فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۶۶۲»

کاهش مصرف بنزین با اجباری شدن استفاده از کارت سوخت

ایران به باشگاه صادرکنندگان بنزین می‌پیوندد

عصر خودرو- براساس وعده مسؤولان دولتی، پس از عرضه بنزین با کارت سوخت و کاهش مصرف بنزین، ایران به جمع باشگاه صادرکنندگان بنزین می‌پیوندد.

کاهش مصرف بنزین با اجباری شدن استفاده از کارت سوخت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس،  براساس آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران در حال حاضر به طور میانگین روزانه 105 میلیون لیتر بنزین تولید می کند اما میزان مصرف بنزین نیز در فصل تابستان به همین حدود می رسد.

    اخیرا برخی از امار و اطلاعات نشان می دهد که مصرف بنزین در تیرماه 12 درصد نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافته است. هر چند که تاکنون بنا به صلاحدید مسئولان وزارت نفت آماره مصرف بنزین منتشر نشده است اما به نظر می رسد که مصرف بنزین نیز به حدود 100 میلیون لیتر در روز رسیده است.

    رشد مصرف بنزین موجب شده است علی رغم خودکفایی در تولید بنزین و قطع واردات اما عملا هر انچه که بنزین در کشور تولید می شود به همان میزان نیز مصرف شود. افزایش مصرف بنزین از یک سو و قاچاق بنزین از سوی دیگر به دلیل نبود سیاست های کنترلی، ایران را  از صادرات بنزین که مورد نیاز کشورهای منطقه نیز هست محروم کرده است. به طوری‌که عملا سود صادرات بنزین به کشورهای منطقه در جیب قاچاقچیان می رود.

    مسئولان دولتی اخیرا تصمیم گرفته اند از 20 مرداد ماه یعنی تنها 13 روز دیگر عرضه بنزین را با کارت سوخت های شخصی انجام دهند و این موضوع موجب می شود تا حد اقل روزانه بین 10 تا 12 میلیون لیتر از مصرف بنزین کاسته شود.

    جواد نوفرستی کارشناس انرژی در این باره در گفت‌وگو با فارس گفت: « با احیای کارت سوخت قطعا حداقل 10 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی خواهد شد»

    وی دلیل این کاهش مصرف را جلوگیری از قاچاق دانست و افزود:« همان طور که تجربه سالهای 86 تا 94 نشان داد دولت می‌تواند روزانه حداقل 10 میلیون لیتر بنزین را خودش به جای قاچاقچی صادر کند»

    به گزارش فارس، صادرات این میزان بنزین با قیمت‌های امروز بازارهای جهانی بالغ بر 1.5 میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشور می‌کند.

    بر این اساس اگر در کنار اجرای طرح سوخت گیری با کارت سوخت، سیاست های قیمتی هم اعمال می شد و بنزین دو نرخی عرضه می‌شد، کاهش مصرف بنزین را می‌شد بیشتر از این ارقام در نظر گرفت. بر این اساس از محل صرفه جویی در مصرف بنزین ایران می تواند تبدیل به یک کشور صادر کننده بنزین شود.

    اخیرا مدیرعامل بورس انرژی اعلام کرده است از مرداد ماه سال جاری ایران صادرکننده بنزین می شود به طوریکه با تمهیدات صورت گرفته  براساس قانون برنامه ششم توسعه اولین محموله بنزین صادراتی از طریق رینگ بین المللی بورس انرژی صورت خواهد گرفت.

    اگر چه تاکنون رقمی بابت صادرات بنزین از سوی مسئولان وزارت نفت اعلام نشده است اما به نظر می رسد در مرحله نخست این رقم بیشتر از 10 تا 12 میلیون لیتر در روز نخواهد بود. هرچند که انتظار می رود این ارقام با صرفه جویی در مصرف بنزین افزایش یابد.

    بر اساس این گزارش، در صورت در دستور کار قرار گرفتن احداث فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که زیرساخت‌های آن آماده شده و بخش مهمی از تجهیزات حساس آن نیز در دسترس قرار دارد، ظرفیت صادرات بنزین کشور به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

    این گزارش حاکی است یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و کارشناسان اقتصادی در طول سالهای گذشته جلوگیری از خام فروشی و رفتن به سمت صادرات فراورده به جای خام فروشی بوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو