فونیکسریمکسبهتام

افت ۷۰ درصدی تولید ماشین‌آلات سنگین در سال ۹۷

عصر خودرو- دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی از کاهش ۷۰ درصدی تولید ماشین‌آلات سنگین به دلیل کمبود برخی از مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای در سال ۱۳۹۷ خبر داد.

افت ۷۰ درصدی تولید ماشین‌آلات سنگین در سال ۹۷
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایسنا، عبدالرضا صالحی مهمترین مشکل بخش صنعت در سال 1397 را عدم ثبات نرخ ارز عنوان و اظهار کرد: بعد از افزایش نرخ ارز دولت به برخی کالاها ارز نیمایی اختصاص داد، اما در مواردی ارز مورد نیاز واردکنندگان تأمین نشد که منجر به عقب افتادن تولید برخی محصولات شد.

    وی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد محصولاتی که در ساخت ماشین‌آلات سنگین استفاده می‌شود وارداتی است، خاطرنشان کرد که اگر واردات کالاهای واسطه‌ای به موقع انجام نشود، تولید ماشین‌ها متوقف می‌شود.

    صالحی در ادامه صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و توقف دوره‌ای ثبت سفارش را نیز از دیگر عوامل اختلال در روند تولید عنوان کرد و گفت: واردکنندگان باید نمایندگی و الزامات آن را داشته باشند و در غیر این صورت نمی‌توانند ثبت سفارش انجام دهند، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برای مدتی مجوزهای نمایندگی را صادر نمی‌کرد.

    وی افزود: اعطای نمایندگی به واردکنندگان حدود چهار ماه به تأخیر افتاد و باعث شد که برخی از واردکنندگان نتوانند ثبت سفارش انجام دهند؛ در نتیجه تعداد زیادی از کالاهای سرمایه‌ای، یعنی کالاهای واسطه تولید که در صنعت ماشین‌های سنگین استفاده می‌شوند تأمین نشد.

    دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی با بیان اینکه معادن می‌توانند جایگزین نفت شوند، اظهار کرد: از وزارت صمت انتظار داریم واردات کالاهای سرمایه‌ای و به ویژه در بخش معادن، تسهیل شود.

    هیچ کشوری صادرکننده صرف نیست

    صالحی در ادامه با بیان اینکه امسال به صورت مؤکد به نهادهای ذیصلاح اعلام کردیم که در تأمین قطعات یدکی کمبود داریم، تصریح کرد: این مشکل در خودرو نمود پیدا کرده و در مورد ماشین‌آلات سنگین نیز اعلام شده و پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده نیز تشدید شود.

    این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه تمام قطعات یدکی وارداتی هستند، گفت: شرکت‌های خارجی برای فروش ماشین‌آلاتی که تحت گارانتی هستند، واردکنندگان را ملزم می‌کنند که از قطعات یدکی همان شرکت استفاده کنند تا دستگاه در گارانتی بماند.

    وی افزود: وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای به واردکنندگان اعلام کرده بود که استانداردهای این قطعات را ارائه کنند شاید توانایی تولید آن در داخل کشور وجود داشته باشد؛ بنابراین برای واردات این قطعات حتی بدون انتقال ارز هم امکان ثبت سفارش وجود نداشت.

    دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی در ادامه از کاهش 70 درصدی تولید ماشین‌آلات سنگین در سال 1397 خبر داد و گفت که ایران تنها در بخش‌هایی همچون ساخت بدنه و رنگ این ماشین‌ها دخالت دارد و بیشتر کالاهایی که در ساخت ماشین‌آلات سنگین استفاده می‌شود وارداتی است که بیشتر از کشورهای کره جنوبی، سوئد، ژاپن، چین و هلند تهیه می‌شود.

    صالحی در پایان با بیان اینکه 90 درصد کالاهای وارداتی برای خط تولید استفاده می‌شود و صرفاً کالای لوکس مصرفی نیستند، اظهار کرد: با این حال واردات در کشور مذموم شده و به شکل دلالی به آن نگاه می‌شود. اما در دنیا هیچ کشوری صادرکننده صرف نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو