فونیکسریمکسبهتام

افزایش نرخ تورم تولید خودرو در تابستان

عصر خودرو- مرکز آمار شاخص بهای تولید‌کننده در بخش صنعت را در دومین فصل از سال ۹۷ اعلام کرد. براساس آمارهای منتشر شده ازسوی مرکز آمار، شاخص کل بهای تولید‌کننده بخش صنعت در دومین فصل به نسبت فصل اول سال‌جاری، با رشد ۷/ ۱۷ درصدی روبه‌رو بوده است. در فصل گذشته شاخص کل بهای تولید‌کننده در این بخش عدد ۲۸۹ را نشان می‌دهد، این در حالی است که شاخص بهای تولید‌کننده در دومین فصل سال، با رشد ۷/ ۱۷ درصد به عدد ۳/ ۳۴۰ رسیده است.

افزایش نرخ تورم تولید خودرو در تابستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی شاهد رشد 7/ 17 درصدی در شاخص بهای تولید‌کننده در فصل تابستان به نسبت فصل بهار هستیم که مقایسه سه ماه اول سال‌جاری با سه ماه پایانی سال گذشته نشان‌دهنده افزایش 14 درصدی است. شاخص بهای تولید‌کننده در بخش صنعت در فصل بهار 97، عدد 289 را نشان می‌دهد در‌صورتی‌که در فصل زمستان سال 96، این شاخص عدد 6/ 253 را نشان می‌دهد. از طرف دیگر اگر نگاهی به آمارهای منتشره شده در بهار سال گذشته بیندازیم، متوجه می‌شویم که شاخص بهای تولید‌کننده در این بخش، در بازه زمانی یاد شده عدد 3/ 233 را نشان می‌دهد. بنابراین اگر این شاخص را با شاخص بهار در سال‌جاری مقایسه کنیم متوجه رشد 4/ 37 درصدی فصل اول سال 97، به نسبت فصل اول سال 96 می‌شویم.

    براساس اطلاعات ارائه شده در گزارش مرکز آمار، در دومین فصل سال‌جاری شاخص بهای تولید‌کننده در بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه‌تریلر» نیز با رشد همراه بوده است. شاخص این بخش در اولین فصل از سال 97، عدد 264 را نشان می‌دهد. این در شرایطی است که شاخص بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه‌تریلر» با رشد 2/ 6 درصدی به عدد 5/ 280 رسیده است. براساس پارامتر‌های بررسی شده، دو پارامتر «تولید قطعات و ملحقات برای وسایل نقلیه موتوری و موتور آنها» و «تولید وسایل نقلیه موتوری» به ترتیب بیشترین تاثیر را در این بخش داشته‌اند. این دو پارامتر به ترتیب، 3/ 19 و 8/ 4 درصد بیشترین تاثیر را در رشد 2/ 6 درصدی شاخص بهای تولید‌کننده در بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه‌تریلر» در فصل تابستان سال‌جاری داشته است. این میزان رشد، سبب شده تا شاخص بهای تولید‌کننده در این بخش در رتبه هفتم تاثیرگذاری روی شاخص کل بخش صنعت در بازه زمانی یاد شده، قرار بگیرد. پیش از تاثیر بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه‌تریلر» بخش‌های «ماشین‌آلات و دستگاه‌های مولد و انتقال برق»، «تولید محصولات لاستیکی و پلاستیکی»، «صنایع محصولات شیمیایی»، «صنایع مواد غذایی و آشامیدنی»، «صنایع تولید زغال‌سنگ-پالایشگاه‌های نفت» و «تولید فلزات اساسی»، روی شاخص بهای تمام شده تولید‌کننده بخش صنعت در فصل تابستان اثرگذار بوده‌اند. طبق آمار، شاخص بهای تمام شده تولید‌کننده در بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه‌تریلر» در تابستان سال‌جاری به نسبت فصل ماقبل، رشد 2/ 6 درصدی داشته است. این شاخص در بهار 97 به نسبت فصل ماقبل، رشد 3/ 7 درصدی را تجربه کرده است. بنابراین مشاهده می‌شود که رشد شاخص این بخش در تابستان نسبت به بهار 97، منفی 1/ 1درصد بوده است.

    با نگاهی به آمارهای ارائه شده متوجه می‌شویم که در فصل تابستان سال‌جاری به نسبت فصل تابستان سال گذشته شاخص کل بهای تمام شده تولید‌کننده بخش صنعت رشد 8/ 52 درصدی را تجربه کرده است. این شاخص در تابستان سال گذشته عدد 8/ 222 را نشان می‌دهد؛ درحالی‌که همان‌طور که اشاره شد در تابستان 97، برای این شاخص عدد 3/ 340 ارائه شده است.

    با مقایسه میان شاخص «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه‌تریلر» در تابستان امسال با مدت مشابه سال گذشته متوجه می‌شویم که شاخص این بخش رشد 7/ 18 درصدی را تجربه کرده است. در تابستان سال گذشته این شاخص عدد 2/ 236 را نشان می‌دهد؛ درحالی‌که در تابستان سال‌جاری این عدد برابر با 5/ 280 بوده است.

    در گزارش مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه‌تریلر» از تابستان 94 تا تابستان 97 ارائه شده است. براساس این گزارش، درحالی‌که تورم نقطه‌به‌نقطه از تابستان 94 تا بهار 96، تغییر زیادی نداشته و در پاره‌ای از مواقع (مثل بهار 95 به نسبت زمستان 94 که افت 4 درصدی را تجربه کرده است)، شاخص تورم نقطه‌به‌نقطه نزولی بوده است. این در شرایطی است که مشاهده می‌شود از بهار 96 تا تابستان سال‌جاری، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه روند صعودی به خود گرفته است. از 6/ 0 درصد در بهار 96 به 7/ 18 درصد در تابستان 97 رسیده است. یکی دیگر از بخش‌هایی که در گزارش مرکز آمار در ارتباط با شاخص بهایی تمام شده تولید‌کننده در بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری ریال تریلر و نیمه‌تریلر» به آن پرداخته شده است، نرخ تورم سالانه این بخش است. براساس آمارهای ارائه شده ، نرخ تورم سالانه این بخش در 12 ماه منتهی به تابستان سال گذشته، 1/ 1 درصد بوده است؛ درحالی‌که در 12 ماهه منتهی به تابستان 97، این میزان به 3/ 10 درصد رسیده است.

    نرخ تورم فصلی بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه‌تریلر» از دیگر بخش‌های گزارش مرکز آمار پیرامون بهای تمام شده تولید‌کننده است. براساس اطلاعات ارائه شده در این گزارش، نرخ تورم فصلی تابستان 96 به نسبت بهار آن سال، رشد 3/ 1 درصدی را نشان می‌دهد. این در شرایطی است که نرخ تورم فصلی تابستان 97 به نسبت بهار 97، رشد 2/ 6 درصدی را تجربه کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو