فونیکسریمکسبهتام

مدیر گروه حوادث دانشگاه علوم پزشکی:

آموزش رانندگی تدافعی در پیشگیری از حوادث موثر است

عصر خودرو- مدیر گروه مدیریت کاهش خطر در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: عامل انسانی علتوقوع ۹۰ درصد حوادث رانندگی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم است که ارائه آموزش های رانندگی تدافعی در پیشگیری از این حوادث بسیار مهم است.

آموزش رانندگی تدافعی در پیشگیری از حوادث موثر است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ،  دکتر حسن جان فدا رعایت کامل قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی،آگاهی از رانندگی در شرایط غیر معمول، به کارگیری دانش و تجربه رانندگی در پیشگیری از وقوع حوادث را بخشی از اصول رانندگی تدافعی عنوان کرد.
    وی همچنین خطرهای پنهان را طوریکه مانع تصادف خودروی خود و دیگران شویم و باعث تصادف نشویم و مانع تصادف خودروی دیگران با خود شویم را از دیگر اصول رانندگی تدافعی عنوان کرد.
    وی با بیان اینکه رانندگان باید بتوانند از تکنیک های رانندگی تدافعی استفاده کنند، ادامه داد: عامل انسانی به صورت مستقیم 57 درصد در وقوع تصادف نقش دارد که با آموزش و رعایت نکات و قوانین ایمنی در هنگام رانندگی، می تواند این عامل کاهش یابد.
    وی به ضرورت درک خطر توسط کاربران ترافیک تاکید کردند و اظهار داشت: رعایت نکردن ایمنی و توجه نداشتن به قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی برخی رانندگان منجر به وقوع حوادث زیادی در جامعه می شود.
    جان فدا خاطر نشان کرد: دلایل متعددی در بروز تصادفات دخیل است که می توان به جاده، خطای انسانی و خودرو به عنوان مهمترین علت های شناخته شده اشاره کرد ،البته عامل محیطی و عامل سیاستگذاری در حوزه حمل و نقل را باید به علت های فوق اضافه کرد.
    وی در ادامه به عادت های غلط و اشتباه در حین رانندگی از سوی رانندگان اشاره کردو گفت: خوردن و نوشیدن در حین رانندگی، رعایت نکردن فاصله ایمنی، حرکات نمایشی در حین رانندگی، بی‌توجهی به علائم راهنمایی و رانندگی، صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی، وجود نقص فنی در خودرو و بی‌توجهی به آن، جر و بحث در داخل خودرو، مصرف داروهای خواب آور قبل از رانندگی، صحبت کردن با سرنشینان و استفاده نکردن از ترمز دستی در مواقع لزوم از جمله عادت های غلط است.
    جان فدا در ادامه آموزش رانندگی تدافعی را در کاهش تصادف بسیار مهم خواند و گفت: راننده باید در حین رانندگی اشتباهات خود، دیگر کاربران اعم از سایر رانندگان و عابرین پیاده، خطرات بالقوه از جانب محیط ، خودرو ، آب و هوا و به نوعی عواملی که باعث ایجاد تصادف می شود را ارزیابی و برای جلوگیری از وقوع یا کاهش آسیب آن برنامه داشته باشد.
    نماینده رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد در شورای ترافیک استان خاطر نشان کرد: رانندگان با آموزش رانندگی تدافعی می توانند قبل از اینکه اتفاقی رخ دهد با هوشمندی رانندگی خود را مدیریت کند.
    وی اضافه کرد: در آموزش یادشده عامل عمده حوادث ترافیکی شامل انسانی ، خودرو، جاده ، محیط تعریف شد که شرکت کنندگان با فرا گرفتن این دوره ها می توانند در حین رانندگی با هوشمندی خطرهای بالقوه را پیش بینی کنند.
    مدیر گروه مدیریت کاهش خطر در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطر نشان کرد: در زمینه آموزش رانندگی تدافعی، 12 ساعت دوره آموزشی با همکاری پلیس راهور استان برگزار شد که این دوره با هدف افزایش میزان مهارت شرکت کنندگان در این زمینه با حضور 750 نفر از کارمندان دانشگاه در سه جلسه برگزار شد.
    وی اضافه کرد: آمادگی کامل داریم که این دوره ها را برای سازمان ها و نهادها دولتی ، کارخانجات برگزار کنیم تا شاهد کاهش حوادث ترافیکی در استان باشیم.
    یزد در زمره استان هایی است که آمار تصادفات رانندگی در آن بالاست و یک پای اغلب تصادف موتورسواران هستند.
    بیش از 80 درصد موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند که بی توجهی منجر به وارد شدن ضربه های شدید به سر و صورت و افزایش درصد مرگ و میرها آنان در حوادث شده است .
    استان یزد بر پایه سرشماری آبان سال 1395، یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها و مناطق عشایری زندگی می کنند.
    ماهانه 5.5 تا 6.5 میلیون دستگاه خودرو از جاده های استان یزد تردد می کنند.
    این استان نقش موثری در ارتباط استان های جنوبی - شمالی، شرقی و غرب کشور دارد.
    2088/ 2047/

    انتهای پیام /*

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط