو کافی نباشد اگر دنده کاملا درگیر نشده باشد ممکن است ناگهان  از دنده خارج شود و باعث شود خودرو به حرکت بیفتد که مسلما باعث خسارات جانی و مالی به شما و دیگران می شود.

    ترمز دستی‌های مدرن می‌توانند با یک اهرم ، پدال یا حتی کلید الکترونیکی فعال شوند. اما اگر با فعال بودن ترمز دستی رانندگی کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ خب ، جواب کوتاه این است که بگوییم بستگی دارد.

    اگر ترمز دستی تنها یک یا دو مرحله درگیر شده باشد (صدای تق)، خطر آسیب رسیدن حداقل است. به هر حال ، اگر ترمز دستی تا مرحله اخر کشیده شده باشد این ممکن است باعث مصیبت شود.

    برای رانندگان تازه کار با یک خودرو که نیروی موتور به چرخ های جلوی آن منتقل می‌شود ، چرخ های عقب ممکن است حتی نچرخد که در این صورت به جز کشیده شدن تایر ها بر روی آسفالت مثل گربه‌ای که به زور بر روی زمین کشیده می‌شود هیچ اتفاق خاص دیگری نمی افتد.

    خوشبختانه اگر این اتفاق بیافتد این بسیار محرز است که یک مشکلی وجود دارد. زوزه‌ی وحشتناک کشیده شدن تایرها بر روی زمین و لرزش غیر طبیعی خودرو شک حتی خنگ ترین راننده دنیا را نیز بر می‌انگیزد.

    به حر حال ، اگر خودرو شما نیروی موتور را به چرخ های عقب می‌فرستد ، موتور ممکن است قادر باشد ترمز ها را به صورت قدرتمند تر فعال کند و باعث آسیب جدی شود.

    اگر فراموش کنید یک ترمز دستی کاملا فعال شده را قبل از حرکت آزاد کنید، اصطکاک پد ها یا کشیده شدن کفه ها در برابر روتورها یا سیلندرها میزان گرمای بسیار زیادی ایجاد می‌کند. اگر به این مساله برای مدت زمان طولانی رسیدگی نشود، ممکن است باعث از بین رفتن همه ی اجزای نامبرده شوید ، اما همچنین ممکن است باعث آسیب رسیدن به محور چرخ ها یا از کار افتادگی دیگر اجزای خودرو نیز بشوید و همه این ها در برابر آسیب جدی ای که به موتور وارد می شود هیچ چیزی نیست.

    نگرانی اصلی در این موقعیت این است که چه مدت و با چه سرعتی با فعال بودن ترمز دستی رانندگی می کنید . یک مسیر مثلا به اندازه ی یک خیابان شاید فقط باعث ایجاد کمی صدای ناهنجار شود ولی مشکل جدی ای به وجود نمی آید ، چون سیستم های کاهش سرعت مدرن برای این طراحی شده اند که بتوانند میزان زیادی گرما را جذب کنند اما اگر برای مثال با 120 کیلومتر در ساعت در یک بزرگراه در حال رانندگی باشید و یک مسیر 240 کیلومتری را با ترمز دستی کاملا فعال طی کنید ، مطمئن باشید لنت های چرخ های عقب ذوب می شود و احتمالا تعدادی از اجزای فرعی و کمکی نیز به کل نابود می‌شود . آیا تا به حال یک کولیس ، جذب کننده ی ضربه یا محور چرخ را تعویض کرده اید ؟

    خوشبختانه هیچ کدام از این مشکلات در خودرو های جدید وجود ندارد ، هر خودرو دارای یک چراخ هشدار برای آگاه کردن راننده از اینکه ترمز دستی را فعال کرده یا فعال نکرده است وجود دارد یک قدم جلوتر می رویم ، آخرین دستاورد های ترمز دستی های الکتریکی که با یک کلید یا سویچ فعال می شوند و در بعضی خودرو ها وقتی که خودرو در حالت رانندگی یا استارت قرار داده می شود خود به خود فعال می شوند دیگر تقریبا می توان مطمئن بود که هیچ کدام از این مشکلات به وجود نمی آید.

    اگر سهوا به مدت حدودا 15 دقیقه با ترمز دستی فعال رانندگی کردید و هنگامی که توقف کردید و از خودرو پیاده شدید در صورت مشاهده آتش گرفتن تایر ها و دود کردن حول نکنیدو  هراسان نشوید این به خاطر دمای زیاد ایجاد شده توسط اصطکاک بین روتورها و سیلندرها و لنت‌ها است. سریع خودرو را خاموش کنید تا دیگر آتش بیش از این نشود و سریعا آتش را خاموش کنید. و حرف آخر اینکه حواس خود را به این نکته ظریف و بسیار مهم کاملا جمع کنید تا موجب خسارت های گزاف نشوید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو