فونیکسریمکسبهتام

خودروهایی با قیمت فضایی!

عصر خودرو- این روزها بازار لوازم یدکی و قطعات به پیروی از بازار خودرو آشفته شده به طوری که شاهد افزایش روزانه و در برخی موارد رشد ساعتی قیمت کالاها در این بازار هستیم.

خودروهایی با قیمت فضایی!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸:۰۰

     نوسانات ارزی در چند ماه اخیر موجب اختلال در  وضعیت بازار شد و این  بالا و پائین آمدن نرخ ارز موجب شد تا بازار لوازم یدکی نیز در بلاتکلیفی قیمتی به سر ببرد و در چنین شرایطی و در سایه عدم نظارت، قیمت‌ها به طور ناگهانی و بی ضابطه افزایش یافته است.

    بازار خریدو فروش لوازم یدکی کساد است

    محمد زاده یکی از لوازم یدکی فروشان ارومیه  در خصوص گرانی‌های اخیر بازار لوازم یدکی افزود: افزایش بی‌رویه قیمت خودرو و بدنبال آن افزایش قیمت لوازم یدکی، بازار خرید و فروش خودرو و حتی تعمیر خودرو را تحت تاثیر قرار داده و کساد کرده است.

    وی با تاکید به اینکه بیشتر لوازم یدکی بازار، جنس چینی و کم کیفیت است خاطر نشان کرد: افزایش قیمت 50 درصدی لوازم یدکی و جانبی ماشین با وجود داشتن کیفیت پایین نیازمند نظارت دقیق مسئولان ذیربط است.

    این فروشنده لوازم یدکی تصریح کرد: وجود واسطه‌های متعدد در عرضه و فروش قطعات پرمصرف خودرو  مانند روغن موتور، لنت ترمز، دیسک صفحه کلاج و فیلترها  باعث افزایش حدود 50 تا 40 درصدی قیمت این محصولات در بازار شده است.

    کیفیت قطعات خودرو کاهش یافته است

    موسی زاده یکی دیگر از فروشندگان لوازم یدکی خودرو  با اشاره به اینکه کمبود عرضه لوازم یدکی در بازار وجود دارد، تصریح کرد: کیفیت قطعات خودرو هم کاهش یافته و برخی از کارخانه‌های قطعه ساز به علت نیامدن مواد اولیه به دلیل تحریم‌ها از ارائه قطعات به بازار خودداری می‌کنند.

    وی با تاکید به اینکه برخی از لوازم یدکی خودرو در بازار محصولات چینی و بی کیفیت هستند اظهار کرد: از ابتدای سال جاری قیمت لوازم یدکی داخلی و خارجی ماشین  نزدیک به 3 برابر افزایش قیمت داشته است ولی کیفیت محصولات تغییری نکرده است.

    برای خرید یک مدل خودرو بهتر بیشتر از نرخ واقعی باید هزینه کرد

    حسنی صاحب نمایشگاه خودرو در ارومیه افزود: بدلیل افزایش قیمت لوازم جانبی و یدکی خودرو خرید و فروش ماشین نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است و ماشین های مدل پایین به قیمت غیر واقعی به فروش می رسد.

    این صاحب نمایشگاه خودرو با اشاره به اینکه بیشتر خودرو های مورد استفاده مردم پراید، پیکان، پژو 405 ،206 و ام وی ام است، تصریح کرد: به دلیل افزایش قیمت خودرو و لوازم یدکی آن به صورت روزانه مردم دیگر هیچ تمایلی به فروش و تعویض ماشین ندارند چون برای خرید خودروی دیگر باید مبلغ زیادی (در مقایسه با سال گذشته) بر روی مبلغ فعلی اضافه کند تا تنها یک مدل بالاتر از مدل قبلی را بتواند بخرد.

    وی ادامه داد: قیمت ماشین‌های خارجی و داخلی در 6 ماهه سال جاری  به دلیل نابسامانی ارزی و نبود نظارت در قیمت گذاری خودرو 30 درصد افزایش داشته است.

    در گذشته با نصف هزینه های فعلی می شد کل ماشین را سرویس کرد

    امیری یک مکانیکی با سابقه در ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزوده، در چند ماه گذشته به دلیل افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو و وضعیت بد اقتصادی تعداد مشتریان کاهش یافته است.

    وی با اشاره به اینکه در گذشته با نصف هزینه های فعلی می شد کل ماشین را سرویس کرد، افزود: متاسفانه قیمت لوازم یدکی در ماههای اخیر بسرعت افزایش یافت و مردم در تعمیر جزیی ترین ایراد خودرو خود با مشکل مواجه هستند.

    قیمت لوازم یدکی تا 40 درصد افزایش یافته است

    ابراهیم حساس رییس اتحایه لوازم یدکی ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه برخی قطعات  لوازم یدکی خودرو تا 4 برابر افزایش یافته است افزود: با وجود تولید برخی لوازم یدکی در داخل کشور ، متاسفانه برخی افراد و شرکت ها قیمت محصولات را تا 40 درصد افزایش داده اند.

    حساس با تاکید به اینکه علت اصلی افزایش قیمت لوازم یدکی بیشتر از مرکز کشور است و در دست اتحادیه نیست خاطر نشان کرد: نبود کارگاه و کارخانه تولید لوازم یدکی در استان  و وابستگی به استان های دیگر از جمله عوامل کاهش برخی لوازم یدکی و جانبی ماشین در سطح بازار و بدنبال آن افزایش قیمت محصولات است.

    وی با اشاره به کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر اظهار کرد: با وجود کاهش قیمت ارز و تثبیت بازار، متاسفانه تاثیر این کاهش در بازار مشاهده نمی‌شود و قیمت محصولات کاهش نیافته است.

    رییس اتحادیه لوازم یدکی ارومیه ادامه داد: با وجود نابسامانی در قیمت گذاری لوازم یدکی، اتحادیه، نظارت و بازرسی‌های مستمری رابرای جلوگیری از گران فروشی و تخلف انجام می‌دهد.

    حساس در پاسخ به این سوال که برخی لوازم یدکی وجانبی  موجود در بازار در بسته بندی محصولات با کیفیت بوده ولی در واقع برخلاف هولوگرام روی بسته بندی، محصول چینی و بی کیفیت است، گفت: این مشکل و تخلف محدود به استان یا کشور ما نبوده و در کل دنیا مرسوم است و برای برخورد با این تخلف باید از مرکز کشور اقداماتی صورت گیرد.

    به گزارش ایسنا، با وجود تولید خودروی ملی و مونتاژ برخی خودروها در کشور و ساخت لوازم یدکی و جانبی آنها افزایش  چند برابری قیمت لوازم یدکی و قطعات خودرو  به بهانه تحریم ها و افزایش قیمت ارز دلیل کافی برای افزایش چند برابری قیمت لوازم یدکی نیست که رفع این مشکل و  کنترل بازار توجه و نظارت دقیقی را می‌طلبد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو