فونیکسریمکسبهتام

نمایندگان مجلس مطرح کرد:

قطعه سازان با کمبود نقدینگی رو به رو هستند

عصر خودرو- نمایندگان مجلس در نشست امروز فراکسیون اشتغال بر ضرورت حمایت از صادرات برای توسعه تولید و اشتغال در کشور تاکید کردند.

قطعه سازان با کمبود نقدینگی رو به رو هستند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از خبرگزاری خانه ملت، رمضانعلی سبحانی فر در نشست ویژه فراکسیون اشتغال و تولید مجلس که عصر امروز (سه شنبه، 29 آبان ماه) با حضور اعضای این فراکسیون، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمال انصاری معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی برگزار شد، گفت: به نظر من در شرایط کنونی برای حمایت از تولید و اشتغال در کشور کمبود قانون وجود ندارد بلکه بسیاری از مشکلات و کارها با صدور بخشنامه توسط وزارتخانه حل می شود.

    وی ادامه داد: امروز این خطر وجود دارد که یک میلیون اشتغال در کشور با مشکلات کنونی از بین برود بنابراین ما نباید دست بر روی دست بگذاریم، از طرفی دیگر یکی از مشکلات کنونی بحث صنایع قطعه ساز در کشور است از این رو وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به یک فرمول مناسب دست پیدا کند تا مشکلات قطعه سازان حل شود.

    سبحانی فر تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی باید به صورت مصداقی به مسائل ورود کند به طور مثال چرا قیمت تلفن همراه با وجود واردات بسیار با ارز 4200 تومان افزایش یافته است از این رو وزارتخانه می تواند با یک بخشنامه این مسائل را حل کند.

    تولیدکنندگان با مشکلات تامین ارز درگیر هستند

    در این نشست همچنین قاسم احمدی لاشکی با اشاره به مشکلات صنایع پس از آغاز تحریم ها، گفت: به طور حتم بحث تحریم ها بسیار جدی است و وزارتخانه ها باید در گام نخست وضعیت موجود در اقتصاد و صنایع را تثبیت کند.

    وی ادامه داد: در شرایط کنونی پیش بینی می شود که رشد اقتصادی به منفی 2 برسد از این رو وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برنامه ریزی دقیقی را برای مدیریت بخش ها صورت دهد.

    احمدی لاشکی ادامه داد: در شرایط کنونی تولیدکنندگان با مشکلات تامین ارز درگیر هستند از این رو به نظر من وزارت صنعت باید کارگروه و جلسات ویژه ای را با بانک ها، سازمان تعزیرات و گمرک ها برگزار کند تا این مشکلات حل شود.

    فعالیت شرکت شهرک های صنعتی برای صنایع کشور مضر است

    همچنین در نشست امروز محمد ابراهیم رضایی با بیان اینکه بروکراسی اداری شرایط سختی را برای سرمایه گذاران به وجود آورده است، گفت: وضعیت دستگاه ها به ویژه مسئله بروکراسی اداری شأن مدیریتی کشور را مخدوش می کند.

    نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت شرکت شهرک های صنعتی، گفت: وجود این شرکت ها برای حوزه صنعت مضر است و این نهاد در فرآیند تولید مشکل ساز هستند و عملا موجب افزایش 30 درصدی هزینه تولید می شوند از این رو وظایف این شرکت باید به ادارات استانی داده شود.

    وی با بیان اینکه قطعا باید با مفاسد اداری به صورت جدی برخورد شود، گفت: در این رابطه نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار پررنگ خواهد بود.

    برخورد با احتکارکنندگان اصلی مثبت و قابل قبول است

    در این نشست علی کرد با اشاره به اقدام وزارت صنعت و سازمان تعزیرات در برخورد با احتکار کنندگان، گفت: قطعا برخورد با احتکارکنندگان اصلی مثبت و قابل قبول است اما گاهی اوقات احتکار در استان ها اشتباه گرفته می شود زیرا هر کسی که کالایی را نگه دارد محتکر نیست از این رو احتکار کننده اصلی کسی است که از رانت استفاده می کند.

    وی با انتقاد از افزایش قیمت کالاهای اساسی، گفت: امروز مردم درگیر خرید کالاهای اساسی هستند و قیمت ها بسیار بالا است از طرفی یک محصول مانند رب گوجه با چندین قیمت متفاوت در بازار عرضه می شود از این رو سازمان تعزیرات باید به عنوان ناظران تنظیم بازار این وضعیت را مدیریت کنند.

    کرد ادامه داد: متاسفانه اتاق های بازرگانی در مناطق مرزی وظایف خود را فراموش کرده اند از طرفی به علت مشکلات اقتصادی اغلب شهرک های صنعتی تعطیل شده اند از این رو وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از این بخش ها حمایت جدی داشته باشند.

    حمایت از صادرات کلید توسعه تولید و اشتغال در کشور است

    در این نشست همچنین شهباز حسن پور بیگلری، گفت: قطعا اگر می خواهیم مسئله تولید و اشتغال در کشور حل شود باید محور اصلی را صادرات قرار دهیم، یکی دیگر از مسائل ارتباط سیستم بانکی با وزارت صنعت، معدن و تجارت است که باید این مسئله تعیین تکلیف شود.

    وی ادامه داد: براساس مصوبه قانونی قرار بود که اعتباری حدود یک و نیم میلیارد دلار با فوریت در اختیار بخش تولید روستاها قرار گیرد اما گفته شد که تنها 50 درصد از این اعتبار اختصاص داده شده اما به نظر من و بر روی کاغذ تنها 30 درصد از این اعتبار تخصیص داده شده است.

    حسن پور بیگلری تصریح کرد: قطعا تصمیمات باید کارشناسی شده اتخاذ و اعلام شود به طور مثال در بورس بسیاری از کالاهای ارائه شده مورد استقبال قرار نگرفته است مثلا بیش از صد میلیارد تومان آهن اسفنجی در منطقه از بین رفت تنها به خاطر اینکه صادرات این محصول ممنوع شده بود.

    ضرورت هدایت نقدینگی به سمت اشتغال و تولید در کشور

    در نشست امروز همچنین سیدجواد حسینی کیا با اشاره به اهمیت ساماندهی و هدایت نقدینگی در کشور، گفت: قطعا اعتبارات و نقدینگی باید به سمت اشتغال و تولید هدایت شود از طرفی دیگر باید یک اتاق شیشه ای برای رسیدگی به نحوه توزیع ارز دولتی ایجاد شود تا روند تخصیص ارز شفاف باشد.

    وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت ستادی را تحت عنوان ستاد تسهیل بخش تولید ایجاد کرده اما متاسفانه هیچ کسی جوابگوی مشکلات نیست از طرفی دیگر اجرای سامانه کالا برای رصد کالا از تولید تا مصرف مثبت و قابل قبول خواهد بود.

    استمهال تسهیلات واحدهای تولیدی باید مورد بررسی ویژه ای قرار گیرد

    در این نشست همچنین احمد صفری عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به وضعیت واحدهای تولیدی در استان کرمانشاه، گفت: در شرایط کنونی حدود یک هزار و 250 واحد تولیدی در استان به علت مشکلات نیمه تمام باقی مانده و بانک ها وثیقه های سرمایه گذاران را به اجرا می گذارند که باید قطعا برای این مسئله توجه خاصی شود از طرفی دیگر استمهال تسهیلات واحدهای تولیدی باید مورد بررسی ویژه ای قرار گیرد زیرا امروز اکثر این واحدها درگیر این مشکلات هستند.

    ضرورت اجرای تبصره 18 قانون بودجه سال 97/پروژه های نیمه تمام با پیشرفت 60 درصد در اولویت تخصیص اعتبار

    در این نشست همچنین هادی قوامی با اشاره به اهمیت اجرای قانون تبصره 18 بودجه سال 97، گفت: ضرورت این تبصره بسیار ضروری است و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برنامه خود را به سازمان برنامه و بودجه ارائه کند زیرا براساس این قانون پروژه های نیمه تمام کشاورزی، صنعت و معدن با پیشرفت بالای 60 درصد مشمول تخصیص اعتبار می شوند تا به بهره برداری برسند. 

    استراتژی اصلی باید حمایت از تولید و اشتغال در روستاها باشد

    همچنین در نشست امروز سیدحمایت میرزاده با اشاره به ضرورت توجه به بخش اشتغال و تولید روستا، گفت: اگر تحریم ها برای ما مهم است و می خواهیم آن ها را دور بزنیم باید به اقتصاد روستا توجه کنیم از این رو باید سیاست ها به گونه ای باشد که فضا برای تولید و اشتغال در روستاها فراهم شود.

    خودروسازان در زمان تحویل خودرو بدقولی می کنند

    در این نشست سیدمهدی فرشادان با انتقاد از بدقولی و رویکرد خودروسازان، گفت: یکی از مشکلات صنعت خودروسازی بدقولی آن ها به مردم است زیرا آن ها زمینه ثبت نام برای خریداران را فراهم کرده، پول دریافت می کنند اما در زمان تحویل خودرو بدقولی می کنند از این رو اگر خودروسازان توان تولید خودرو در شرایط کنونی ندارند چرا طرح ثبت نام خودرو می گذارند.

    وی ادامه داد: در شرایط کنونی خودروسازان پول ها را از مردم دریافت کرده اند اما این اعتبارات به قطعه سازان تخصیص داده نشده از این رو اگر اقدام قابل قبولی در این عرصه صورت نگیرد قطعه سازی ها تعطیل می شوند.

    قطعه سازان با کمبود نقدینگی و اعتبار رو به رو هستند

    در این نشست همچنین عباسعلی پوربافرانی با اشاره به مشکلات قطعه سازان در کشور، گفت: متاسفانه در شرایط کنونی قطعه سازان با کمبود نقدینگی و اعتبار رو به رو هستند و تاکنون این صنایع پول طلب خود را دریافت نکرده اند از این رو باید زمینه مناسبی برای پرداخت طلب آن ها فراهم شود و خودروسازان باید به تعهداتشان عمل کنند.

    وی با اشاره به اهمیت نظارت بر فرآیند تولید محصولات، گفت: قطعا باید سامانه ای برای نظارت بر فرآیند تولید تا فروش محصولات تشکیل شود و این سامانه مدام باید به روزرسانی گردد، از طرفی دیگر در شرایط کنونی نحوه تخصیص تسهیلات باید مورد اصلاح قرار گیرد زیرا به کسی که در حال تولید و اشتغال زایی است وام نمی دهیم اما به کسی کارخانه آن تعطیل شده وام تعلق می گیرد. 

    معادن به دلیل عدم نظارت به حریم روستائیان تعرض می کند

    در این نشست مرتضی صفاری نطنزی با اشاره به ضرورت نظارت بر بخش معادن، گفت: متاسفانه ادارات صنعت و معدن خیلی بر عملکرد معادن نظارت ندارند و معادن به دلیل عدم نظارت به حریم روستائیان تعرض کرده و منابع طبیعی را تخریب می کند از این رو باید نظارت جدی بر عملکرد این بخش ها صورت گیرد.

    خودروسازان با کاهش قیمت ارز باید محصولات خود را با تخفیف به فروش برسانند

    در این نشست همچنین پروانه مافی بر ضرورت نظارت بر بخش معادن تاکید کرد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تدبیر ویژه ای در رابطه با نرخ خوراک پتروشیمی ها بیندیشد.

    نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد خودروسازان در افزایش قیمت خودروها، گفت: متاسفانه بر این حوزه نظارت کافی صورت نمی گیرد زیرا خودروسازان قیمت محصولات خود را در زمان افزایش قیمت ارز بالا برده اند اما امروز که قیمت دلار و ارز پایین آمده اقدامی برای تخفیف قیمت ها نمی کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط