فونیکسریمکسبهتام

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی :

پراید در بازارهای جهانی گران‌تر از بازار داخلی است

عصر خودرو- رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به اینکه پراید در بازارهای جهانی گران تر از بازارهای داخلی است، گفت: خودروسازان امسال بین ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان زیان دادند.

پراید در بازارهای جهانی گران‌تر از بازار داخلی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبر آنلاین ، محمدرضا نجفی منش ضمن اعلام مطلب فوق  افزود: اگر دولت محبت و لطف کند در این بازار وارد نشود و اجازه دهد قیمت ها را بازار و در حاشیه بازار تعیین کنند، این مساله هم به نفع خودروساز و قطعه ساز است و هم به نفع مصرف کننده زیرا اگر تولید افزایش یابد به حتم قیمت ها کاهش می‌یابد. وی در پاسخ به این سئوال که آیا مکانیزم تعیین قیمت از سوی خودروساز به میزان 5 درصد کمتر از نرخ بازار کافی نیست پاسخ منفی داد.

    وی در جواب این پرسش که در این صورت چرا قیمت ها مداوم در حال افزایش است؟تاکید کرد: فراموش نکنیم اگر کالاهایی مانند طلا، ارز، خودرو، نان، گوشت را در کنار هم مقایسه کنیم، میبینیم قیمت خودرو به نسبت سایر کالاها افزایش نیافته است و کمترین رشد قیمت را در خودرو داشته ایم.

    نجفی‌منش ادامه داد: فکر می کنم خودروسازان تا پایان سال زیان 15 تا 16 هزار میلیاردی داشته باشند، در حالی که نمی‌توانند تعهدات خود را به موقع انجام دهند و همچنین نمیتواند قیمت قبل سال را سامان دهد و قادر به تولید نیستند و اگر پیش از سال 98 تولید نداشته باشد، خودرو نیست و کمبود به وجود می آید.

    نجفی منش اضافه کرد:‌با وجود تلاش فراوان، امسال شاید مجموع تولید خودرو شاید به مرز 900 هزار دستگاه برسد در حالی که سال قبل میزان تولیدات حدود 1.5میلیون دستگاه خودرو بود.

    مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا شاید به 810 تا 820 هزار دستگاه برسد و سایر خودروسازان نیز بتوانند 80 تا 90 هزار دستگاه خودرو تولید کنند که رقم پایینی در مقایسه با سال گذشته است.

    وی ادامه داد: نسبت به سال قبل شاهد کاهش تولید 600هزار دستگاه خودرو در کشور هستیم که این اعداد یعنی کاهش حدود 38 تا 40درصدی تولید خودرو در کشور.

    نجفی منش در پاسخ به این سئوال که ابتدای سال پراید 24میلیون تومان قیمت داشته اما اکنون به نزدیک 50 میلیون تومان رسیده است، آیا ظرفیت و توان اقتصادی مردم با این قیمت ها همخوانی دارد؟ گفت: گوشت کیلویی 30 تومان اکنون شده کیلویی 120 هزار تومان؛ آیا همخوانی دارد؟ در نهایت ممکن است مردم نخرند. اگر اجازه دهند حاشیه بازار و خودروسازان و بازار نسبت به تعیین قیمت تصمیم بگیرد شاید عقلایی باشد زیرا پرایدی که مثال زدید حدود 6000 هزار دلار صادر می شود. با هر ارزی در نظر بگیرید مسلما قیمت آن بسیار بالاتر از نرخ های داخلی است. یعنی داخلی های هنوز بسیار جای کار دارند و مقرون به صرفه‌تر هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو